Home List

Don’t advertise your problem

Categories ArticlesPosted on

Vele organisaties hebben onze revue gepasseerd. Een trend die wij zien bij nagenoeg alle organisaties is dat zij in termen van problemen denken.

Een logisch iets als je dit hebt geleerd. Mogelijk dat jij jezelf als lezer hier ook in kunt vinden:

Stel de omzet blijft achter…dan zijn we geneigd iets aan onze prijs te doen. Die zal wel te hoog zijn…
Of men bezoekt onze website of winkel niet. Ja dan lanceren we een ‘traffic’ campagne om dit probleem op te poetsen. Een veel gehoorde is: Ons imago is niet goed! Dus dan maar een campagne er tegenaan die vertelt hoe goed wij zijn…toch? De meest gehoorde blijft toch: Onze naamsbekendheid moet omhoog. Ze kennen ons niet. Als een gek radio en televisie inkopen en brullen maar…

Het werkt allemaal niet. Waarom dan niet? Om de doodsimpele reden dat niemand op je probleem zit te wachten. Tijdens de vele lezingen die wij geven stellen wij de vraag “wie wil mijn problemen weten?”. Sommigen vinden het vast leuk om te weten wat deze zijn, maar maximaliseren wij daarmee de kans dat de betreffende persoon/organisatie met ons gaat samenwerken? Lijkt ons van niet.

Ofwel als wij in problemen denken gaat dit niet voor oplossingen zorgen. Een perfecte toetssteen is door jezelf de volgende vraag te stellen:

De actie die ik nu wil gaan ondernemen, leidt deze tot het gegarandeerd behalen van mijn financiële doelstelling voor het komende jaar? Is het antwoord ‘nee’? Doe het dan even niet.

Natuurlijk hoor ik jullie al denken…’Wat dan in godsnaam wel?’

Eigenlijk tamelijk simpel. Je start altijd met het opschrijven van je levensbehoudende omzetdoelstelling. Met levensbehoudend bedoelen wij een omzet waar een organisatie niet behoeft te saneren, vet verbranden enzovoorts. Het betreft een organisatie waar de mensen salarisverhoging krijgen, groei realiseren…enzovoorts. Ofwel een gezonde organisatie met een gezonde omzetdoelstelling.

Helaas is het zo dat wij deze omzetdoelstelling nog niet zien. Een prachtige metafoor die wij al sinds jaar en dag hanteren is een plaatje van Aruba. Dat is ons levensbehoudende omzetdoelstelling. Ofwel daar willen we heen. Helaas komen we vaak uit bij de ijsschotsen van Alaska. Mooi wellicht, maar niet de doelstelling, daar wilde ik niet heen. Wat blijkt nu: Teleurstelling is vele malen groter dan succes!

Kom je echter wel een keer uit bij Aruba, tja dan heb je geluk. Maar hoe dat nou gelukt is valt niet te recapituleren. Wat we vaak zien is dat wanneer een organisatie succes boekt zij niet weet hoe dit gekomen is. En dat is jammer, toch?

De eerder genoemde doelstellingen zoals het hebben van naamsbekendheid, een goed imago, het verkrijgen van traffic of het realiseren van de verkoop…zijn boeien naar ons eind doel, Aruba.

Maak je een doelstelling van het hebben van naamsbekendheid, tja dat leidt niet gegarandeerd tot succes, je omzetdoelstelling…Aruba. Hebben van een goed imago? Onzin. Bezoekers: Ik kan nog zoveel verkeer naar mijn winkel hebben, maar leidt dit gegarandeerd tot succes? Neen. Of heel veel verkopen hebben, maar daar teveel voor betaald hebben en dan kan ik alsnog de deuren sluiten.

Kortom: terug naar waar het allemaal om draait. Een levensbehoudende omzetdoelstelling formuleren. Dat is je enige doelstelling.

