Home List

Bitsing en het werven van toptalent

Categories StoriesPosted on

Nayak Aircraft Services – de Bitsing-methode in de arbeidsmarkt

  • Personeelswerving op zijn best
  • Verbeteren van de presentaties van medewerkers

Bitseteers worden soms verrast door hun eigen ideeën. Dat overkwam Patrick Morcus van Nayak Aircraft Services. De Bitsing-methode, die gebruikt werd voor klantenwerving werd een krachtig instrument dat personeel wierf en de presentaties van de organisatie verbeterde. Wat niet lukte via de gebruikelijke wegen lukte met de Bitsing-methode wel. In acht maanden tijd wierf Nayak 124 nieuwe werknemers in een markt waar ze nauwelijks te vinden waren.

‘Zonder Nayak komt er niets van de grond’, spraken de presentatieborden. Patrick Morcus, managing director van Nayak Aircraft Services, liet ze me zien en zei: ‘Kijk, ik word hier eerlijk gezegd niet heel warm van en ik weet niet of dit hem gaat worden. Kan je met de Bitsing-methode ook personeel werven?’

‘Als je er klanten mee kan werven, waarom dan geen werknemers, personeelswerving is niet anders dan je bedrijf verkopen aan potentiële werknemers’, antwoordde ik. Op het gezicht van Patrick verscheen een glimlach, ‘dan moeten we dat snel gaan doen!’

Nayak Aircraft Services is een vliegtuigonderhoudsbedrijf op Schiphol met meer dan 60 luchtvaartmaatschappijen als klant en onderhoudstations op 27 luchthavens in Europa. Nayak is de ANWB Wegenwacht in de luchtvaart, zeg ik altijd. Het zorgt er voor dat als een vliegtuig iets mankeert, dat het direct verholpen wordt zodat het veilig verder kan naar zijn bestemming. Nayak is een fervent gebruiker van de Bitsing-methode van het eerste uur. Al vele jaren zet het de methode in voor het bereiken van haar commerciële doelstellingen. Nayak is de eerste geweest die er een afdeling voor heeft ingericht. Het heeft geen Marketingafdeling, maar een Bitsing-afdeling, die bewaakt of alle facetten van de methoden correct worden ingevoerd. Nayak is uiterst succesvol wat te danken is aan de ongekende gedrevenheid en passie die de mensen bij Nayak hebben. Het heeft een belangrijke positie ingenomen in de internationale luchtvaart. Alleen al op Schiphol is het verantwoordelijk voor de technische afhandeling van 1/3 van alle vluchten die starten en landen. Een prestatie die niet onopgemerkt is gebleven.

Op een avond kreeg ik een sms-bericht van Patrick: ‘Ik sta op podium van fd gala. Hebben fd Gazellen Award gewonnen ivm 500% groei laatste jaren en constante kwaliteit personeel. Mede dankzij jou. Dank je wel!’

De groei van Nayak was niet te stoppen. Eind 2007 had Nayak een groot contract gesloten met KLM Cityhopper om het onderhoud van alle regionale toestellen te gaan verzorgen, ingaande op 1 april 2008 voor een beperkt aantal toestellen en 31 oktober 2008 voor de complete vloot. Om dit contract na te komen, moesten er in totaal 104 luchtvaarttechnische personeelsleden geworven worden, waarvan 48 op 1 april 2008. Geen sinecure, want die mensen zijn er niet (de grootste schaarste in de wereld), 1 april stond over vier maanden al voor de deur en Nayak was contractplichtig.

Alles werd uit de kast gehaald om de mensen te gaan werven. Bemiddelingsbureaus, uitzendbureaus tot en met een gerenommeerd arbeidsmarktcommunicatieadviesbureau. Alle inspanningen ten spijt, het lukte niet. Patrick wist even niet meer wat te doen. Tot dat moment dat hij mij die keer vroeg: ‘Kan je met de Bitsing-methode ook personeel werven?

Voor het eerst in het bestaan van de Bitsing-methode mocht het bewijzen dat het ook effectief is voor elk ander doel, dus ook voor de werving van kwalitatief gespecialiseerd personeel.

Alle zeven stappen van de Bitsing-methode werden uitgevoerd, precies op de wijze als waarop commerciële doelen werden aangepakt:

Stap 1. Er werd een levensbehoudend omzetdoel aan de werving van de werknemers verbonden.
Stap 2. Het behalen van het doel werd geborgd door een focus op harde (financiële) feiten.
Stap 3. Nayak werd onverslaanbaar gemaakt, maar nu met een niet-kopieerbaar voordeel als werkgever.
Stap 4. Er werd een actieplan ontwikkeld dat iedere potentiële werknemer langs de zes treden van de BITSER-trap zou helpen.
Stap 5. Het plan werd uitgevoerd met programma’s, die waren ingericht conform de BITSER-technieken.
Stap 6. De programma’s werden uitgerold op basis van een resultatenvoorspelling.
Stap 7. Het rendement werd gewaarborgd met een bestedingsplan waarbij er minder geld in de programma’s werd gestoken dan dat deze zouden opbrengen.

Resultaten
De benodigde 48 personeelsleden waren ruim voor de deadline van 1 april geworven en op 15 juli kreeg ik een email van Patrick: ‘Stop de persen, we hebben het aantal medewerkers meer dan gehaald!’ In 7 maanden tijd had Nayak alle beoogde vacatures opgevuld met zelfs een reservebank van 20 medewerkers. In totaal 124 medewerkers in plaats van de beoogde 104. Ruim 3 maanden voor aanvang van de mega-order van KLM had Nayak zijn schaapjes op het droge.
Er zijn in totaal 517 sollicitatiegesprekken gevoerd, waarvan 124 medewerkers zijn aangenomen: een conversie van 24%.

De uiteindelijke wervingskosten waren enorm laag: slechts een derde van het vooraf gestelde budget bleek voldoende om het doel te bereiken, een budget dat was gebaseerd op de marktconforme kosten bij de klassieke wijze van personeelswerving.

De campagne draaide vooral om de niet-kopieerbare propositie van Nayak als werkgever in de arbeidsmarkt. Door te focussen op harde financiële feiten kon Nayak ontdekken dat zijn doelgroep bestond uit een mix van verschillende functies, die gezamenlijk verantwoordelijk waren voor het genereren van de omzet. Het waren niet slechts technici waarmee het zijn geld verdiende, maar ook vakmensen in operationele, ondersteunende en administratieve functies dienden geworven te worden om de omzet zeker te stellen. Per groep kon berekend worden hoeveel er nodig waren om aan de servicebehoefte te kunnen voldoen. Heel duidelijk wist Nayak welk aantal mensen er per doelgroep nodig was.

De verwezenlijking van de doelstelling vond haar commerciële vertaling in een 45% focus op het creëren van merk-voorkeur, 30% focus op het stimuleren van het koopgedrag – lees: van het dienstverband en 25% van de activiteiten moesten ertoe leiden dat de nieuwe medewerkers bij Nayak bleven, loyaliteit.
Slecht 30% van de programma-activiteiten draaide om het koopgedrag, of te wel om de baan, die een ondergeschikte rol in de wervingsactiviteiten speelde.

Nayak traceerde emotionele proposities om het merk te profileren, rationele om voor de baan te kiezen en relationele proposities om de prestaties van de medewerkers te verbeteren.

Bij de positionering moest Nayak een niet-kopieerbare propositie als werkgever claimen, die andere merken niet konden claimen, omdat die dat simpelweg niet mogen hebben. De niet-kopieerbaarheid moest Nayak vinden in de interne organisatie, immers daar vind het werk plaats. Wat bleek was dat er bij Nayak een interne cultuur heerst van ‘samen uit, samen thuis’. Wat zich vertaalde in de propositie: ‘We never let you down. Werk je liever solo of samen’. Wie wil er nu niet bij een bedrijf werken waar je voor elkaar op de bres springt?

In de uitvoering zag je dat terug met echte personeelsleden van Nayak in plaats van professionele modellen. Een resultatenprognose heeft per doelgroep gekwantificeerd hoeveel mensen er per programma overgehaald moesten worden. Voor de benadering van de doelgroepen werden de bekende zes typen BITSER-programma’s ingezet, elk afgestemd op een van de zes BITSER-treden.

Het programma om de naamsbekendheid op te bouwen bestond uit billboards in de omgeving van Schiphol, openbaar vervoer voor een breder regiobereik, de eigen auto’s van Nayak op de luchthaven en free publicity in luchtvaartgerelateerde bladen.

Het Imago-programma kreeg invulling met interviews in vakbladen, een ‘making of-film’ (over de modellen-rol die de Nayak personeelsleden speelden in de campagnes) die via Youtube werd gepost, een speciale arbeidsmarktwebsite (waarin de filosofie van Nayak werd uitgelegd), een evenement rondom de uitreiking van een award (Dutch Aircraft Maintenance & Repair Award, die niet alleen Nayak maar de gehele luchtvaarttechnische branche in de spotlights plaatste).

