Home List

In de praktijk: De Hypotheker (Netherlands), Koninklijke Euroma (Netherlands), Koninklijke van Gorcum Uitgevery (Netherlands)

Categories Case studies 2Posted on

De Hypotheker (Netherlands)
Verbetering verkoopprestaties met 20%

Deze Nederlandse hypotheekadviesketen heeft de Bitsing-methode toegepast om haar verkoopprestaties te verbeteren. Door te focussen op de juiste doelgroep-segmenten, de juiste verkoopprocessen en de juiste training van de medewerkers, verbeterden ze hun verkoopprestaties met 20%.


Koninklijke Euroma (Netherlands)
Groei marktaandeel met 10%

Het Nederlandse voedingsbedrijf Koninklijke Euroma (122 miljoen omzet) gebruikte de Bitsing-methode om hun productaanbod te verbeteren en hun marktaandeel te vergroten. Door grondig marktonderzoek uit te voeren, hun productlijn te verfijnen en een effectiever verkoopproces te implementeren, konden ze hun marktaandeel met 10% vergroten.


Koninklijke Van Gorcum Uitgeverij (Netherlands)
30% Omzetgroei

Deze Nederlandse uitgeverij heeft de Bitsing-methode gebruikt om haar marktaandeel te vergroten en haar winstgevendheid te verbeteren. Door te focussen op de juiste doelgroep, het juiste assortiment en de juiste afzetkanalen heeft Van Gorcum haar omzet met 30% verhoogd en haar winstgevendheid met 50% verbeterd.

Zo weinig water is er op de aardbol

Categories ArticlesPosted on

Hoeveel van planeet Aarde bestaat uit water? Heel weinig eigenlijk. Slechts honderdsten van een procent. Hoewel de oceanen ongeveer 70 procent van het aardoppervlak bedekken, zijn ze ondiep in vergelijking met de straal van de aarde. De grote blauwe bol op de weergegeven afbeelding laat zien wat er zou gebeuren als al het water op het aardoppervlak zou worden samengebundeld tot een bol. De straal van deze bol zou slechts ongeveer 700 kilometer zijn. Een afstand van Amsterdam naar Geneve. De op één na kleinste bol toont al het zoete water van de aarde, terwijl de kleinste bol het volume van alle zoetwatermeren en rivieren van de aarde toont.

Hoe dit water op aarde terechtkwam en of er water ver onder het aardoppervlak vastzit, dat weet nog niemand. We moeten het nog even doen met die kleine hoeveelheid die we kennen.

Water voor nu en later!

Als je deze illustratie bekijkt hebben we niet zoveel water op de aarde. Niets nieuws? Dan toch zeker de laatste tijd steeds meer in het nieuws. Want, hoe zorgen we ervoor dat we voor nu en voor later over voldoende schoon (!) (drink)water blijven beschikken?

Daar zijn onze waterleidingbedrijven voor. Met als oudste (sinds 1853) en toonaangevende: Waternet.
Er hangen veel vragen rondom ons waterbezit. Hoe produceer je toekomstgericht? Waar ga je je op focussen, wat moet je doen in waterland? Zijn enkele vragen van de vele. Om antwoorden te vinden zijn we laatst even goed met de Bitsing methode aan de slag gegaan. Want, voor de kenners geeft Bitsing de antwoorden. Vooral op vragen, waar velen het antwoord schuldig moeten blijven.

Waternet over Bitsing:

“Heel erg bedankt. Ik heb er alles geprobeerd uit te halen. Jullie hebben mij heel waardevol geholpen met de methode. Daarom meteen in actie (executie) gekomen. Duurzame waterproductie mogelijk maken, mensen opleiden tot toekomstgerichte professionals, mijn visionaire expertise inzetten voor de creatieve antwoorden en innovatieve oplossingen die je zoekt.”

Onno Kramer, Sr. advisor at Waternet, visiting sr. lecture/prof. at QMUL, tutor at HU-ILC

Waternet is het enige waterbedrijf in Nederland dat zorgt voor de hele waterkringloop. Waternet zorgt voor veilig, schoon en voldoende water. In de natuur en om te drinken. Met het zuiveren van afvalwater, drinkwater en het oppervlaktewater op peil en schoonhouden. Daarnaast werken aan sterke dijken.
Zaken die voor iedereen belangrijk zijn. Maar een rol, waar we nooit bij stilstaan. Het is allemaal zo vanzelfsprekend wat er bijvoorbeeld uit de kraan komt.
Hoeveel soorten water zijn er eigenlijk? Nou…wat denk je?