Natuurlijk moet je daar veel voor doen. Een bergbeklimmer kan ook niet ineens op de top van de berg staan immers. Daar moet hij voor klimmer en klauteren. Het is een opgave. Maar als je doet aan Bitsing weet je dat je gegarandeerd de top behaalt. De bekende bloemen bij de finish! En dat willen we allemaal.

Een levensbehoudende doelstelling wordt alleen gehaald als de organisatie zich houdt aan de wetten van de Bitsing Methodologie. Deze methodologie bestaat uit 7 guiding principles en worden gevoed aan de hand van 25 wetten, welke inhoud krijgen met 8 modellen die op hun beurt gevoed worden door 156 analyse criteria. Onder de 8 modellen scharen zich het ‘predictive modelling’ model dat resultaten (en rendementen) van investeringen en activiteiten vooraf voorspelt.

De methode van Bitsing is voor zo ver wij weten het enige model of methodiek dat vooraf voorspelt dat een organisatie haar omzetdoelstellingen gaat halen.

En daar zijn we best trots op!

ROI is out, ROS is in

Categories ArticlesPosted on

Investeer niet meer geld in wat je doet dan dat het kan opbrengen
Een prachtig advies. Maar hoe doe je dart? Hoe zorg je ervoor dat wat je doet ook meer geld oplevert dan dat het kost? Je gaat, om te beginnen nooit meer lukraak budgetten ter beschikking stellen voor activiteiten waarvan niet bekend is of ze wel rendement opleveren en niet verliesgevend zijn. Zo goed als iedereen, ja zo goed als iedereen, investeert blindelings in alles en nog wat. Als je met de Bitsing-methode gaat werken, gebeurt dit niet. Dan zal er pas geld aan een activiteit worden besteed als zeker is dat die activiteit meer geld oplevert dan ze kost. Je kunt rendement waarborgen; in bedrijfseconomische termen wil men dat nog wel eens ROI noemen, maar hier zul je lezen dat dit een onzin begrip is.

Wat ROI nu echt betekent
Het begrip ‘ROI’ staat bekend als ‘return on investment’. Oftewel: ROI staat voor wat je terugkrijgt op een investering. Maar wat is dat? Wat krijg je terug op je investering? Dat kan in deze omschrijving van alles zijn. In de traditionele economische wereld is het begrip ‘ROI’ veel te vrij te vertalen en heeft het geen diepere betekenis. Je hebt met het lezen van de artikelen op deze website allang door dat de Bitsing-methode symbool staat voor het nieuwe economische handelen, waarbij niets aan een ‘vrije vertaling’ van iemand wordt overgelaten. In de wereld van Bitsing bestaat het begrip ROI, ‘return on investment’, niet. Want wat als je ‘return’ een financieel verlies is en je organisatie als gevolg daarvan kapotgaat? Je kunt een prachtige ‘return’ met een investering realiseren, zelfs omzet en nieuwe klanten, en toch failliet gaan omdat je er te veel voor hebt betaald. Organisaties waarbij dit gaande is staan dagelijks in het nieuws: Blokker, ABNAMRO met een verlies van 1.500 banen, en zo zijn er zo veel meer. Veel te veel.

Vanaf nu gaan we het alleen nog maar hebben over ROS. In de definitie van de Bitsing-methode betekent dat je een ‘remainder on spend’ tegemoet kunt zien: je houdt meer geld over (remainder) dan je voor het behalen van doelstellingen hebt besteed (spend). Het oude economische denken is blij met een ‘return on investment’, het nieuwe economische handelen met Bitsing gaat uit van wat je aan een besteding overhoudt: ‘remainder on spend’. Daar gaat het om. Bij voorkeur spreek je dan ook liever niet meer over ‘investeringen’, maar over ‘bestedingen’. Immers, bij een investering weet je nooit wat je ervoor terugkrijgt, bij een besteding weet je dat wel. Stel je jezelf ooit de vraag: ‘Hoeveel heb ik vandaag in de supermarkt geïnvesteerd?’ Nee, je zegt: ‘Hoeveel heb je vandaag in de supermarkt besteed?’ Vergeet ROI, verwelkom ROS: ‘remainder on spend’.