De sollicitatiegesprekken werden gestimuleerd via een actiesite www.werkenbijnayak.nl (met vacatures en een persoonlijkheidstest om te toetsen of de mensen het juiste karakter hadden), een promotie op het platform van Schiphol en op verschillende parkeerterreinen (de Nayak Snack-car die technische medewerkers namens Nayak een drankje of een snack aanbood en vacatureleaflets), een fotowedstrijd (waar een Airbus A380-schaaltoestel kon worden gewonnen), online bannering (op de sites waar de doelgroepen zich vaak ophielden, zoals luchtvaartnieuws.nl en diverse blogs).

Het verkrijgen van de dienstverbanden – de arbeidscontracten – vond plaats met kleine groepsevenementen, persoonlijke gesprekken, een presentatie (over Nayak), cases (van medewerkers die net begonnen waren en hun ervaringen deelden op de site werkenbijnayak.nl).

Het Tevredenheids-programma, diende – zoals de naam al zegt – de medewerkers tevreden te maken, dat gebeurde onder andere met een Nayakclub.nl (een community waar medewerkers alles kunnen vinden over de organisatie Nayak, zoals verjaardagen, nieuwe collega’s, geboortes, etc.), een ideeënbus, verschillende topics als de pluim (geef je collega een pluim en leg uit waarom), poules (voetbal en Formule1), spaarpunten (voor leuke gadgets).

Tenslotte zijn de bestaande medewerkers ingeschakeld om ook op zoek te gaan naar nieuwe collega’s, extra spaarpunten in de Nayakclub.nl (als een nieuwe collega is aangebracht waarvoor beloningen kunnen worden geruild zoals een helikoptervlucht, slipcursus, een avondje karten met 4 vrienden).

Patrick Morcus aan het woord:
‘Wij maken al vele jaren gebruik van de Bitsing-strategie. Wat ik uitzonderlijk vond was dat het ons aan bijzonder moeilijk te krijgen personeel heeft geholpen, dat het hoogwaardig was en dat vrijwel iedereen nog steeds bij ons in dienst is. Snel scoren is niet zo moeilijk, maar scoren met nieuwe medewerkers die zo lang blijven vind ik echt een prestatie. Met Bitsing staat alles als een huis, de fundering is goed, de boodschappen zijn goed, het was heel duidelijk wat we moesten doen en de mensen die we toen binnen hebben gehad zitten er nog steeds.

Het beeld dat we geschetst hebben paste bij de werkelijkheid, bitsing maakt de zaken niet mooier dan dat ze zijn en mede daarom is de loyaliteit onder de nieuwe medewerkers gebleven. De investering in de programma’s zag ik eerst als korte termijn en heb die ook zo beoordeeld, echter eigenlijk heb ik moeten vaststellen dat er door de bitsing-aanpak een stuk loyaliteit is gecreëerd waar ik nu vijf jaar later nog steeds de vruchten van pluk. Je hebt er langdurig de voordelen van. Zo had ik het niet gezien en kijk daar nu anders naar. Als je denkt dat het gaat om kortetermijndoelstellingen halen, dan beschouw ik de investering die ik nu doe in de Bitsing-programma’s juist voor langere termijn. Je profiteert er later ook nog van, als je het tenminste goed aanpakt.

Het niet-kopieerbare thema ‘here we are’ is tijdloos. Je komt er niet vanaf, we gebruiken het nog steeds. Dat komt omdat je met bitsing op zoek gaat naar je eigen ‘ik’, je dna en dat verandert niet.

Alles wat we deden is volgens het Bitser-model gebouwd, de programma’s, de website werkenbijnayak.nl, echt alles. Ook het loyaliteitsprogramma voor de medewerkers, dat draait na al die jaren nog steeds en is nog steeds een succes. Het loopt als een trein. Ik vind het ’t meest complete programma ooit, van kop tot staart. Zelfs in de weekends thuis is het personeel met het programma in de weer. Echt prachtig. In het programma krijgen de medewerkers een soort van spaarpunten. Ze kunnen daar Nayak-goodies voor kopen. Er is een run op die artikelen. Kun je nagaan dat is ‘brand preference’ pur sang. Dat is toch wel een unieke presentatie voor een technisch bedrijf, dat niet sexy is.

Met het bitsing-model worden verkopers steeds minder belangrijker. Ze hoeven namelijk niet meer te verkopen, want het is al verkocht. Dat doen de Bitser-programma’s voor je. Mijn verkopers zijn inmiddels opnemers van bestellingen. Als ze een afspraak hebben is het geen discussie meer of men gaat orderen of niet, ze gaan orderen. Dus is Bitsing geen model om te verkopen, maar een doelenmodel. Het is ‘een manager’ die overzicht brengt in het ongrijpbare proces van medewerkers beheren, controleren en aansturen. Het maakt de interne processen inzichtelijk en controleerbaar.

Wat ik van bitsing in de praktijk heb geleerd? Toch je dromen vertalen naar doelen en realiseren dat je je doelen kunt bereiken door de methode, als je maar vasthoudt aan de methode. Vertrouwen op het model en niet te snel afwijken van het model. Er gebeuren altijd dingen in een onderneming waardoor je gaat twijfelen. De houdbaarheid is langer dan de grillen zijn in de markt.’

Hoe woningcorporatie de Key groeide met de Bitsing-methode

Categories Case studies 2Posted on

Na een harde dag werken blies ik wat stoom af in de stamkroeg aan de haven bij mijn kantoor. Niet wetend dat er behoorlijk wat commotie gaande was. Er werd namelijk een winnaar bekendgemaakt van het innovatiefste idee van de buurt. De prijs werd uitgereikt door de directeur wonen van De Key. Ik raakte in gesprek en zoals dat dan gaat werden de visitekaartjes uitgewisseld. Het bleek Lidy van der Schaft te zijn, een ontzettend leuk en open mens.

Niet lang daarna zagen we elkaar weer. Echter, dit keer om de Bitsing- methode te bespreken. Het had haar geprikkeld. Lidy – als directeur van een woningcorporatie – was enthousiast geraakt, want in de Bitsing-methode zit een verborgen mogelijkheid om er woningen door te verkopen. Zij besloot het uit te proberen; de woningmarkt zat toch op slot en als er dan iets was waarmee je de deur kon openen, dan was dat de Bitsing-methode wel.

Interview met Lidy van der Schaft

Nu precies een jaar later loop ik weer binnen bij De Key op een van de mooiste plekjes in Amsterdam. In de kamer van Lidy van der Schaft geniet ik weer van het prachtige oer-Amsterdamse uitzicht over de Amstel.

Mijn prangende vraag wordt vrijwel direct beantwoord. ‘Is de doelstelling gehaald?’ vraag ik. ‘De doelstelling is gehaald,’ zegt Lidy. ‘Er zijn ruim 240 woningen ver- kocht.’

Even frons ik mijn wenkbrauwen. Want hoewel ik weet dat je met de Bitsing-methode altijd je doel bereikt, ben zelfs ik verbaasd dat het toch weer is gelukt in de moeilijkste markt die je kunt bedenken. De woningmarkt zit op slot, zegt men. De woningmarkt zit helemaal niet op slot, zo blijkt maar weer.

Het plan voorspelde al dat wij het zouden halen. Ik had hier ook alle geloof in, maar als je dan weer hoort dat de praktijk heeft uitgewezen dat het gelukt is… ja, dan overvalt je een moment van euforie. Wow! Weer!

Op de vraag wat de Bitsing-methode gebracht heeft, antwoordt Lidy: ‘Wij kregen meer dan verwacht retour.’ Ze vertelde dat Bitsing een fundament heeft gelegd voor de organisatie, een basis. Haar woorden zijn letterlijk: ‘Bitsing heeft aan de basis gestaan van de verandering hoe wij naar de dingen zijn gaan kijken, dat wij ons moesten richten op feiten, en aannames links moesten laten liggen. Bitsing reikte die handvatten aan waardoor wij de juiste focus kregen.’

De successen kan je nooit volledig toedichten aan de methode, want er zijn natuurlijk allerlei andere acties die bijdragen aan je resultaat. Maar Bitsing heeft wel het fundament gelegd, en vanuit het fundament kun je gaan bouwen, waardoor er bijna twee keer zoveel woningen zijn verkocht als het jaar daarvoor en een ambitieus doel is gehaald.