Drinkwater, zwemwater, oppervlaktewater, grondwater, regenwater, rioolwater. En er moet allemaal wat mee gedaan worden. Voor het behoud van die schamele 700 km brede blauwe bol met water op onze aardbol.

Leren over Water…het kan!

Er is zelfs een heus Drinkwatermuseum. Interessant voor kinderen én volwassenen. Leren over water is leuk en belangrijk. Voor scholen heeft Waternet lespakketten en geeft het gastlessen.

Zonder water is er geen leven

Schoon water is belangrijk voor onze gezondheid en onze toekomst. Daarom maakt Waternet het beste drinkwater. Waternet zorgt dat het afvalwater en hemelwater via riolering wordt afgevoerd. Zuiveren het afvalwater en halen daar weer bruikbare stoffen uit. Wist je dat Waternet het water op de juiste hoogte houdt? En dat de dijken om het water te keren stevig zijn. Waternet houdt de grachten van Amsterdam schoon. Waternet zorgt voor de complete waterkringloop.

Wereld Waternet

Waternet werkt wereldwijd aan water en riolering. Door zelf uitzonderlijk veel kennis te verzamelen over onder meer veilig drinkwater, het afvoeren, zuiveren en vervoeren van afvalwater, schoonhouden van oppervlaktewater, land beschermen tegen overstroming, en kennis te delen met buitenlandse overheden en waterorganisaties.
World Waternet ondersteunt publieke waterorganisaties via langdurige samenwerking met waterorganisaties in meer dan 15 landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika om hun capaciteit te versterken, hun prestaties te verbeteren en hen in staat te stellen een betere dienstverlening te bieden aan meer mensen.

Daarnaast wisselen wij kennis uit onderzoek en innovatie met vooraanstaande waterorganisaties op het gebied van klimaatadaptatie, energietransitie, waterkwaliteit & technologie, circulaire economie, bodemdaling, en data & sensoring. Zo pakken we samen dezelfde uitdagingen aan.
Innovaties van Waternet

In de praktijk: Swarovski (Austria), HSG Zander (Germany), PwC (Nederland)

Categories NieuwsPosted on

Swarovski (Oostenrijk)
Verbeter de sales met 35% in één jaar.

De Oostenrijkse kristalfabrikant Swarovski gebruikte de Bitsing-methode om hun naamsbekendheid en verkoop te verbeteren. Door hun waardepropositie te verfijnen, hun marketingstrategie te verbeteren en zich te concentreren op hun kernboodschap, waren ze in staat om de naamsbekendheid met 40% te vergroten en de verkoop met 35% te verbeteren in slechts één jaar tijd.


HSG Zander (Germany)
Verhoogt de medewerkers-tevredenheid met 25%

Het Duitse facility managementbedrijf HSG Zander gebruikte de Bitsing-methode om hun winstgevendheid en medewerkers-tevredenheid te verbeteren. Door hun waardepropositie te verfijnen, hun klantenservice-proces te verbeteren en een effectiever medewerkers tevredenheids-programma te implementeren, konden ze de winstgevendheid met 30% verbeteren en de medewerkerstevredenheid met 25% verhogen.


PwC (Nederland)
Betrokkenheid medewerkers met 30% vergroot

De Nederlandse professionele dienstverlener PwC gebruikte de Bitsing-methode om hun medewerkers-betrokkenheid en klanttevredenheid te verbeteren. Door hun waardevoorstel te verduidelijken, een effectief medewerker tevredenheid-programma en klant tevredenheid-programma te implementeren, konden ze de betrokkenheid van medewerkers met 30% vergroten en de klanttevredenheid met 25% verbeteren.

Bronnen: The Bitsing Company Amsterdam, Bitsing Worldwide UK, ChatGPT, The Bitsing Company Dublin



De wereld van Bitsing

Categories MethodPosted on

Bitsing is een revolutionaire business management-methode van Hollandse bodem, die door 1000-en organisaties (van multinational tot zzp-er) wordt ingezet bij het behalen van doelen. Bitsing komt voort uit langdurig wetenschappelijk- en praktijkonderzoek en bestaat uit 7 stappen die ontegenzeggelijk doelen doen bereiken met een vooraf voorspeld resultaat en rendement. Bitsing is onderdeel van het door de Europese Commissie gefinancierde European Master Program, waarin vier gerenommeerde Europese universiteiten deelnemen, heeft talrijke organisaties geholpen met een adembenemende omzet- en rendementsgroei, met efficiënter opereren zonder banenverlies, het vergroten van de prestaties van medewerkers, het werven van toptalent en personen bij het creëren van de ideale work-life balance. Iedereen kan ermee werken.