Het voorkomen van financiële debacles

‘We doen aan ROI,’ is een opmerking die al te vaak wordt gebezigd. Als je daar dan op doorvraagt, blijkt dat men achteraf meet of een activiteit een return heeft opgeleverd. Ja, achteraf kun je van alles onderzoeken. Maar als je echt financieel succes wilt behalen, moet je een manier hebben om vooraf al inzicht te hebben of een activiteit ROS oplevert, een remainder.

Het voorspellen van rendement (ROS)
Hoe zorg je ervoor dat acties meer geld opbrengen dan ze kosten, zodat je altijd geld op je bankrekening overhoudt? Als je dat weet, ben je verzekerd van ‘remainder on spend’ (ROS). Met behulp van de Bitsing-methode is het mogelijk om het rendement, de ROS van activiteitenprogramma’s te voorspellen. Dat doe je letterlijk met het ‘voorspellende model’ van de methode.

Teneinde financiële debacles te voorkomen – bijvoorbeeld door een lukraak budget voor iets beschikbaar te stellen zonder te weten wat het gaat opleveren – is het absoluut noodzakelijk dat het rendement (de ROS) van de activiteitenprogramma’s inzichtelijk wordt gemaakt. Dan is het de besteding waard.

New York: het TV-interview met Taryn W. Brill

Categories InspiratiePosted on

Deze episode van ‘New York Bestseller TV’ mag je niet missen.

Frans de Groot – grondlegger van de Bitsing methode – bespreekt zijn nieuwste boek ‘The Seven Laws of Guaranteed Growth, en het managementmodel dat duizenden organisaties en mensen over de wereld naadloos heeft geholpen hun doelen te bereiken, in deze nieuwe episode van New York Bestseller TV.

http://bit.ly/BSTV_deGroot 

Shell en Bitsing forecasting

Categories StoriesPosted on

SHELL INTERNATIONAL

Always forecast

I write many blogs. I do this, on the one hand, to share the benefits of my Bitsing method and on the other hand to inspire people who are on the way to achieving their goals. The blogs are widely read. And one of them drew an unusual response: “Bitsing remains impressive in its simplicity and accuracy“.

It came from Sven Kramer, Senior Strategy, Planning & Performance Management Lead at one of the world’s biggest companies, Shell.

The positions Sven has occupied during his long career at Shell could fill their own chapter in this book. Rarely have I seen such an impressive career. So I am not surprised that Sven is responsible, at general management level, for ‘global business performance management in support of capital investment decisions worth billions’.

And I expect this makes him a source of inspiration when it comes to the business of making difficult decisions.

So I am pleased and surprised when the subject of this impressive resume responds to my request for an interview with an immediate ‘yes’. More so when he continues, “I have great confidence in your method. In fact, a smart colleague recently applied the theory to show that a large-scale, international initiative was not all that profitable”. I was, of course, flattered – and keen to know more.

Join me, as I learn a few things from a conversation with Sven Kramer.

We’re in the room in which Sven once attended one of my Bitsing Master Classes. “I still remember attending that inspirational master class here”, said Sven. “Your method has had some great successes. You will continue to grow, of course, if you just continue to apply your own model”, he smiles.

Sven has been inspired by Bitsing, in a number of ways. But what has intrigued him most is the method’s ability to detect answers to complex problems using fact-based models. “It’s this factual aspect that I find so special. It’s what occupies Shell each day; making things … factual. We don’t just take action. Everything is tested, made fact-based, as it were. Because what we are doing represents investments of billions.”

“In my role as international Strategic Advisor”, says Sven,  “I received a question requiring the full attention of my colleagues and myself – as unprecedentedly large investments are involved, with equally large risks if it all goes wrong. The question concerned a new energy source – one that is hidden deep in the earth. (I’ll just use the general term ‘new energy source’ here, to avoid a long technical explanation.)”