Zo vertelt Lidy dat ‘het hebben van een stevig fundament ervoor zorgt dat je ineens gaat kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn. Zo hebben we meer kansen ontdekt. Wij zijn bijvoorbeeld intensief bezig gegaan met zittende huurders en onze studenten die wij in huis hebben. Deze mogelijkheden hadden wij anders nooit kunnen ontdekken.’ De Key ervoer eveneens: ‘Doordat Bitsing werkt met feiten ga je de juiste keuzes maken.’ Lidy geeft aan dat ‘het ons in staat stelde met de juiste doelgroep te praten’, de doelgroep die de omzet zou brengen.

Op de vraag of de Bitsing-aanpak nog meer heeft gedaan voor haar organisatie, komt er iets prachtigs naar voren. ‘Wij waren onbewust onbekwaam. Bitsing is een methode om bewust te worden dat je dingen fout doet, hierdoor werden wij bewust onbekwaam. Vervolgens reikte de Bitsing-methode de juiste handvatten aan om onze fouten te corrigeren naar wat moet, daardoor werden wij bewust bekwaam. Door vervolgens de Bitsing-programma’s uit te rollen word je onbewust bekwaam en dat hebben wij flink gemerkt. Het team van De Key is in één jaar tijd gepro- fessionaliseerd. Je wordt in staat gesteld de talenten te herkennen in je organisatie. Dit doordat de basis, het fundament, is gelegd door de Bitsing- methode,’ aldus Lidy.

‘Onze organisatie is groot, divers en bestaat uit een aantal eilanden, waar iedereen een eigen taal spreekt. Doordat wij met de hele organisatie aan Bitsing zijn gaan doen zijn wij allen dezelfde taal gaan spreken. Gevolg is dat wij nog beter zijn gaan samenwerken. Samenwerken blijkt altijd beter te werken en dat is precies wat de Bitsing-methode heeft gedaan.’

Op de vraag of niet alleen de directie het prettig vond, maar of de medewerkers het ook zo hebben ervaren, is het antwoord vrij simpel. ‘Je leert goed kijken wie je in je team wilt hebben. Je pikt de voorlopers er zo uit en die moet je hebben. Onze medewerkers hebben de Bitsing-methode als heel fijn ervaren. Waarom? Het faciliteert en ondersteunt hen. Hoe doe je de dingen nu, hoe pak je het aan… Bitsing bood hun allen houvast. Ze kunnen ergens op terugvallen en dat is bijzonder prettig.’

Iets waar Lidy ook lyrisch over is, is haar website. ‘Van een passief statische website is deze dankzij de methodologie getransformeerd tot een actieve website die intensief wordt ingezet naar de doelgroepen. Doordat er zo efficiënt gewerkt wordt en de juiste focus er ligt, zijn wij nu in staat om deze aanpak door te trekken naar onze andere takken als studentenhuisvesting en bijvoorbeeld de verkoop en verhuur van parkeerplaatsen.’

Ze vervolgt: ‘Nu – een jaar later – bitsen wij nog dagelijks. Door de geleverde structuur krijg ik nu wekelijks keurig alle staatjes op mijn bureau. Staatjes die feitelijk aantonen hoe het nu staat met de verkoop en onze omzet. Zo kunnen wij adequaat reageren en inspelen op de markt als wij een trendbreuk ontdekken. Wederom door te kijken naar de feiten zoals deze vandaag zijn.’

Wil je snel weten wat de Bitsing-methode is en hoe je ermee kunt werken, ga hier naar het boek ‘Bitsing – garanties voor groei’.

Interview Saint Gobain Weber Beamix

Categories ArticlesPosted on

You have to keep moving, always. Standing still means you’re going backwards”

Bas Huysmans

Saint-Gobain employs 190,000 people
in 64 countries. The business has four divisions, each with its own area of expertise. These complement each other in such a way as to make this a global top 100 industrial company, in terms of both innovation and size. The business has seven general and twelve specialised, research institutes –

and around a hundred development departments. These resources are used by each of the company’s four divisions – innovative materials, building distribution, packaging materials and building products.

My interview is with Bas Huysmans, Managing Director of Saint-Gobain Weber Beamix, pioneers in the DIY market. It focuses on the building product division.

How did you use the Bitsing method and what can you tell us about growing at a multiple of the market growth rate?

Bas Huysmans: “You have to keep moving, always. Standing still means you’re going backwards. Or, to coin a saying, for us still waters don’t run deep – they’re just stagnant. To keep moving forward you sometimes have to let go of the security of the old way of doing things. Not easy for some people. In fact, for many in our business, using the Bitsing method was a journey into unknown territory. So, people are of course a bit hesitant in the beginning, wondering what’s going to happen. You always have to take this into account – so it pays to be patient and take things step by step. You don’t
have to get it 100% right the first time. People will take you seriously in due course.

What one discovers in this process is that many still use the ‘I think that …’ approach. And indeed, people are used to working on the basis of assumptions. What we’ve now done is make things far more fact based – how things are, rather than how we think they are.

There was previously a mentality of, ‘OK,
I have a task, so it’s up to me to do it -
the way I think best’. People understood the Bitsing method well enough; the chal- lenge was to get them to work according to it. So we integrated it into our daily operations, step by step. We started by creating awareness of the turnover goal and that everything we did should result in turnover. This was quite ambitious.

Five years of recession had resulted in
a damaged, unstable construction market. A closer look revealed that people were
a bit numbed by the negative experiences of recent years. So we immediately started shifting the focus of the organisation – using the pencils philosophy of the Bitsing method. It emerged that we had invest- ed a lot of time and money in markets, target groups, and products with less than significant shares in our turnover. It was inconceivable, but the vast majority of our turnover derived from 1.3% of our product range.

Shifting to a realistic focus resulted directly in 20% growth. The ‘pencils’ are a fantastic tool for convincing everyone in the organisation of the need to change focus.

This corrected focus led directly to active engagement with the market. We did this using an uncopyable proposition – our leading position as the pioneer of the
DIY market: ‘Lead by Origin’. Each of the involved departments took control of their own segment of the BITSER programme. B and I fell to marketing, T and S to sales and E and R to account management. They all developed their own programmes, with the common departure point being the essence of our Golden Egg: ‘Lead by Origin’. Everyone in the organisation knew what this proposition meant. So, the departments could independently, yet consistently, develop their own BI, TS and ER programmes. In conclusion, we assembled these elements into a consistent, BITSER programme, compiled by all of our departments. It was extraordinary to see how the awareness thus created integrated these previously independently operating departments. Now Marketing is aware that Sales can’t sell without B and I, and Sales knows it must achieve the T and S in order that Account Management can retain the clients recruited by Sales, failing which all the efforts of Marketing and Sales are wasted. A feeling of togetherness and collegiality emerged as a key element
in our organisation.

First impressions were often negative – and old habits die hard. Initial reactions to new things were often, ‘I’m already so busy’, or ‘Yes, but my approach is very different’. However, as the system (‘What pencil are you using for that?’) and the role of the departments within the BITSER model were better understood, acceptance became easier and is now almost automatic.”

Can you describe what Bitsing has done for you – in one word?

“‘Streamlined! That’s the key word. You came here telling us that everyone within
an organisation is busy doing their own thing, while not one of them is involved, from beginning to end, in the entire process. And yes, at Saint-Gobain Weber Beamix we had a Strategic department, Marketing department, a Sales department, an R&D department and a Production department – all doing their own thing. Of course, they engaged each other and had points of contact, but nothing about the interplay was streamlined. So, they weren’t really working with and for each other. Indeed,

it was this word, ‘streamlined’, that actually

triggered my reaction, which was, ‘This is music to my ears!’ We can do something with this, I thought. The structured approach inherent in Bitsing forces an organisation
to also adopt a harmonised, structured approach in order to achieve its common aim. Which is why I then adopted the Bitsing system – a decision that has validated itself in practice.

The language of Sales is totally different to that of Marketing. Both departments endure a lot of pressure, do a lot of activities and suffer a lot of stress. However, they experience different types of pressure, action and stress, and express this in two, different languages. So, it is di cult to have enough empathy with each other, given this barrier. It’s difficult to engage with each other’s opportunities and problems.

As a result of the Bitsing process, the organisation now shares a common language to a much greater extent. Everyone now knows how to identify an important product; that you can only get a client to buy once he likes you, and so on. It actually doesn’t matter anymore whether you’re on the marketing or sales side, or in production and innovation, you all speak the same language, you understand what is meant and you also see the effects of the work of others on

your own part of the business. The inter- actions between the various disciplines are suddenly far more linked to each other and have become almost visual for the people in the various departments, particularly in Sales, Marketing and After Sales.”

Does this give them more respect for each other’s work?

Bas affirms, “Yes. Because you have better, shared understanding of what the other person is doing, and why you are doing these things. There is also more readiness on all sides to work with each other and help each other. So what we deliver is now seen as the product of everyone’s e orts, which also has a motivating effect. This, in turn, creates more commitment and better performance – and so you have almost a virtuous cycle.”

And what you’re now doing is raisingthis to the next level?