Uitgelicht: #1 bestseller!

Categories NieuwsPosted on

Niemand kon vermoeden dat dertig jaar na de ontdekking van Bitsing, het ‘s-werelds meest toegepaste methode voor continuïteit en groei van bedrijven, instellingen en andere organisaties zou zijn.

De grondlegger van Bitsing (Frans de Groot) vindt dat iedereen het recht heeft om door de alomvattende elementen van de methode geïnspireerd te raken. Daarom heeft hij zijn methode uitgebreid beschreven in de managementboek #1 bestsellers: ‘Bitsing. Garanties voor groei’ en ‘The seven laws of guaranteed growth’. De heldere gids voor een stapsgewijze introductie in de wereld van Bitsing en zijn onderliggende modellen.

Nederlandstalig – Bitsing. Garanties voor Continuïteit en Groei

English – The Seven Laws of Guaranteed Growth

NEW – Companies built to Last

In de praktijk: OnCall Parking Manager (USA), Fitness First (UK), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Categories Case studies 2Posted on

OnCall Parking Manager (USA)
30% Omzetgroei

Het Amerikaanse technologiebedrijf OnCall Parking Manager ($500 miljoen omzet) gebruikte de Bitsing-methode om hun verkoop- en marketinginspanningen te verbeteren. Door zich te concentreren op hun doelgroep en een effectiever verkoopproces te implementeren, konden ze hun omzet in slechts één jaar tijd met 30% verhogen.


Fitness First (UK)
Verhoging ledenbehoud met 25%

De Britse fitnessketen Fitness First ($204 miljoen omzet) gebruikte de Bitsing-methode om het ledenbehoud en de winstgevendheid te verbeteren. Door zich te concentreren op hun doelgroep, hun waardevoorstel te verfijnen en een effectiever verkoop- en marketingproces te implementeren, konden ze het ledenbehoud met 25% verhogen en de winstgevendheid met 20% verbeteren.


RVO (Netherlands)
Leads generatie met 400% vergroten

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (€572 miljoen omzet) gebruikte de Bitsing-methode om hun marketing- en communicatie-inspanningen te verbeteren. Door hun positionering te verduidelijken en een meer gerichte marketingstrategie te implementeren, konden ze het aantal gegenereerde leads met 400% verhogen en hun conversieratio met 50% verbeteren.


Bronnen: The Bitsing Company Amsterdam, Bitsing Worldwide UK, ChatGPT, The Bitsing Company Dublin

Bitsing en het werven van toptalent

Categories StoriesPosted on

Nayak Aircraft Services – de Bitsing-methode in de arbeidsmarkt

  • Personeelswerving op zijn best
  • Verbeteren van de presentaties van medewerkers

Bitseteers worden soms verrast door hun eigen ideeën. Dat overkwam Patrick Morcus van Nayak Aircraft Services. De Bitsing-methode, die gebruikt werd voor klantenwerving werd een krachtig instrument dat personeel wierf en de presentaties van de organisatie verbeterde. Wat niet lukte via de gebruikelijke wegen lukte met de Bitsing-methode wel. In acht maanden tijd wierf Nayak 124 nieuwe werknemers in een markt waar ze nauwelijks te vinden waren.

‘Zonder Nayak komt er niets van de grond’, spraken de presentatieborden. Patrick Morcus, managing director van Nayak Aircraft Services, liet ze me zien en zei: ‘Kijk, ik word hier eerlijk gezegd niet heel warm van en ik weet niet of dit hem gaat worden. Kan je met de Bitsing-methode ook personeel werven?’

‘Als je er klanten mee kan werven, waarom dan geen werknemers, personeelswerving is niet anders dan je bedrijf verkopen aan potentiële werknemers’, antwoordde ik. Op het gezicht van Patrick verscheen een glimlach, ‘dan moeten we dat snel gaan doen!’