“This new energy source had seen a lot of growth in some parts of the world, and the question was where else we could grow this new energy source? So they engaged my department to find out.”

“At the outset you think of the big financial potential; the resource is everywhere. But this quickly narrows to: ‘But where, precisely?’ So yes, we search, worldwide, at the locations where we think we’ll find it. And we went for it. We invested. We searched. But it gradually became apparent that it wasn’t going all that well. A kind of awareness dawned: We think we’ll find it somewhere … but how factually correct is that thought, in itself?

“Then you arrived, with the Master class on your Bitsing method. Your approach to making choices, in the form of the pencil philosophy, was particularly relevant to this problem, and we applied the model to our situation with the new energy source.”

“The issue is that we work in many different countries, all over the world. And the size of the investments involved and, indeed, of the world as exploration area, are a cause of concern. The investing starts with the first geological analysis, which of course costs money. Then there are the next steps, each of which cost even more money. I’ll keep it simple for the reader, but think of drilling a well, or a number of them; the amount of money you invest without knowing what it’s going to yield, grows with each step. And if there are, ultimately, cautious, positive signals, you’re not there yet. You must then build a whole lot of facilities and pipelines, and invest an even larger amount.

In short, all the stages you pass through and all the investments must at least be repaid. However, you don’t know in advance whether those cost will be recovered.”

Sven remains quiet for a moment. “Do you know that only a minority of the pilot projects are ultimately successful? Yet the investments in the majority of the unsuccessful attempts, or where we should have stopped projects earlier, must also be recovered?

This corresponds to those experienced in product innovation in general. Only about one innovation in ten is successful – and that one success must cover the investment in the other nine innovation attempts.

“That means”, continues Sven, “That this, single, successful project, that will undergo full development, must pay for all the projects, worldwide, that are not successful. And that is a lot of expense.

If you do the sums you quickly conclude that you need to raise your strike rate. Partly on the basis of your pencils model and the philosophy behind it.

We started costing out all aspects of the new energy source; using numbers which, as your model says, must be based on hard financial facts. This showed that our focus model actually wasn’t so great,” said Sven, his tone reflecting the negative impact of this discovery.

“The focus on this new energy source was out of proportion – far too big in relation to its expected turnover, to its capacity to produce a positive yield. That yield appeared more marginal than what we can make on traditional oil and gas – in other words from our ‘sharp pencils’, to use your terminology”, said Sven.

“So the new energy source was a ‘blunt pencil’, but one that got an amount of attention comparable to that given to our sharpest pencils, namely oil and gas. And we had to use its much smaller margin to cover a very large investment, with a much lower chance of success.

So, yes, as often happens with the Bitsing model, we had to conclude that our initial approach didn’t look too good from a commercial point of view. The degree of focus, of course, had to change.

So we did that.

We first looked at making a more intensive version equivalent to your model; at how we could refine the model and adapt it to our complex processes. By applying a more factual focus, based on financial facts, we aimed to increase the success rate of our selections.

We started identifying criteria, which raise the chance of financial success. We called them the Big Rules. If a project didn’t sufficiently match the criteria, we immediately stopped it. We stopped earlier than before, in this way keeping the costs as low as possible.

We applied this. And it then appeared that the new energy source had more chance of succeeding if you prospect in areas in which you already produce, areas that represent sharp pencils – where we have a firm handle on the models.

In contrast, if you explore in a totally new area, you have to set up everything without knowing whether the project is going to be profitable. To keep within the pencil metaphor, you have to sharpen that pencil from the start, but without knowing if you’ll ever manage to get a sharp point on it.

The selected areas, on the other hand, the pencil is already sharp [there is no perfection in underground oil & gas]. And so, working together, we arrived at the Big Rules: What do we have to take into account to increase our chances of success? In so doing, we had actually created a predictive model for future projects, with all the positive implications of such a tool, such as significant savings in terms of efficiency and an increase in effectiveness and success rate”, says Sven.

He follows this fascinating account with how they are now applying the approach in practice.