“Yes, It’s like learning a new language.
In the first phase you really do your best to learn the words, the conjugations. So, you get to know the language, but you don’t yet speak it. As a company we are in that phase. We can get by with the language – perhaps on holiday, but when it comes to conducting business we are not yet fluent enough. Which is why I took the decision to become more fluent in the language.”

What other effects have you noticed?

“Internally, I can see we’re beginning to
get more insight into the short term – our plans are better. Where we once operated on gut feel in terms of product development and promotions, we are now more planning orientated and therefore can also prepare our internal operations better. So, as regards development – we are more focused on developing. And in Marketing and Sales we are more targeted in our approach. We’ve experienced distinct advantages in both these areas. Now that Marketing and Sales give more consideration to what we have
to do, it’s become noticeably easier to communicate their expectations to Production and Logistics.

What’s really di cult is not doing the things that we’ve always done. People have a tendency, in the first instance, to do Bitsing in addition to what they used to do. They see it as increased workload – ‘Now they’ve thought up another one’. But as they take the first steps and start to make progress, they become more enthusiastic and more aware of the fact that Bitsing actually reduces workload.”

Are you growing at the moment?

Bas: “Yes. Our growth rate is at least twice that of the market. Which means that we are grabbing market share. And, of course, there’s a reason for that. It’s partly due to the organisation itself, with its well-structured management. And that, in turn, is a function of the fact that we are more highly focused. And that the decisions we have taken are far more based on facts than feelings. We do still follow our gut feelings, but the decision process has been speeded up enormously by the fact that we’ve looked at the Bitsing plan. And this, in turn, has given us a far better understanding of the numbers. When you first arrived, Frans, we had just survived a five-year crisis. Things were just lightening up again. We were able to breathe again. You came with a positive message, a very simple message. One that I, as a technical guy, could easily understand. That was very important. It’s as simple as it can be. And you presented it in such a simple way that everyone that heard it said, ‘Yes, of course, we knew that all along – so yes, let’s do it!’ It’s so logical, it must work. Yes, you arrived at the right moment, with the right message. One that appealed to my need to shake up the internal organisation, organise it better and tighten up the processes. Your logic appealed to me – as did the simplicity of the system. It’s what persuaded me to adopt Bitsing!

Every entrepreneur wants results. There is no shortage of people who invest millions
in projects while having no idea of what the investment will produce – as strange as this seems. The success of Bitsing stands or falls in relation to how strictly one executes the Bitsing plan. If we were to partially apply it, it wouldn’t work. Of course you can do other things alongside it – one has to retain a bit of individuality – but I really am convinced that half doing it makes absolutely no sense.

With Bitsing it’s not a question of a promotion here and a campaign there. You have
to do the whole thing. That’s what resulted in our growth. If we hadn’t Bitsed, we may have done these activities in any event, but would then perhaps only have had 25% of the total, required package in place. And what would that have delivered, if anything? By thinking it through completely, from a
to z, one develops the complete process.
As a result, your prospects and clients swim further into the net, making it more di cult for them to escape. Yes, we did previously conduct similar activities. We put the nets into the water, but we hung the bait near the entrance. Clever fish entered, then quickly turned around and swam in the opposite direction. Now we have six pieces of Bitser bait and the fish swim so far into the net that they can’t escape.

And because they are always addressed in a way that’s appropriate to the Bitser step they are on, the fish are always happy!

The system is complete. The ‘Lead by Origin’ message is everywhere. On our fleet, our videos, in our promotions and TV commercials, our online presence and so on.

We have delivered so many solutions in
so many areas that we have built up really extensive experience over the last 50 years. In principle, we’ve already executed a solution for virtually every problem that arises -
and it’s in our records. We can do anything that’s required. Which is why the whole Saint-Gobain Weber Beamix enterprise is designed around flexibility – it’s an important pillar of the organisation. So everything that we do and everything that we invest in must increase our flexibility – and certainly never limit it.

What I would like to pass on to the reader
is that you shouldn’t limit yourself to a few products or single target group. This exposes your business to risk. If the market collapses, you’re done for. In Bitsing ‘pencil’ terminology, deriving your turnover from only one pencil product or target group makes you very vulnerable, especially if you can’t sharpen the pencil. Broaden your range and use the pencils philosophy to achieve this.

There will always be ups and downs, but
a good mix ensures that you can operate comfortably in your market. Bitsing helped us to focus and concentrate – and sometimes to drop a few things. Things which didn’t generate turnover, or weren’t profitable. We did that, and we didn’t go unrewarded. We are currently growing at a rate of 22%.”

Durf te evolueren!

Categories ArticlesPosted on

Er gebeurt heel veel om ons heen. Alles lijkt te veranderen. Als die veranderingen vervolgens diepe impact hebben op ons leven, dan ontstaat er paniek. Want, wat je ook doet om de gevolgen van die veranderingen naar het positieve om te buigen, telkens weer loop je tegen (nieuwe) teleurstellingen aan. Zelfs al heb je alles op orde, de prikkels om je heen zeggen dat je voorbereid moet zijn op het ergste.

O ja? Onzin. Ik ga je laten zien dat je alles kunt bereiken wat je wilt bereiken. Zelfs als de omstandigheden hopeloos lijken.

Laten we om te beginnen maar weer eens zeggen dat veranderingen van alle tijd zijn. Dus ook van deze tijd. Het feit dat we er niet mee om kunnen gaan is dat we niet weten hoé we ermee om moeten gaan. Als we daar het antwoord op hebben, dan is er niets aan de hand.

De aarde bestaat al miljarden jaren, maar het heeft wel elke fase van verandering doorstaan. Weet je waarom? Door zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Ah, daar staat iets heel interessants. De wereld heeft elke verandering doorstaan door zich aan te passen. Niet door op dezelfde wijze voort te sukkelen als vóór de verandering. Nee, de wereld heeft zich altijd aan de nieuwe situatie aangepast door er beter en meer ontwikkelt uit te komen. Dat heet: evolutie. Om met veranderingen om te gaan hoef je dus niet zelf te veranderen, alleen maar te evolueren.

Leer van de aarde! Wil je succesvol omgaan met de veranderingen van vandaag, dan zul je moeten accepteren om te evolueren. Weet je wat dat zegt? Dat je er NOOIT uitkomt als je op DEZELFDE wijze als vóór de verandering verder gaat.

Elk jaar zijn er dingen in je omgeving veranderd. Maar die waren zo klein dat je kon volstaan met een ongemerkte kleine aanpassing binnen het bestaande. Maar nu zijn de veranderingen groot en structureel. Je hebt dan de keuze tussen grijpen naar het oude vertrouwde, of je te schikken naar het echte antwoord op de veranderingen, en dat is: evolueer. Blijf je een Neanderthaler, of wordt je Mens.

Een evolutie vraagt je niet om 180 graden de andere kant op te gaan. Een evolutie is een verbetering van iets bestaands.

Recent in het nieuws staan allemaal berichten over organisaties met wie het niet zo goed gaat. KLM, ING, KPN, je kent er vast wel meer. De eerste de beste handeling die zij plegen is dat ze kosten gaan besparen en mensen gaan ontslaan. Bah! Dat kan ik nou geen evolutie noemen. Ze grijpen naar (wat zij denken) de meest logische oplossing. Kosten besparen levert niets positiefs op. Nog even, en ze hebben geen vlees meer op de botten. En dan? Wat gaan ze dan doen? Overlijden? Volstrekt niet oplossend. Als deze organisaties geëvolueerd waren – in hun denken en handelen – dan hadden ze gewoon meer omzet en rendement gemaakt en waren kostenbesparingen en ontslagen niet nodig.

“Maar we hebben alles geprobeerd om die omzet en rendement te vergroten en dat lukt maar niet”. Je hoort het ze zeggen.

Dat komt, omdat jullie hebben gegrepen naar oude traditionele denk en werkwijzen. Kijk eens hoe jullie de markten hebben bewerkt de laatste tijd? Ja, precies op de wijze waarop je dat altijd al deed. En dat werkt niet als alles om je heen veranderd is. Alle bekende economische vakgebieden (marketing voorop) zijn niet meer van deze tijd. Ze werken niet meer, omdat de wereld veranderd is. Dat is niet erg, maar wees het je bewust. Natuurlijk is er geprobeerd het bestaande anders in te vullen. Maar dames en heren, de paardentram is en blijft de paardentram…ook al geef je ‘m een ander kleurtje. Dat wat je gewend was om te doen is ‘de paardentram’.

Sta op en durf te evolueren!

Als je niet weet hoe dat moet. Lees dan de artikelen op deze website. Het gaat over mensen en organisaties, die revolutionair durfden te evolueren en daardoor succesvol zijn. Je zult er veel van leren en het zal je nog meer inspireren.

Welkom in de wereld van Bitsing!