Nayak Aircraft Services is een vliegtuigonderhoudsbedrijf op Schiphol met meer dan 60 luchtvaartmaatschappijen als klant en onderhoudstations op 27 luchthavens in Europa. Nayak is de ANWB Wegenwacht in de luchtvaart, zeg ik altijd. Het zorgt er voor dat als een vliegtuig iets mankeert, dat het direct verholpen wordt zodat het veilig verder kan naar zijn bestemming. Nayak is een fervent gebruiker van de Bitsing-methode van het eerste uur. Al vele jaren zet het de methode in voor het bereiken van haar commerciële doelstellingen. Nayak is de eerste geweest die er een afdeling voor heeft ingericht. Het heeft geen Marketingafdeling, maar een Bitsing-afdeling, die bewaakt of alle facetten van de methoden correct worden ingevoerd. Nayak is uiterst succesvol wat te danken is aan de ongekende gedrevenheid en passie die de mensen bij Nayak hebben. Het heeft een belangrijke positie ingenomen in de internationale luchtvaart. Alleen al op Schiphol is het verantwoordelijk voor de technische afhandeling van 1/3 van alle vluchten die starten en landen. Een prestatie die niet onopgemerkt is gebleven.

Op een avond kreeg ik een sms-bericht van Patrick: ‘Ik sta op podium van fd gala. Hebben fd Gazellen Award gewonnen ivm 500% groei laatste jaren en constante kwaliteit personeel. Mede dankzij jou. Dank je wel!’

De groei van Nayak was niet te stoppen. Eind 2007 had Nayak een groot contract gesloten met KLM Cityhopper om het onderhoud van alle regionale toestellen te gaan verzorgen, ingaande op 1 april 2008 voor een beperkt aantal toestellen en 31 oktober 2008 voor de complete vloot. Om dit contract na te komen, moesten er in totaal 104 luchtvaarttechnische personeelsleden geworven worden, waarvan 48 op 1 april 2008. Geen sinecure, want die mensen zijn er niet (de grootste schaarste in de wereld), 1 april stond over vier maanden al voor de deur en Nayak was contractplichtig.

Alles werd uit de kast gehaald om de mensen te gaan werven. Bemiddelingsbureaus, uitzendbureaus tot en met een gerenommeerd arbeidsmarktcommunicatieadviesbureau. Alle inspanningen ten spijt, het lukte niet. Patrick wist even niet meer wat te doen. Tot dat moment dat hij mij die keer vroeg: ‘Kan je met de Bitsing-methode ook personeel werven?

Voor het eerst in het bestaan van de Bitsing-methode mocht het bewijzen dat het ook effectief is voor elk ander doel, dus ook voor de werving van kwalitatief gespecialiseerd personeel.

Alle zeven stappen van de Bitsing-methode werden uitgevoerd, precies op de wijze als waarop commerciële doelen werden aangepakt:

Stap 1. Er werd een levensbehoudend omzetdoel aan de werving van de werknemers verbonden.
Stap 2. Het behalen van het doel werd geborgd door een focus op harde (financiële) feiten.
Stap 3. Nayak werd onverslaanbaar gemaakt, maar nu met een niet-kopieerbaar voordeel als werkgever.
Stap 4. Er werd een actieplan ontwikkeld dat iedere potentiële werknemer langs de zes treden van de BITSER-trap zou helpen.
Stap 5. Het plan werd uitgevoerd met programma’s, die waren ingericht conform de BITSER-technieken.
Stap 6. De programma’s werden uitgerold op basis van een resultatenvoorspelling.
Stap 7. Het rendement werd gewaarborgd met een bestedingsplan waarbij er minder geld in de programma’s werd gestoken dan dat deze zouden opbrengen.

Resultaten
De benodigde 48 personeelsleden waren ruim voor de deadline van 1 april geworven en op 15 juli kreeg ik een email van Patrick: ‘Stop de persen, we hebben het aantal medewerkers meer dan gehaald!’ In 7 maanden tijd had Nayak alle beoogde vacatures opgevuld met zelfs een reservebank van 20 medewerkers. In totaal 124 medewerkers in plaats van de beoogde 104. Ruim 3 maanden voor aanvang van de mega-order van KLM had Nayak zijn schaapjes op het droge.
Er zijn in totaal 517 sollicitatiegesprekken gevoerd, waarvan 124 medewerkers zijn aangenomen: een conversie van 24%.

De uiteindelijke wervingskosten waren enorm laag: slechts een derde van het vooraf gestelde budget bleek voldoende om het doel te bereiken, een budget dat was gebaseerd op de marktconforme kosten bij de klassieke wijze van personeelswerving.

De campagne draaide vooral om de niet-kopieerbare propositie van Nayak als werkgever in de arbeidsmarkt. Door te focussen op harde financiële feiten kon Nayak ontdekken dat zijn doelgroep bestond uit een mix van verschillende functies, die gezamenlijk verantwoordelijk waren voor het genereren van de omzet. Het waren niet slechts technici waarmee het zijn geld verdiende, maar ook vakmensen in operationele, ondersteunende en administratieve functies dienden geworven te worden om de omzet zeker te stellen. Per groep kon berekend worden hoeveel er nodig waren om aan de servicebehoefte te kunnen voldoen. Heel duidelijk wist Nayak welk aantal mensen er per doelgroep nodig was.