“We are therefore making increasingly critical evaluations of whether a project matches the Big Rules. If the answer is ‘yes’, we have a big chance of continuing the process. If not, then we must be disciplined enough to stop applying it, before it goes wrong.

I do operate at mega high level. One shows a number of slides and makes a proposal and then the people in the country take that and get to work. And once I see that happening I step out of it. But in the case of the strategy for the new energy source I hung around, because I found what happened there very special”, says Sven.

“It’s so great when you see a result. They were using the sharpened approach, which was something in itself, and there was a positive result for our business, for our employees and for the surrounding area.

What I could recommend to everyone is focus on your current source of business. Look at the facts: Do not just go out and start the adventure anywhere and then go for it, full on. Things could go very wrong. The chance of things going wrong is much larger if you’re in areas that are new to you, than in those where you already know all the ins and outs.

The risk of something going wrong in unfamiliar territory is many, many times bigger – and that is the risk we have now reduced, with this new approach.”

“You’ve been with Shell for a long time?” I ask.

“Yes”, says Sven – in the manner of one contemplating this for the first time. “In fact, for my whole working life. The funny thing is that when I had interviews at Shell there were people who’d worked for the company for ten, twelve, fifteen years – and I was amazed that they could have been with the same company for so long. I didn’t understand it. Now I can identify with them completely – the international opportunities, job rotation, leadership development and travel are all things I’ve now also experienced and, indeed, have enjoyed very much. So I would now give the same answers if young people asked me why I’ve worked for this company for so long. I have had many different jobs. I have worked in different countries. I work for one of the largest and oldest companies in the world. In fact a company like this is a world in itself. It has everything. Yes, it has everything and, as a result, evolves and continues to re-invent itself as time passes. Which fascinates me no end.

Somewhere in our company smart men and women are busy right now, just like you, discovering their own Bitsing method and, in the process, applying it. Using it to develop smart things and trigger better and different ways of doing things. They also help drive the entire company, by continuously improving themselves. It’s what we at Shell do, we’re always improving ourselves.

These people are spread throughout Shell, they are to be found in every department and country. And that is very inspiring.”

“Looking at the Bitsing method as a strategist, at Shell, I think it has wide applications”, says Sven. “I was also recently thinking about its application in searching for a job or career, and in the achievement of many other kinds of goals. This methodology automatically makes you think about the choices you are offered. You ask, ‘Does this job offer fit the overall picture?’ Instead of just taking any job. The whole career process could be approached more thoroughly and systematically. I haven’t developed this any further yet. But there, too, lie many opportunities. There are so many applications. I think it’s a great opportunity to investigate all these other applications and apply them.”

 

Nothing would please me more than to tackle these tasks, together with Sven. Instead, I ask my last question: “You responded to my blog with, ‘Bitsing remains impressive in its simplicity and accuracy’. It’s great to hear this from someone who works for a company the size of Shell, in a complex area, and who has so much influence in the world.”

Sven: “What we’re after isn’t something that’s available off the shelf. Gigantic sums of money are involved and a lot of uncertainty. And one has a lot of responsibility then, to the world. Because no one knows exactly what is under the ground. There are huge uncertainties, with many different aspects, in which a lot of money is involved. And a lot of responsibility – for instance to your employees and to the environment, to take just two aspects.

I would like to pass on the following advice: Keep making forecasts – and use that information to populate a financial model and a planning model.

Try to keep this as fact-based as possible. For us at Shell, this is not an easy process. We don’t know what is under the ground, or in a reservoir. And, to re-visit my example of the new energy source: whereas we originally invested in areas just because we thought we could be successful there (with investments that quickly rise to tens of billions), our forecasts are now significantly more fact-based, also using a Bitsing-like method.

So what I am basically saying is, don’t just start up a project. At least make sure that you estimate the risks you’re going to take, based on the facts to hand and taking all possible risk factors into account.”

