Het simpele idee achter Picnic

Categories Featured, Inspiration, Meer featuresPosted on

Boodschappen doen hoort erbij, maar soms voelt het als een noodzakelijk kwaad. Daarom dachten de oprichters* van Picnic dat het sneller, makkelijker en goedkoper moet kunnen. Dus begonnen zij in september 2015 in Amersfoort met vier bezorgautootjes een supermarkt zonder winkels.

Je bestelt je boodschappen via een app en de rest doet Picnic. En dat dit idee een rake was bevestigen de inmiddels meer dan 1000 autootjes die vandaag rondrijden in zo’n 120 Nederlandse plaatsen. Met honderdduizenden klanten en een in rap tempo uitbreiding naar nieuwe steden en landen werd Picnic in 2019 bekroond met de award voor het snelst groeiende bedrijf van Nederland.
Naast Nederland is Picnic inmiddels te vinden in Duitsland (sinds 2015) en Frankrijk (2021).
*Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Bas Verheijen. Later kwam ook Gerard Scheij

“Veel dank voor weer een inspirerende sessie over de wondere wereld van Bitsing! Ook van mijn collega’s heb ik alleen maar enthousiaste reacties gekregen: ‘wat een interessante sessie gister’, ‘heel inspirerend’, ‘echt goed verhaal’, vond het echt een interessante presentatie!’

Marly van Walsem, Trading Operator bij Picnic

Wat maakt Picnic niet kopieerbaar?

Picnic bezorgt de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs thuis. Vaker gehoord? Zeker! Maar de eenvoud die achter het idee van Picnic schuilt zit ‘m in de noodzaak dat je als merk niet te kopiëren bent.
Picnic is de supermarkt zonder dure winkels op dure locaties. En kan daarmee de goedkoopste zijn zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de producten.

Niet kopieerbare slogan van Picnic

Picnic lanceert eerste campagne ‘SUPERMARKT OP WIELEN’
Versproducten liggen niet eerst een paar dagen in de fysieke supermarkt. Alles gaat direct van de boer of bakker naar de keuken. Als om 22.00 uur de online Picnic-kassa sluit weet de bakker precies hoeveel broden hij voor de volgende dag moet bakken. Op die manier hoeft Picnic nooit iets weg te gooien.
En door elke dag niet kriskras door de stad te bezorgen, maar volgens een slimme route door de straten te rijden (als een stadsbus) neemt Picnic de boodschappen voor de hele buurt in één keer mee. Dat bespaart talrijke ritjes naar de supermarkt. De 100% elektrische autootjes zijn milieuvriendelijk en maken geen herrie en zijn niet voor niets zo grappig smal. Ze staan daardoor gewoon nooit in de weg.

Van de Nederlanders die online boodschappen doen, doet 50% dat bij AH, 25% bij Picnic die daarmee Jumbo (23%), Plus (9%) en Coop (3%) achter zich laat.

Vind je weg naar Picnic

Achtergronden
Om snel uit te breiden is in 2017 honderd miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd door vermogende families, zoals Fentener van Vlissingen (SVH Holdings), Hoyer (rijk geworden met een belang in Heineken, Van der Wal (Boni) en De Rijcke (Kruidvat). Voor de financiering van een nieuw distributiecentrum in Utrecht deden in 2020 dezelfde familiefondsen mee aan een financiering van 250 miljoen euro en in 2021 werd er €600 miljoen opgehaald om de groei extra te versnellen. Naast de bestaande investeerders participeert de Bill & Melinda Gates Foundation Trust.


De korte geschiedenis van het thuisbezorgen

Boodschappen thuisbezorgen gebeurt in Nederland al sinds mensenheugenis. Veel kruideniers deden dat al of verzamelden op afspraak boodschappen. Herinner je je de SRV? Bestellen gebeurde per telefoon, via formulieren en later de fax.

Het ‘online’ boodschappen doen begon in de jaren tachtig met James Telesuper van Unigro, die zowel digitaal als analoog klanten de mogelijkheid bood om boodschappen op afstand te bestellen. Maar verder dan 300 klanten kwam het niet.

Unigro verkocht James Telesuper aan Albert Heijn, dat daarmee de rol van voorloper op het gebied van online supermarkt over nam. Eind jaren negentig werd de naam veranderd in AH Thuisservice en daarna Albert.nl. Als de voorloper van de online supermarkt is AH nog met voorsprong marktleider in het online bestellen van boodschappen in Nederland.

Tijdens de coronacrisis kreeg de markt een enorme impuls. Onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International liet zien dat 260.000 Nederlandse huishoudens tijdens de coronacrisis voor het eerst online boodschappen hebben gedaan.

Colliers na de eerste dag Bitsing:

“Er is zoveel positieve feedback op de sessie dat we extra mensen in een soort bezemklas willen zetten om deze eerste ronde in te halen.”

Bas Ambachtsheer, chief technology officer at Colliers.

Uit cijfers van Nielsen wordt duidelijk dat de komst van Picnic een fikse aderlating is voor traditionele supermarkten. Supermarkten die concurreren met Picnic hebben de omzet gemiddeld met €40.000 zien dalen in de eerste 40 weken na de introductie van Picnic. De omzetdaling is twee keer zo groot voor winkels van retailers, die ook online boodschappen verkopen. Picnic is na AH de grootste in food e-commerce.