ROI is out, ROS is in

Categories Geen categoriePosted on

What ROI really means

The term ROI is commonly taken to mean ‘return on investment’. ROI stands for what you get back from an investment.

But what is that exactly? What do you actually get back as return on your investment? According to this definition, it could be anything. The traditional business definition of ROI is much too broad, too superficial, has no deeper meaning.

This website has already made amply clear that the Bitsing method represents the new modern economic era. It’s an approach in which tools and terms are specifically defined – so there’s no room for the ‘free translation’ of meaning that ROI invites. Accordingly, in the world of Bitsing, the term and concept of ROI – return on investment – just don’t exist.

What if your ‘return’ is a financial loss and collapses your organisation? You can achieve a great ‘return’ on your investment with increased sales and new customers – but you can still go bankrupt because you paid too much for the return.

So from now on we’ll only talk about ROS. With the Bitsing method you can now look forward to having a Remainder On Spend – in which you end up with more money than you spent on achieving your objectives (a Remain). Traditional business thinking was happy with ‘return on investment’.
In Bitsing we focus on the positive financial remain, delivered by the money you spent – the Remainder On Spend. This is what it’s all about. And, as you can see, rather not talk about ‘investment’ at all, but rather about ‘spending’. Investment implies that you never know what you will get in return. While with expenditure you know precisely.

Forget ROI, say hello to ROS: Remainder On Spend.

Waarom Pfizer Bitsing plannen weggeeft

Categories Case studies 1Posted on

In een artikel op deze website staat een column over het adagium ‘het is gemakkelijker om geld uit te geven dan het te verdienen’. Het gaat over het gemak waarmee het kabinet, politici en overheden belastinggeld uitgeven. Geld dat door de gemeenschap is verdiend.

Waar komen de belastingopbrengsten vandaan?

Wist je dat 52% van de inkomsten van het Rijk komt uit arbeid-gerelateerde belastingen? Zoals, loonbelasting, inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting. 20% Komt uit btw, uit de aankopen die wij doen. Om even in perspectief te plaatsen waar het geld verdiend wordt. In feite betalen de werkenden voor het overgrote deel bij aan onze welvaart.

Al met al een gevulde belasting-pot waaruit de overheid én de voorzieningen in Nederland worden betaald.

Dan zou je zeggen dat de politiek wel goed nadenkt waaraan het gemeenschapsgeld besteed wordt. Dat is niet altijd waar.Het kabinet en de overheid springen heel gemakkelijk om met geld dat door anderen is opgebracht. Het gemeenschapsgeld wordt niet altijd aan de juiste dingen besteed, zoals de dingen die er werkelijk toe doen.

Geld voor de Gezondheidszorg

De laatste tijd hebben de media veel bericht over het gebrek aan geld in de (gezondheids-)Zorg. Een sector, dat niet voldoende toebedeeld krijgt uit de belastingopbrengsten. Sterker nog, op die laatste categorie is de laatste jaren categorisch bespaart.

De gevolgen zijn het afgelopen jaar – gedurende de corona crisis – hard bij vele Nederlanders binnengekomen.

Je hebt visie nodig om bewust te zijn waar het geld naar toe moet. En die visie vormt zich pas als je het geld dat je gaat uitgeven ook eerst zelf hebt moeten verdienen. Pas dan ga je kritisch kijken waaraan je het gaat besteden.

Pfizer is een organisatie met visie. Al decennialang helpt zij organisaties in de (gezondheids-)Zorg op eigen kracht de voor hun operatie benodigde financiële middelen te vergaren. Om minder afhankelijk te zijn van een politiek die verkeerde keuzes maakt en anderzijds om die keuze in hun voordeel te beïnvloeden (de lobby).

Ook de zorgorganisaties zijn geconfronteerd met een verandering van de marktomstandigheden, vergelijkbaar met die van de postmarkt, de telefonie en energiemarkt waar in het verleden ook de confrontatie met de marktwerking haar intrede heeft gedaan.

Hoe gaat een organisatie in de zorgsector in een vrije markt de continuïteit waarborgen?

Pfizer en Bitsing

Enige jaren geleden kwam Pfizer in contact met de grondlegger van Bitsing, Frans de Groot. De methode werd bij uitstek geschikt geacht om vooral de financiële continuïteit van organisaties te borgen.
Het contact mondde uit in een wel heel bijzonder traject. Pfizer heeft een Bitsing-programma aan de directie van het ziekenhuis cadeau gegeven om hen het antwoord te geven op de vraag wat hen te doen staat om die financiële continuïteit van hun organisatie te beschermen.

Een Bitsing programma cadeau

Na een intake, intern enquête-onderzoek, groepsworkshop, enkele validatie sessies en een training zag een Bitsing Continuïteitsplan het levenslicht, klaar om te worden uitgevoerd. Het Bitsing-plan overkoepelde de zeven wetenschappelijke succes-bepalende factoren (de Bitsing kernprincipes) voor continuïteit en groei en markeerde bijgevolg zeven onderdelen, een:

  • Doelplan
  • Strategisch plan
  • Marktbewerkingsplan
  • Tactische plan
  • Operationele plan
  • Garantieplan
  • Rendementsplan
  1. Het Doelplan

Met dit deel werd inzichtelijk gemaakt welk financieel bedrag cruciaal is voor het voortbestaan van de organisatie. De directie heeft een financiële analyse uitgevoerd aan de hand van het Continuïteits-model van Bitsing, waarmee werd voldaan aan het eerste kernprincipe van Bitsing: ‘neem altijd een continuïteits-doel als richtpunt. In deze case is dat een financieel doel.

  • Het Strategisch plan

Dit deel ging over keuzes maken en focus. Je wilt immers het doel bereiken. Door louter nog te focussen op harde feiten en afkerig te zijn van aannames, persoonlijke voorkeuren en interne politiek kon worden voldaan aan het tweede principe van Bitsing, namelijk: focus op feiten! Geen gemakkelijke opgave, maar o zo cruciaal voor het behalen van beoogd succes.

Middels een strategische feiten analyse (op basis van de zogeheten ‘potloden-filosofie’ van Bitsing) werd duidelijk bij welke geldbronnen het geld vandaan gehaald diende te worden en welke feitelijke focus en aandacht die bronnen van de organisatie nodig hadden om de doelkansen te maximaliseren.

  • Het Marktbewerkingsplan

Om het doel te bereiken, dienen doelgroep-personen benaderd te worden. Die komen voort uit de strategische analyse (zie punt 2). Het derde succesprincipe van Bitsing zegt dat je zorgt voor een onverslaanbare bewerking van die doelgroepen. Een marktbewerking, waarbij de concurrentie het nakijken wordt gegeven bij het verwerven van financiële middelen. Pas dan valt de keuze van een doelgroep op jou en bereik je het continuïteits-doel.

Een workshop sessie met de directieleden, alsmede een dwarsdoorsnede van medewerkers én de toepassing van het ‘niet-kopieerbaarheidsmodel’ van Bitsing heeft blootgelegd wat dat enige meest wezenlijke is dat de organisatie (het ziekenhuis) niet kopieerbaar maakt ten opzichte van andere concurrerende marktpartijen.

Onder de vlag van deze zogeheten niet-kopieerbaarheidspositionering gaan de markten en doelgroepen benaderd worden. Op naar het tactische deel van het plan.

  • Het Tactische plan

Een activiteitenanalyse met behulp van het ‘BITSER-model’ van Bitsing toonde welke activiteiten er nodig waren om alle barrières die het bereiken van het doel binnen de doelgroepen in de weg staan te overwinnen. Er kon worden voldaan aan het vierde principe namelijk: haal alles uit iedere persoon in de doelgroepen voor maximaal resultaat.

  • Het Operationele plan

Als je iets doet, wil je resultaat. Met het ‘Effectiviteitsmodel’ van Bitsing onder de arm konden de activiteiten van het Tactische plan (punt 4) getransformeerd worden naar effectieve programma’s. Om daarmee te voldoen aan het vijfde kernprincipe van de Bitsing-methode welke luidt: realiseer louter effectieve activiteitenprogramma’s intern (binnen de eigen organisatie) en ten aanzien van de externe doelgroepen.

Iedereen die bij de uitvoering van het plan betrokken werd kon deze als gevolg van deze Bitsing actieprogramma’s door de linies heen gestructureerd uitrollen. We willen dat ze op effectieve wijze binnen de Bitsing structuur te werk gaan.

  • Het Garantieplan

Dat klinkt lekker. En dat is het ook. Want, je kunt aan de hand van het ‘Voorspellend model’ van de Bitsing-methode voorspellen wat de resultaten van de programma-activiteiten zijn. Nog voordat ze worden uitgerold.

Er werd dus voorspeld. Dat is het zesde principe van Bitsing. Daarmee de zekerheid creërend dat het doel binnen handbereik ligt.