Bitsing en het voorspellende model

Categories MethodPosted on

Het is het jaar 2000 dat het voorspellende model van de Bitsing-methode werd ontdekt. Waarschijnlijk een van de meest bijzondere en waardevolle vindingen.
Het voorspellende model werd ontdekt toen Fortis Bank Commercial banking met de Bitsing-methode aan de slag ging, en drie keer zoveel verkopen met een winst wist te realiseren.

Lees hier het interview met de toenmalige verantwoordelijke bij Fortis Bank, Peter Frank Haarmans, hoe hij samen met grondlegger Frans de Groot de voorspelling maakte, en hoe doorslaggevend de medewerking van de interne organisatie is voor succes.

Het interview
We schrijven het jaar 2000. Ik wordt gebeld door Peter-Frank Haarmans, marketing manager van Fortis Bank Commercial banking, het zakelijke bedrijfsonderdeel dat de grote internationale ondernemingen bediend. ‘Een kennis van mij wees mij op het BITSER-model, klopt het verhaal dat daar zulke grote successen mee worden behaald?’ vroeg Peter-Frank mij. Je kunt vast wel bedenken wat ik hem gezegd heb, een afspraak was een feit. Peter-Frank had namelijk een probleem, of beter gezegd een uitdaging. Het management had hem de opdracht meegegeven de bank resultaatgerichter te laten werken. Men was gewend zomaar iets te doen, zonder zich af te vragen wat dat nu voor de bank oplevert.

Peter-Frank pakte als eerste de integratie van de gescheiden opererende marketing- en salesafdeling aan. Marketing was louter gericht op de kwalitatieve aspecten van de bank, zoals de positionering in de markt en de reclamecampagnes, terwijl het salesteam alleen bezig was met het werven van klanten. Hij onderkende dat kwalitatieve ondersteuning (marketing) en kwantitatieve verkoop onmiskenbaar zijn voor het succes van een bedrijf, maar dan moeten ze wel gecombineerd samenwerken naar een enkel doel, ‘financieel resultaat, het moet geld opleveren’, zegt Peter-Frank. ‘Ik weet nog heel goed dat het salesteam geen idee had van wat marketing aan het doen was en dat marketing omgekeerd zich niet bekommerde om de verkoop.’

Wat Peter-Frank zag was dat de BITSER-methode daar op een natuurlijke wijze verandering in kon aanbrengen, het integreerde immers alle resultaat beïnvloedende factoren in een enkel model. Vanaf dat moment moest alles wat de bank deed onderbouwd zijn. ‘Meten is weten’, was het credo van Peter-Frank. Marketing moest aantonen dat het de verkoop ondersteunt en het salesteam moest bewijzen dat het op dat fundament verkoopresultaat boekte. De resultaten van de activiteiten werden gemeten en gerapporteerd. Marketing groeide naar sales toe en sales naar marketing.
Peter-Frank: ‘Er zijn weinig bedrijven die dat goed doen, het is ook niet zo eenvoudig om verschillende culturen met elkaar verweven.’

Meten, meten, meten
Door het meten en rapporteren werden ook nieuwe pijnpunten zichtbaar. Hoe goed de marketing- en salesafdeling ook samenwerkten, het lukte niet om het aantal afspraken te genereren, dat nodig was om een gezond aantal verkopen te krijgen en financieel resultaat te boeken. Het werd geweten aan het feit, dat Fortis Bank een te kleine speler was in het geweld van de grote internationale banken. Een multinational keek er niet naar om. Het marktaandeel was slechts 6%, zes keer zo klein als de marktleider, dan is het onmogelijk om de strijd om de klant te winnen.

Het BITSER-model toonde echter aan dat het formaat van een onderneming helemaal niet van invloed is voor succes. Het vertelde iets heel anders: de focus lag verkeerd, de medewerkers richtten zich bij het benaderen van hun doelgroepen op de verkeerde dingen. Het gevolg was dat de aanpak van de bank een complete omslag maakte, volgens de regels en wetten van het BITSER-model. Iedere beslisser van een multinational werd stapsgewijs langs de treden van de BITSER-trap genomen. Beginnend bij de bekendheid tot en met het stimuleren van de referentieverkopen bij standvastige relaties.