De verwezenlijking van de doelstelling vond haar commerciële vertaling in een 45% focus op het creëren van merk-voorkeur, 30% focus op het stimuleren van het koopgedrag – lees: van het dienstverband en 25% van de activiteiten moesten ertoe leiden dat de nieuwe medewerkers bij Nayak bleven, loyaliteit.
Slecht 30% van de programma-activiteiten draaide om het koopgedrag, of te wel om de baan, die een ondergeschikte rol in de wervingsactiviteiten speelde.

Nayak traceerde emotionele proposities om het merk te profileren, rationele om voor de baan te kiezen en relationele proposities om de prestaties van de medewerkers te verbeteren.

Bij de positionering moest Nayak een niet-kopieerbare propositie als werkgever claimen, die andere merken niet konden claimen, omdat die dat simpelweg niet mogen hebben. De niet-kopieerbaarheid moest Nayak vinden in de interne organisatie, immers daar vind het werk plaats. Wat bleek was dat er bij Nayak een interne cultuur heerst van ‘samen uit, samen thuis’. Wat zich vertaalde in de propositie: ‘We never let you down. Werk je liever solo of samen’. Wie wil er nu niet bij een bedrijf werken waar je voor elkaar op de bres springt?

In de uitvoering zag je dat terug met echte personeelsleden van Nayak in plaats van professionele modellen. Een resultatenprognose heeft per doelgroep gekwantificeerd hoeveel mensen er per programma overgehaald moesten worden. Voor de benadering van de doelgroepen werden de bekende zes typen BITSER-programma’s ingezet, elk afgestemd op een van de zes BITSER-treden.

Het programma om de naamsbekendheid op te bouwen bestond uit billboards in de omgeving van Schiphol, openbaar vervoer voor een breder regiobereik, de eigen auto’s van Nayak op de luchthaven en free publicity in luchtvaartgerelateerde bladen.

Het Imago-programma kreeg invulling met interviews in vakbladen, een ‘making of-film’ (over de modellen-rol die de Nayak personeelsleden speelden in de campagnes) die via Youtube werd gepost, een speciale arbeidsmarktwebsite (waarin de filosofie van Nayak werd uitgelegd), een evenement rondom de uitreiking van een award (Dutch Aircraft Maintenance & Repair Award, die niet alleen Nayak maar de gehele luchtvaarttechnische branche in de spotlights plaatste).

De sollicitatiegesprekken werden gestimuleerd via een actiesite www.werkenbijnayak.nl (met vacatures en een persoonlijkheidstest om te toetsen of de mensen het juiste karakter hadden), een promotie op het platform van Schiphol en op verschillende parkeerterreinen (de Nayak Snack-car die technische medewerkers namens Nayak een drankje of een snack aanbood en vacatureleaflets), een fotowedstrijd (waar een Airbus A380-schaaltoestel kon worden gewonnen), online bannering (op de sites waar de doelgroepen zich vaak ophielden, zoals luchtvaartnieuws.nl en diverse blogs).

Het verkrijgen van de dienstverbanden – de arbeidscontracten – vond plaats met kleine groepsevenementen, persoonlijke gesprekken, een presentatie (over Nayak), cases (van medewerkers die net begonnen waren en hun ervaringen deelden op de site werkenbijnayak.nl).

Het Tevredenheids-programma, diende – zoals de naam al zegt – de medewerkers tevreden te maken, dat gebeurde onder andere met een Nayakclub.nl (een community waar medewerkers alles kunnen vinden over de organisatie Nayak, zoals verjaardagen, nieuwe collega’s, geboortes, etc.), een ideeënbus, verschillende topics als de pluim (geef je collega een pluim en leg uit waarom), poules (voetbal en Formule1), spaarpunten (voor leuke gadgets).

Tenslotte zijn de bestaande medewerkers ingeschakeld om ook op zoek te gaan naar nieuwe collega’s, extra spaarpunten in de Nayakclub.nl (als een nieuwe collega is aangebracht waarvoor beloningen kunnen worden geruild zoals een helikoptervlucht, slipcursus, een avondje karten met 4 vrienden).