  • Het Rendementsplan

Daar waar het Garantieplan (punt 6) de effecten van de activiteitenprogramma’s voorspelt doet de rendementsanalyse van het ‘ROS-model’ van Bitsing financiële debacles voorkomen. ROS staat voor Remainder on Spend.

Continuïteit staat gelijk aan minder geld uitgeven dan dat erbinnen komt. Activiteitenprogramma’s kosten geld. Zo ook de hele operatie van het ziekenhuis. Het ROS-model, stelde de directie in staat om inzicht te krijgen in de financiële opbrengsten van elke programma-activiteit (zie punt 5) om zodoende feitelijk precies te bepalen welke budgetten aan een programma toegekend konden worden. Rendement verzekerd. Het zevende en laatste succesprincipe van Bitsing.

Deze allesomvattende mix van analyses bracht de ziekenhuis directie bij het zo wezenlijke antwoord op hun prangende vraag: “wat staat ons te doen om de continuïteit van onze organisatie te borgen?”

Met dank aan het mooie Pfizer.

Interview Startup

Categories ArticlesPosted on

Interview MIEP Design – from dream to reality
• Starting a business is a decision – not a risk
• How the BiTSing method guarantees success

Githa Minis – Interior architect

Every entrepreneur has, at some stage, gone through the process of starting their own business. I am no exception. It’s a challenging experience – at the very least, as I wrote in the introduction. Income is always necessary, but how will you ensure it? And when will it come in? As a result of such concerns a very large number of aspirant entrepreneurs never dare to take the step towards independence. Which is why I wanted to include a motivating and inspiring story in this book – for everyone who has dreamt of their own business, but never turned that dream into reality. The following case study is about Githa Minis, a young woman who took the challenging decision to start her own business – in a situation that had seemed hopeless. Nothing forced her to take this step. She took it thanks to a dream and, as she says, ”Thanks to the Bitsing method”.

This is Githa’s story. My first acquaintance with Bitsing ”The economic crisis had made it difficult for me to find a job after graduating as an interior architect. I submitted at least fifty applications for jobs in large design agencies. The response was uniform: ‘insufficient experience’. Indeed, in a market with very many applicants and very few vacancies, it’s impossible to get a position without experience. So I was forced to take a job in catering. At the same time, I still wanted to pursue my dream and follow through on the years of study I had put behind it.

“My catering job brought me into contact with Frans. His advice was that if I had a dream I should follow it; that if I wanted to start my own interior design business, I should just do it. This had, indeed, always been my long-term dream, but had intended to first build my experience by working for other companies in the industry. Frans, however, convinced me that if I followed the Bitsing rules, my success would be guaranteed. ”I rose to the challenge. Not because I dared to take the risk, but because insight into Bitsing methodology showed me that I would succeed, without a doubt. I resigned from my catering job and started MIEP design – my own interior design business. Filled with enthusiasm, I worked day and (sometimes) night to ensure the success of my new business. It’s a great feeling. Thanks to Frans and Bitsing I was able to busy myself with my greatest passion, while seeing the dream of my own business taking shape around me.

MIEP design ”The business name didn’t just occur to me out of the blue. The Bitsing method showed me that you have to be uncopyable – and that your uncopyability should find expression in everything you do. My immediate thought was that this also applied to naming the business. Bitsing also delivered a real eye-opener: Large, professional design agencies were absolutely not my competitors! And I should avoid this becoming the case. (And to think that I had originally wanted to work for one of them!) ”I had learned, of course, about the Bitsing concept of the ‘money competitor’ – the answer to the question: where does my target group spend its money when it doesn’t engage an interior design agency? The answer was simple – and surprising. They spent it on DIY. My competitors appeared not to be the professional design agencies, but the clients themselves. They were the money competitors. So I had to convince my target group that their money was better spent on me than on doing it themselves.

This, in turn, would succeed once they knew what made me uncopyable. So I went in search of what made me uncopyable in contrast to clients’ DIY tendencies. The Bitsing method led me to the following conclusion: Dutch common sense. I was born in the northern province of West Friesland and grew up in a traditional, Dutch family. One in which the well-worn Dutch maxim was applied and practised: ‘Just use common sense – it’s uncommon enough’. Moreover, I was simply drawn towards everything that’s authentically and typically Dutch. I can’t explain it further, but what’s really Dutch really works for me. It’s just ‘how I roll’!

“So what happens when you combine the principles of interior architecture with … common sense? Well, you get an Interior that looks fantastic, that you can be really proud of and that also respects the practical requirements and enjoyment of the people that will live in it. It will lack false pretence and needless ‘decoration’ – and excel in functionality. In a contrast, an interior that’s just beautiful but can’t, for instance, deal with the impact of children and dirt is less desirable than it first seems. In fact, the emphasis is far too often on design, form – and not on function. My approach would be different, a blend of design (the experience) and Dutch common sense (the practical function). Effective interior design – in fact what clients ideally want when they do it themselves. Straightforward design, with both feet firmly on the ground. In fact, a real MIEP (a typically Dutch name for a simple, straightforward female character, also often humourously used).

“As it happened, I didn’t have much time to think up the name. However, I let myself be guided by the Bitsing model’s requirements for creating awareness in a target group – the requirements of step B of the Bitser ladder. The name conformed. It’s simple, surprising, attracts attention, is short and impactful, memorable and one which such basic familiarity that everybody thinks they ‘recognise’ it.

Three reasons for not starting your own business: ”Whenever I talked to friends about starting my own business I was immediately overwhelmed with an abundance of arguments as to why I definitely shouldn’t. I had no experience all, it was an insecure income – and anyway, I wouldn’t even know where to start. After all, I’d only just graduated! There are always enough reasons for not doing something, but Bitsing gave me a new perspective. It simply confronted me with the reasons why I indeed should start my own business! The single reason to start today ”When Frans started telling me about Bitsing he brought many factual arguments to bear. These demonstrated why one should start a business and how every obstacle would be surmountable. They were facts. They offered me handhold and forced me to accept that there was no alternative to believing that I would succeed. ”

I made my own Bitsing plan and started to reduce the number of hours I worked for the catering business. As I steadily implemented more elements of my plan, the process became ever more magical. It was strange, but it was as if a voice kept on whispering to me, ‘This is really something. It can’t fail. You must give it everything you’ve got.’ These were, of course, nothing more than my own feelings. But they came to the surface because of the enormous positive energy and conviction developing around me. All sorts of things were taking shape, and after six months I had resigned from my job and started working full-time for my own interior design business, MIEP design.

”My Bitsing plan told me that I should focus on houses advertised for sale. Applying my Dutch common sense, I brought concept to the market that would satisfy four parties simultaneously: the house buyer, the seller, the estate agent – and myself. Many houses reach the market in a bad state of repair and are dated in appearance and style. This is an obstacle to potential purchasers. My concept provided a virtual makeover of any house offered for sale. This was based on a completely new interior design for the entire home, presented by means of an artist’s impression. The house would then be sold – on the basis of its new, virtual interior and together with a quote for its renovation. Purchasers would immediately be confronted by the home’s full potential plus the appeal of its new and practical functionality. They could also see exactly what it would cost to turn this dream home into reality. ”This approach immediately lowered the threshold to buying a house. Houses that previously had attracted no interest were now getting many enquiries and some were indeed being sold on this basis, together with design and renovation package contained in my virtual makeover. I am now introducing more estate agents to my concept.

“In everything I did, I was guided by the requirements of Bitsing. I knew that it would enable me to succeed. And I was completely right. The positive effects are unavoidable. Whenever I have presented my ideas, people bought into them. For Bitsing always stimulates belief and conveys trust. Even more so because it contains the tests that determine whether your plans will actually succeed. It’s a handhold, a foundation on which to build.

It does require investment of your time and money, both of which are in short supply when starting out. I didn’t do this lightly, but as a result MIEP design has been established, is successful and is here to stay. ”My plan is to continue to evolve MIEP as a successful business which, in itself, will create more jobs as it expands! ”Frans asked me to summarise how I had benefited from Bitsing. This is my list. And, in fact, my credo:

1. Never spend money before you’ve earned it.
2. Only invest time and money in ‘sharp pencils’.
3. Ensure that there is demand for the product you’re selling.
4. Focus on your product’s purchasers – i.e. know your target group and appeal to them.
5. Your competition is where people spend their money if they’re not spending it with you.
6. Don’t make sales offers if they don’t address why people aren’t buying.
7. Don’t construct your campaign out of your own problems.
8. First make your brand and name known, then sell.
9. Discover your own uncopyable characteristics; ensure that you remain uncopyable.
10. Use your own uncopyable characteristics in your marketing messages.
11. Enable people to draw their own conclusions. Don’t tell them what to do, just hint at it.
12. Stick to the facts.
13. People must want you before they buy you.
14. Traffic is very important. You need it to make a sale.
15. Ensure that traffic and contact is risk free for the customer.
16. Consider media and messages you use to achieve your goal. Will they reach the right people?
17. The medium doesn’t determine success. The message does!
18. Keep your goal in focus and don’t diverge from it!