De bank werd door de marketingafdeling niet-kopieerbaar gepositioneerd, waarmee de fundering werd gelegd voor het salesteam, dat met de juiste ondersteunende middelen afspraken en verkopen wist te realiseren. De loyaliteit onder bestaande klanten werd door speciale ‘service-teams’ een impuls gegeven.

Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Peter-Frank – kritisch als hij is – wilde geen geld uitgeven als hij niet het vooruitzicht had op resultaat, daarnaast diende de collega’s van de interne organisatie hun medewerking te verlenen, zonder hen zou het niet gaan lukken.

‘De ketting is zo sterk als de zwakste schakel’, zegt Peter-Frank mij als ik hem interview voor deze casestudy. ‘De executie was uitermate belangrijk, daar heb ik mij hard voor gemaakt, door van elke zwakke schakel een sterke te maken.’ De aandacht voor de interne organisatie blijft nog vaak onderbelicht, ‘terwijl die juist alle aandacht opeist, vooral als je de Bitsing-methode toepast, want die hangt nogal aan een specifieke focus.’ De interne organisatie moet mee. ‘Vergeet de interne component nooit’, is het advies van Peter-Frank. Door het geloof dat de medewerkers kregen van de nieuwe aanpak en het commitment van het management kreeg Peter-Frank de ruimte om de dingen die nodig waren door te voeren. Hij ging voor resultaat.

De ontdekking van de resultatenvoorspelling
Voordat er een start werd gemaakt met het ontwikkelen van campagnes en het op-lijnen van de interne organisatie wilde Peter-Frank een onderbouwing voor de benodigde investeringen. Dat zou het vrijmaken van budgetten vergemakkelijken. ‘Hoe kan ik laten zien dat als ik ergens geld in stop, dat ik het er ook uit kan halen?’ Met die vraag gingen Peter-Frank en ik aan de slag. Het BITSER-model, dat vorm krijgt met programma’s, heeft ons aangezet om het te kwantificeren, om aantallen en geld achter de BITSER-treden te plaatsen.
Op een enkele A4 ontstond geleidelijk aan een nieuw model, een model dat bleek te voorspellen. Dat aantoonde dat een omzetdoel met een specifiek aantal nieuwe en bestaande klanten zou worden gerealiseerd, dat de investering in elk programma van de BITSER-trede een aantoonbaar rendement zou opleveren. Het model voorspelde voor Fortis Bank dat de benodigde programma-investering omzet en rendement zou opleveren. Het gevolg was dat de budgetten werden vrijgemaakt en de programma’s werden uitgerold.

Het resultaat
Bijna alles werd gemeten. Eerst een 0-meting om het startpunten te bepalen en tijdens en na de uitvoering van de programma’s. Er is gemeten hoe de markt reageerde op de niet-kopieerbare propositie die het merk was meegeven, de effecten op de BITSER-treden, alsmede de verkopen en het rendement. ‘Daardoor zagen wij dat we niet alleen op de verkopen goed hadden gescoord, maar ook op veel andere punten’, aldus Peter-Frank. De resultaten waren ronduit prachtig.

De spontante naamsbekendheid ging van 36% naar 54%. Het percentage dat Fortis Bank overweegt verdubbelde bijna – van 13% naar 24% – en een vijfde van de totale doelgroep vroeg informatie aan. Uit onderzoek bleek dat de bank werd gezien als internationaal, zakelijk en een bank voor mij. Scores, die hoger lagen dan na de miljoenen-verslindende campagnes die Fortis eerder had gevoerd.

Met deze verhoogde mate van voorkeur was de weg vrij voor het salesteam om effectief afspraken te realiseren. De respons op afspraken ging – hou je vast – van 0% naar 45%. Al binnen de eerste twee weken van campagne voeren werd er een respons gerealiseerd van 12%. De effectiviteit van afspraken ging van 3 afspraken op de 10 personen, naar 9 op de 10. Van de totaal benaderde doelgroep ging uiteindelijk 33% in op een afspraak. Ook de kosten van een afspraak daalden drastisch, van € 1.400 per afspraak naar € 209.