Patrick Morcus aan het woord:
‘Wij maken al vele jaren gebruik van de Bitsing-strategie. Wat ik uitzonderlijk vond was dat het ons aan bijzonder moeilijk te krijgen personeel heeft geholpen, dat het hoogwaardig was en dat vrijwel iedereen nog steeds bij ons in dienst is. Snel scoren is niet zo moeilijk, maar scoren met nieuwe medewerkers die zo lang blijven vind ik echt een prestatie. Met Bitsing staat alles als een huis, de fundering is goed, de boodschappen zijn goed, het was heel duidelijk wat we moesten doen en de mensen die we toen binnen hebben gehad zitten er nog steeds.

Het beeld dat we geschetst hebben paste bij de werkelijkheid, bitsing maakt de zaken niet mooier dan dat ze zijn en mede daarom is de loyaliteit onder de nieuwe medewerkers gebleven. De investering in de programma’s zag ik eerst als korte termijn en heb die ook zo beoordeeld, echter eigenlijk heb ik moeten vaststellen dat er door de bitsing-aanpak een stuk loyaliteit is gecreëerd waar ik nu vijf jaar later nog steeds de vruchten van pluk. Je hebt er langdurig de voordelen van. Zo had ik het niet gezien en kijk daar nu anders naar. Als je denkt dat het gaat om kortetermijndoelstellingen halen, dan beschouw ik de investering die ik nu doe in de Bitsing-programma’s juist voor langere termijn. Je profiteert er later ook nog van, als je het tenminste goed aanpakt.

Het niet-kopieerbare thema ‘here we are’ is tijdloos. Je komt er niet vanaf, we gebruiken het nog steeds. Dat komt omdat je met bitsing op zoek gaat naar je eigen ‘ik’, je dna en dat verandert niet.

Alles wat we deden is volgens het Bitser-model gebouwd, de programma’s, de website werkenbijnayak.nl, echt alles. Ook het loyaliteitsprogramma voor de medewerkers, dat draait na al die jaren nog steeds en is nog steeds een succes. Het loopt als een trein. Ik vind het ’t meest complete programma ooit, van kop tot staart. Zelfs in de weekends thuis is het personeel met het programma in de weer. Echt prachtig. In het programma krijgen de medewerkers een soort van spaarpunten. Ze kunnen daar Nayak-goodies voor kopen. Er is een run op die artikelen. Kun je nagaan dat is ‘brand preference’ pur sang. Dat is toch wel een unieke presentatie voor een technisch bedrijf, dat niet sexy is.

Met het bitsing-model worden verkopers steeds minder belangrijker. Ze hoeven namelijk niet meer te verkopen, want het is al verkocht. Dat doen de Bitser-programma’s voor je. Mijn verkopers zijn inmiddels opnemers van bestellingen. Als ze een afspraak hebben is het geen discussie meer of men gaat orderen of niet, ze gaan orderen. Dus is Bitsing geen model om te verkopen, maar een doelenmodel. Het is ‘een manager’ die overzicht brengt in het ongrijpbare proces van medewerkers beheren, controleren en aansturen. Het maakt de interne processen inzichtelijk en controleerbaar.

Wat ik van bitsing in de praktijk heb geleerd? Toch je dromen vertalen naar doelen en realiseren dat je je doelen kunt bereiken door de methode, als je maar vasthoudt aan de methode. Vertrouwen op het model en niet te snel afwijken van het model. Er gebeuren altijd dingen in een onderneming waardoor je gaat twijfelen. De houdbaarheid is langer dan de grillen zijn in de markt.’

𝐆𝐨𝐥𝐝𝐞𝐧 𝐍𝐚𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥𝐬 𝐰𝐢𝐧𝐭 𝐊𝐨𝐦𝐞𝐞𝐭 𝐀𝐰𝐚𝐫𝐝!

Categories InspiratiePosted on

Golden Naturals, van de hoogwaardige voedingssupplementen, heeft de Komeet Award gewonnen. Deze verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door who-cares.nl, uitgever van het gelijknamige zelfzorg-vakblad en uitgereikt aan de snelstgroeiende merken in de branche. Tijdens de feestelijke prijsuitreiking ontving directeur en mede-eigenaar Jan-Dirk Troost de award uit handen van Ruud van Munster, managing director van NDS.

Hoe win je een Komeet Award?

Allereerst door hoe je als organisatie ‘in het leven staat’. De medewerkers van Golden Naturals kenmerken zich door hun gezamenlijke visie dat gezondheid begint met een lach. “Geen dag gelachen, is geen dag geleefd” en “lachen is gezond” hoor je er vaak in wandelgangen. En dat het plezier dat de medewerkers met elkaar, met hun leveranciers en hun klanten onderling bindt, toont dat dit kan leiden tot uitzonderlijke groei. It starts with a smile! zoals ze dat zelf zeggen.