“In the beginning I had no idea of what to do, while I am now absolutely certain that I’m doing everything right! Everything is so fact-based that it’s irrefutable. Everything I’ve learned now guarantees the success of everything I take on. The volume of enquiries coming in makes me feel that it’s unnecessary to convince people to take my product. What I do – works! Bitsing inspires me, convinces others and at the same time creates its own discipline: stick to it – and you’ll achieve your goal. There are always, of course, moments in which you ‘lose the plot’. In these moments I go back to my notes, absorb the wisdom and once more know what I have to do. Bitsing is a manual for entrepreneurship. I love it. It’s allowed me to do what I studied for 9 years.

And the best thing is that at the close of every day I have, once again, seen my business grow. A fantastic experience. ”My dream has become reality. My hope is that everyone who wants to start their own business will, through my story, also see their dreams fulfilled.”

Don’t advertise your problem

Categories ArticlesPosted on

Vele organisaties hebben onze revue gepasseerd. Een trend die wij zien bij nagenoeg alle organisaties is dat zij in termen van problemen denken.

Een logisch iets als je dit hebt geleerd. Mogelijk dat jij jezelf als lezer hier ook in kunt vinden:

Stel de omzet blijft achter…dan zijn we geneigd iets aan onze prijs te doen. Die zal wel te hoog zijn…
Of men bezoekt onze website of winkel niet. Ja dan lanceren we een ‘traffic’ campagne om dit probleem op te poetsen. Een veel gehoorde is: Ons imago is niet goed! Dus dan maar een campagne er tegenaan die vertelt hoe goed wij zijn…toch? De meest gehoorde blijft toch: Onze naamsbekendheid moet omhoog. Ze kennen ons niet. Als een gek radio en televisie inkopen en brullen maar…

Het werkt allemaal niet. Waarom dan niet? Om de doodsimpele reden dat niemand op je probleem zit te wachten. Tijdens de vele lezingen die wij geven stellen wij de vraag “wie wil mijn problemen weten?”. Sommigen vinden het vast leuk om te weten wat deze zijn, maar maximaliseren wij daarmee de kans dat de betreffende persoon/organisatie met ons gaat samenwerken? Lijkt ons van niet.

Ofwel als wij in problemen denken gaat dit niet voor oplossingen zorgen. Een perfecte toetssteen is door jezelf de volgende vraag te stellen:

De actie die ik nu wil gaan ondernemen, leidt deze tot het gegarandeerd behalen van mijn financiële doelstelling voor het komende jaar? Is het antwoord ‘nee’? Doe het dan even niet.

Natuurlijk hoor ik jullie al denken…’Wat dan in godsnaam wel?’

Eigenlijk tamelijk simpel. Je start altijd met het opschrijven van je levensbehoudende omzetdoelstelling. Met levensbehoudend bedoelen wij een omzet waar een organisatie niet behoeft te saneren, vet verbranden enzovoorts. Het betreft een organisatie waar de mensen salarisverhoging krijgen, groei realiseren…enzovoorts. Ofwel een gezonde organisatie met een gezonde omzetdoelstelling.

Helaas is het zo dat wij deze omzetdoelstelling nog niet zien. Een prachtige metafoor die wij al sinds jaar en dag hanteren is een plaatje van Aruba. Dat is ons levensbehoudende omzetdoelstelling. Ofwel daar willen we heen. Helaas komen we vaak uit bij de ijsschotsen van Alaska. Mooi wellicht, maar niet de doelstelling, daar wilde ik niet heen. Wat blijkt nu: Teleurstelling is vele malen groter dan succes!

Kom je echter wel een keer uit bij Aruba, tja dan heb je geluk. Maar hoe dat nou gelukt is valt niet te recapituleren. Wat we vaak zien is dat wanneer een organisatie succes boekt zij niet weet hoe dit gekomen is. En dat is jammer, toch?

De eerder genoemde doelstellingen zoals het hebben van naamsbekendheid, een goed imago, het verkrijgen van traffic of het realiseren van de verkoop…zijn boeien naar ons eind doel, Aruba.

Maak je een doelstelling van het hebben van naamsbekendheid, tja dat leidt niet gegarandeerd tot succes, je omzetdoelstelling…Aruba. Hebben van een goed imago? Onzin. Bezoekers: Ik kan nog zoveel verkeer naar mijn winkel hebben, maar leidt dit gegarandeerd tot succes? Neen. Of heel veel verkopen hebben, maar daar teveel voor betaald hebben en dan kan ik alsnog de deuren sluiten.

Kortom: terug naar waar het allemaal om draait. Een levensbehoudende omzetdoelstelling formuleren. Dat is je enige doelstelling.

Natuurlijk moet je daar veel voor doen. Een bergbeklimmer kan ook niet ineens op de top van de berg staan immers. Daar moet hij voor klimmer en klauteren. Het is een opgave. Maar als je doet aan Bitsing weet je dat je gegarandeerd de top behaalt. De bekende bloemen bij de finish! En dat willen we allemaal.

Een levensbehoudende doelstelling wordt alleen gehaald als de organisatie zich houdt aan de wetten van de Bitsing Methodologie. Deze methodologie bestaat uit 7 guiding principles en worden gevoed aan de hand van 25 wetten, welke inhoud krijgen met 8 modellen die op hun beurt gevoed worden door 156 analyse criteria. Onder de 8 modellen scharen zich het ‘predictive modelling’ model dat resultaten (en rendementen) van investeringen en activiteiten vooraf voorspelt.

De methode van Bitsing is voor zo ver wij weten het enige model of methodiek dat vooraf voorspelt dat een organisatie haar omzetdoelstellingen gaat halen.

En daar zijn we best trots op!

ROI is out, ROS is in

Categories ArticlesPosted on

Investeer niet meer geld in wat je doet dan dat het kan opbrengen
Een prachtig advies. Maar hoe doe je dart? Hoe zorg je ervoor dat wat je doet ook meer geld oplevert dan dat het kost? Je gaat, om te beginnen nooit meer lukraak budgetten ter beschikking stellen voor activiteiten waarvan niet bekend is of ze wel rendement opleveren en niet verliesgevend zijn. Zo goed als iedereen, ja zo goed als iedereen, investeert blindelings in alles en nog wat. Als je met de Bitsing-methode gaat werken, gebeurt dit niet. Dan zal er pas geld aan een activiteit worden besteed als zeker is dat die activiteit meer geld oplevert dan ze kost. Je kunt rendement waarborgen; in bedrijfseconomische termen wil men dat nog wel eens ROI noemen, maar hier zul je lezen dat dit een onzin begrip is.

Wat ROI nu echt betekent
Het begrip ‘ROI’ staat bekend als ‘return on investment’. Oftewel: ROI staat voor wat je terugkrijgt op een investering. Maar wat is dat? Wat krijg je terug op je investering? Dat kan in deze omschrijving van alles zijn. In de traditionele economische wereld is het begrip ‘ROI’ veel te vrij te vertalen en heeft het geen diepere betekenis. Je hebt met het lezen van de artikelen op deze website allang door dat de Bitsing-methode symbool staat voor het nieuwe economische handelen, waarbij niets aan een ‘vrije vertaling’ van iemand wordt overgelaten. In de wereld van Bitsing bestaat het begrip ROI, ‘return on investment’, niet. Want wat als je ‘return’ een financieel verlies is en je organisatie als gevolg daarvan kapotgaat? Je kunt een prachtige ‘return’ met een investering realiseren, zelfs omzet en nieuwe klanten, en toch failliet gaan omdat je er te veel voor hebt betaald. Organisaties waarbij dit gaande is staan dagelijks in het nieuws: Blokker, ABNAMRO met een verlies van 1.500 banen, en zo zijn er zo veel meer. Veel te veel.

Vanaf nu gaan we het alleen nog maar hebben over ROS. In de definitie van de Bitsing-methode betekent dat je een ‘remainder on spend’ tegemoet kunt zien: je houdt meer geld over (remainder) dan je voor het behalen van doelstellingen hebt besteed (spend). Het oude economische denken is blij met een ‘return on investment’, het nieuwe economische handelen met Bitsing gaat uit van wat je aan een besteding overhoudt: ‘remainder on spend’. Daar gaat het om. Bij voorkeur spreek je dan ook liever niet meer over ‘investeringen’, maar over ‘bestedingen’. Immers, bij een investering weet je nooit wat je ervoor terugkrijgt, bij een besteding weet je dat wel. Stel je jezelf ooit de vraag: ‘Hoeveel heb ik vandaag in de supermarkt geïnvesteerd?’ Nee, je zegt: ‘Hoeveel heb je vandaag in de supermarkt besteed?’ Vergeet ROI, verwelkom ROS: ‘remainder on spend’.