Vanzelfsprekend zijn daarnaast de bijzondere eigenschappen van het product een reden voor groei. Door constante innovatie, gedreven door kennis en ervaring, is Golden Naturals in staat hoogwaardige voedingssupplementen op de markt te brengen. Door de duidelijke communicatie die zij rondom hun producten voert en de constante kennisoverdracht naar consument en retail weten de klanten wat zij kopen en hoe en waarvoor het te gebruiken. Die kennisoverdracht is een wezenlijk aspect van het beleid van Golden Naturals, welke de uiteindelijke werking van hun producten ten goede komt en waardoor klanten, ook klant blijven. En trouwe klanten zijn de basis voor groei.

Werner Jentjens, oprichter eigenaar van Golden Naturals over de Bitsing methode:

“Iedereen is laaiend enthousiast”

Het ranken van de Komeet Award

De rankings om in aanmerking te komen voor de Award komen tot stand op basis van de meetgegevens van IRI Nederland. De vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail. Voor deze awards richtten zij zich in het bijzonder op supermarkten en drogisterijen. 

Meer Awards voor Golden Naturals

De Komeet Award is een mooie aanwinst voor de prijzenkast van Golden Naturals: eerder viel het product Curcuma Longa al in de prijzen. Het product eindigde in de top 5 door consumenten hoogst gewaardeerde zelfzorg-producten van 2018 en won daarmee voor Golden Naturals een Supernova Award.

Continuïteit: de sleutel tot succesvolle organisaties

Categories Implementation, Meer features, NieuwsPosted on

Continuïteit is een essentieel begrip voor alle organisaties, ongeacht hun grootte of sector. Het verwijst naar de mate waarin een organisatie in staat is om haar activiteiten voort te zetten, zelfs in tijden van verandering, uitdagingen en onzekerheid. Het is daarom van cruciaal belang dat organisaties en hun medewerkers zich bij hun dagelijkse werkzaamheden focussen op het waarborgen van de continuïteit van hun organisatie.

Waarom is continuïteit zo belangrijk voor organisaties?

De meest toegepaste methode voor het borgen van continuïteit

Als het gaat om het runnen van een succesvolle organisatie, is continuïteit het belangrijkste aspecten om rekening mee te houden. Continuïteit verwijst naar het vermogen van een organisatie om haar activiteiten voort te zetten, zelfs in moeilijke tijden. Of het nu gaat om economische tegenslagen, veranderingen in de markt of andere uitdagingen, het vermogen om continuïteit te waarborgen is van cruciaal belang voor het voortbestaan en de groei van een organisatie.

Uitgelicht: Wat Picnic niet kopieerbaar maakt

Categories NieuwsPosted on

Picnic is een mooi voorbeeld van wat in Bitsing-termen het ‘Gouden ei’ heet.

Het Gouden ei is wat een bedrijf, instelling of organisatie niet kopieerbaar maakt. En daarmee de concurrentie het nakijken geeft.

Picnic weet dat op een heldere wijze over te brengen. Met onder meer een commercial die (voor de Bitsing kenners) de B en I uitstekend laadt.

Picnic. Supermarkt op wielen. Achter de kleine wagentjes zit een enorm voordeel. Het voordeel van geen eigen vastgoed en bijgevolg GEEN DURE WINKELS. En dat betekent lage prijzen en super vers. Zoals Picnic het zelf zegt: waar een klein wagentje groot in kan zijn.

Supermarkt op wielen

Boodschappen doen hoort erbij, maar soms voelt het als een noodzakelijk kwaad. Daarom dachten de oprichters* van Picnic dat het sneller, makkelijker en goedkoper moet kunnen. Dus begonnen zij in september 2015 in Amersfoort met vier bezorgautootjes een supermarkt zonder winkels.

Je bestelt je boodschappen via een app en de rest doet Picnic. En dat dit idee een rake was bevestigen de inmiddels meer dan 1000 autootjes die vandaag rondrijden in zo’n 120 Nederlandse plaatsen. Met honderdduizenden klanten en een in rap tempo uitbreiding naar nieuwe steden en landen werd Picnic in 2019 bekroond met de award voor het snelst groeiende bedrijf van Nederland.
Naast Nederland is Picnic inmiddels te vinden in Duitsland (sinds 2015) en Frankrijk (2021).
*Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Bas Verheijen. Later kwam ook Gerard Scheij

“Veel dank voor weer een inspirerende sessie over de wondere wereld van Bitsing! Ook van mijn collega’s heb ik alleen maar enthousiaste reacties gekregen: ‘wat een interessante sessie gister’, ‘heel inspirerend’, ‘echt goed verhaal’, vond het echt een interessante presentatie!’

Marly van Walsem, Trading Operator bij Picnic

Geen dure winkels op dure locaties

Picnic bezorgt de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs thuis. Vaker gehoord? Zeker! Maar de eenvoud die achter het idee van Picnic schuilt zit ‘m in de noodzaak dat je als merk niet te kopiëren bent.
Picnic is de supermarkt zonder dure winkels op dure locaties. En kan daarmee lage prijzen hanteren zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de producten, en deze producten van betere versheid aanbieden, omdat er geen winkelschappen gevuld hoeven worden.

Niet kopieerbare slogan van Picnic

Picnic lanceert eerste campagne ‘SUPERMARKT OP WIELEN’
Versproducten liggen niet eerst een paar dagen in de fysieke supermarkt. Alles gaat direct van de boer of bakker naar de keuken. Als om 22.00 uur de online Picnic-kassa sluit weet de bakker precies hoeveel broden hij voor de volgende dag moet bakken. Op die manier hoeft Picnic nooit iets weg te gooien.
En door elke dag niet kriskras door de stad te bezorgen, maar volgens een slimme route door de straten te rijden (als een stadsbus) neemt Picnic de boodschappen voor de hele buurt in één keer mee. Dat bespaart talrijke ritjes naar de supermarkt. De 100% elektrische autootjes zijn milieuvriendelijk en maken geen herrie en zijn niet voor niets zo grappig smal. Ze staan daardoor gewoon nooit in de weg.

Van de Nederlanders die online boodschappen doen, doet 50% dat bij AH, 25% bij Picnic die daarmee Jumbo (23%), Plus (9%) en Coop (3%) achter zich laat.

Vind je weg naar Picnic

Achtergronden
Om snel uit te breiden is in 2017 honderd miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd door vermogende families, zoals Fentener van Vlissingen (SVH Holdings), Hoyer (rijk geworden met een belang in Heineken, Van der Wal (Boni) en De Rijcke (Kruidvat). Voor de financiering van een nieuw distributiecentrum in Utrecht deden in 2020 dezelfde familiefondsen mee aan een financiering van 250 miljoen euro en in 2021 werd er €600 miljoen opgehaald om de groei extra te versnellen. Naast de bestaande investeerders participeert de Bill & Melinda Gates Foundation Trust.


De korte geschiedenis van het thuisbezorgen

Boodschappen thuisbezorgen gebeurt in Nederland al sinds mensenheugenis. Veel kruideniers deden dat al of verzamelden op afspraak boodschappen. Herinner je je de SRV? Bestellen gebeurde per telefoon, via formulieren en later de fax.

Het ‘online’ boodschappen doen begon in de jaren tachtig met James Telesuper van Unigro, die zowel digitaal als analoog klanten de mogelijkheid bood om boodschappen op afstand te bestellen. Maar verder dan 300 klanten kwam het niet.

Unigro verkocht James Telesuper aan Albert Heijn, dat daarmee de rol van voorloper op het gebied van online supermarkt over nam. Eind jaren negentig werd de naam veranderd in AH Thuisservice en daarna Albert.nl. Als de voorloper van de online supermarkt is AH nog met voorsprong marktleider in het online bestellen van boodschappen in Nederland.

Tijdens de coronacrisis kreeg de markt een enorme impuls. Onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International liet zien dat 260.000 Nederlandse huishoudens tijdens de coronacrisis voor het eerst online boodschappen hebben gedaan.

Colliers na de eerste dag Bitsing:

“Er is zoveel positieve feedback op de sessie dat we extra mensen in een soort bezemklas willen zetten om deze eerste ronde in te halen.”

Bas Ambachtsheer, chief technology officer at Colliers.

Uit cijfers van Nielsen wordt duidelijk dat de komst van Picnic een fikse aderlating is voor traditionele supermarkten. Supermarkten die concurreren met Picnic hebben de omzet gemiddeld met €40.000 zien dalen in de eerste 40 weken na de introductie van Picnic. De omzetdaling is twee keer zo groot voor winkels van retailers, die ook online boodschappen verkopen. Picnic is na AH de grootste in food e-commerce.