Het voorkomen van financiële debacles

‘We doen aan ROI,’ is een opmerking die al te vaak wordt gebezigd. Als je daar dan op doorvraagt, blijkt dat men achteraf meet of een activiteit een return heeft opgeleverd. Ja, achteraf kun je van alles onderzoeken. Maar als je echt financieel succes wilt behalen, moet je een manier hebben om vooraf al inzicht te hebben of een activiteit ROS oplevert, een remainder.

Het voorspellen van rendement (ROS)
Hoe zorg je ervoor dat acties meer geld opbrengen dan ze kosten, zodat je altijd geld op je bankrekening overhoudt? Als je dat weet, ben je verzekerd van ‘remainder on spend’ (ROS). Met behulp van de Bitsing-methode is het mogelijk om het rendement, de ROS van activiteitenprogramma’s te voorspellen. Dat doe je letterlijk met het ‘voorspellende model’ van de methode.

Teneinde financiële debacles te voorkomen – bijvoorbeeld door een lukraak budget voor iets beschikbaar te stellen zonder te weten wat het gaat opleveren – is het absoluut noodzakelijk dat het rendement (de ROS) van de activiteitenprogramma’s inzichtelijk wordt gemaakt. Dan is het de besteding waard.

How Engie doubled

Categories ArticlesPosted on

Engie (former Cofely) – innovation, powered by Bitsing
• Creating focus – also in start-up situations
• Getting departments to take ownership of the methodology

An interview with Bas Ambachtsheer, managing director of Cofely West Nederland BV and Cofely Energy Solutions. Bas and I have known each other for quite a while. We met when he worked for Fokker services, the business I used to provide an example, in step three of this book, of uncopyability. A few years ago Bas was asked to become managing director of Cofely and he took the Bitsing method with him to his new company. Cofely is a technological service provider and forms part of GDF Suez Energy Services, one of the biggest energy suppliers in the world, with 220,000 employees and more than €90 billion turnover. Cofely Energy Solutions supplies integrated technological solutions for sustainable and energy-efficient, fixed property applications, as well as related advice, design, financing, implementation, maintenance, management and agency services. You’re likely to come across people from Cofely in nearly any business you visit. Their characteristic, branded clothing identifies them. And it is, indeed, a company that stands out!

It was Cofely, for instance, that built the energy distribution network for the London 2012 Olympic Park. This was one of the biggest energy projects ever implemented in the United Kingdom, with two, ultramodern, sustainable power stations feeding a network of 16 km, while achieving a 50% reduction in emissions. Cofely is also active in the Netherlands. Together with the Amsterdam City Council it developed ‘Amsterdam’s greenest Island’, on the Oosterdok island and the Ijdok. There a Cofely heat/cold storage system supplies connected buildings with energy, reducing fossil fuel requirements by 65%. Kofi employs about 6,000 people in the Netherlands and has a turnover of at least €1 billion.

As I’ve said, Bas first came into contact with Bitsing while previously employed by Fokker Services. There he was involved in the development of a new business line, which was structured from the outset to employ a go-to-market strategy developed with the help of the BiTSing method. Since then he has been vocal in his praise of the clear differentiation Bitsing can deliver to a business via the Golden Egg concept, as well as its effect in given direction to commercial strategy. Bitsing had played a crucial role during the entire process of (a) determining products and markets, (b) defining the operational process and (c) enabling development and growth of the business line, all of which fell under his responsibility.

Bas has also ensured that Bitsing played a prominent role at Cofely, from the time he took up his new position there. ”Our overall strategy made it clear to us that it was important to add new services to our portfolio, coupled with ambitious turnover goals. We therefore started a new business unit in 2010, focused on integrated technological solutions for sustainable and energy efficient real estate applications. Such initiatives, of course, require investment. Which is why CFOs really appreciate Bitsing. They relate to its sharp focus, clear structure and concrete ROI predictions. The autonomous growth curve used in our multi-year business plan was therefore also completely based on Bitsing methodology. Bitsing also enabled us to construct a ‘paper blueprint’ of the intended unit and to thoroughly test the viability of its underlying strategic focus. This gave rise to an enjoyable yet intensive process, which took a few weeks and was stacked with revelations. This process is particularly enjoyable when it involves the whole team. If you already have the capability of developing something within one or two days, then the value of Bitsing is already apparent as it takes you from a zero base to achieving something that’s really very significant, in a very short period of time. The experience of using it is always one of moving from knowing very little to becoming extremely aware of the relevant issues. In addition, Bitsing gives you so much insight into where you should and should not direct your focus. It ensures that you build on the positive aspects. For example, the Bitsing process provided us with a totally different focus on the issue of identifying our prospective client. And we immediately used this insight to implement changes in how we were structuring the planned business unit.

“Following introduction in January 2010, Cofely Energy Solutions was profitable, for the first time, by 2011. Consistent and close adherence to the Bitsing strategy ensured that turnover grew from € 8 million in 2011 to € 15 million in 2012. Turnover nearly doubled. This year our profit will grow exponentially and, again, this has to do with a number of focal points revealed by the Bitsing process. We’re now really in a phase in which the business is beginning to fly.

”I use Bitsing constantly. It really helps me manage the business. And it makes sense to use it in every phase of business development. From start-up, throughout the business development phase and, once it’s achieved a steady state, in phases in which a boost is required. I can rely on Bitsing to always provide the right direction, relevant feedback and a mechanism for steering progress. In a start-up situation it certainly provides so much more direction than the usual process of analysing market reports and so on. The methodology is pragmatic, it’s to the point, and it provides a model with a clear beginning and end point. For these reasons it has become an integral part of our DNA. Take uncopyability, for instance. It’s a brilliant concept – very clearly perceived by customers and it lifts your game to a new level!

”I always use Bitsing methodology when explaining our sales processes. As a result, our entire sales team lives and breathes Bitsing. The methodology is so clear and its basis so easy to explain that everyone can master it, in the shortest time. Having said that, there is also a learning curve. Over time the relationship between the Bitsing elements becomes increasingly clear – as a result of which, your own effectiveness also increases. From this point of view, Bitsing is a continuous improvement process, which directly addresses the question of why one does or does not sell. And when things do go wrong, it delivers a sort of ‘final judgement’ as to the reasons why. This also helps to inspire and infuse my sales team. Through Bitsing they understand what they’re doing and this increases their job satisfaction. Bitsing injects structure and craftsmanship into their side of the business – in a way normally only associated with operational roles – and it provides rewards in the form of success. Their reaction is, ‘At last! Here you really get taught how to sell – and to generate turnover.’ One notices, of course, that the people who are successful in selling are those who understand Bitsing.

”So now they all know what to do concerning hit rates, customer visits and so on. They understand that the T (for Traffic) only really has value when the B and I also have value. The Bitsing method is central to my approach to sales and has directed me to teach my people to initially only focus on the B and I. They may not sell until these phases have been filled in! And it works! In the beginning they all said, ‘An appointment? No problem. I’m able to get them.’ But the sales calls they had in mind didn’t really count. They do occur in the T phase, but they aren’t the kind of traffic or contact that produces sales. These appointments should rather have been used to give the B and I substance. People have to get used to this. These prior steps are necessary, before you can talk start talking about making a sale. But the process works incredibly well. What happens is that the prospect makes his own conclusions and, before the meeting is over, is saying things like, ‘Well, that means that I should be interested in this…and need more information on that…’ and so on.

”This also highlights one of the biggest failings in sales – that the B and I are seen to be less important and are often ranked lower than they should be. This comes because people think, ‘They already know us’. But how well do they really know you? In my experience, one tends to conclude that people know you before they really do. The answer to the question, ‘Do you know what we do?’ is often, ‘No’. In practice, this meant getting the entire salesforce to hold back: ‘Guys, for the first 10 minutes I want you to relax and just talk about Cofely’.

”Another good thing about Bitsing is that, when you approach it as a team, it gives rise to a better plan. We have also benefited very much from our involvement in the process itself. Bitsing means that everyone speaks the same language, uses the same terms and begins to think in the same way. In this way it also really helps in directing the business towards greater effectiveness. If people are spending increasingly more hours on a customer without results, one can conclude that something is wrong with the B and the I. Bitsing helps us to check where we are in the process and to manage our progress. This also helps me arrange teams consisting of people with complementary skills. People who are good in the B and I areas, but also people that are good in closing the deal. I encourage them to use each other’s strengths.

”Bas’s tip for you: ”Bitsing is an investment which, of course, must pay itself back. This presents a challenge to justify the investment – but don’t hold back. It’s never too early to introduce Bitsing. In fact, it’s better to start Bitsing a second time over, than not to have applied it sufficiently!”