Doelen bereikt!
De nieuwe aanpak had Fortis Bank bij haar doelstellingen gebracht. Ruim 33% van de personen waarmee een afspraak is gemaakt, werd klant, dat is 1 klant op de 3 afspraken.
Uiteindelijk werd 1,3% van de bereikte doelgroep klant. Drie keer zoveel als het doel.
Het rendement werd 2,5 keer zoveel als verwacht.
Voorspeld was dat de investering 19% zou bedragen van het begrote rendement, maar het werd 8% van het werkelijk behaalde rendement.

Grootse gevolgen van een kleine wijziging
Om het effect van de niet-kopieerbare propositie te meten, is een test gedaan binnen de doelgroep van Fortis Bank. Het merk-programma dat deze niet-kopieerbare propositie moest funderen werd in de testgroep vervangen door een product-programma. De respons op afspraken was 8% ten opzichte van 45% bij het programma met de niet-kopieerbare propositie. Door louter over de producten en diensten te praten werd nog geen vijfde van wat mogelijk bleek gehaald.

Hoe de medewerkers van Fortis Bank het hebben ervaren?
Peter-Frank: ‘We hebben gezien dat als je geen invloed hebt op de interne organisatie, je minder grip hebt op de uitvoering en je afhankelijk bent van wat de medewerkers oppikken. Heel veel moet van de eigen organisatie komen. Zij mogen nooit vergeten worden. Je kunt veel zelf doen, maar niet alles.’ De resultaten van een interne tevredenheidsenquête:

effectiviteit 8
creativiteit 8
sparren/samenwerken 9
inzet medewerkers 9
interne ondersteuning 8
collegialiteit 9
begrip van problematiek 8

Tenslotte Peter-Frank: ‘Ondanks dat Fortis Bank toentertijd maar een kleine bank was, hebben we het toch voor elkaar gespeeld, we hebben de markt veroverd en dat met een voorspeld resultaat en rendement.’

Peter-Frank is nu zelfstandig interim-manager, hij helpt afdelingen binnen organisaties geïntegreerd samenwerken naar een enkel doel: financieel resultaat.

58% meer afspraken voor Kröller Boom

Categories Geen categoriePosted on

Kröller Boom is een team van ervaren specialisten op het gebied van corporate risk en human capital. Meer dan de helft van de grote private equity investeerders in Nederland kiest voor Kröller Boom als partner. Zij hebben diepgaande kennis van de (inter)nationale markten en de laatste ontwikkelingen. Zij realiseren substantiële kostenreducties, krachtig risicomanagement en gezonde arbeidsrelaties.

Garanties voor groei

De eerste BITSER-activiteit van Kröller Boom heeft gerealiseerd in een groei van afspraken met 58%.

Na een periode van voorbereidingen, waarbij Kröller Boom haar eigen op de Bitsing-methode gestoelde plan heeft opgesteld, heeft deze verzekeraar de garantie dat hij zijn groeidoelstellingen gaat bereiken.

Een eerste stap is gezet naar het bewerken van de eerste drie ‘BITSER-treden’. Met gerichte programma’s, zoals interviews in het Financiële dagblad en de Financiële Telegraaf, een seminar-event en daarom liggende uitnodigingen en (online) campagnes, die elk zijn waar gemaakt met de revolutionaire Bitsing-technieken, is het eerste resultaat een feit: 58% meer afspraken met hoog potentiële prospects dan het doel.

Ook de boodschappen van Kröller Boom naar zijn doelgroepen zijn aan de Bitsing-methode aangepast. Zo is de verzekeraar als enige in de branche in staat om grenzen te verleggen. ‘Pushing the limits’ noemen zij dat. Verzekeren is namelijk niet alleen het afdekken van risico’s, maar ook het mogelijk maken van groei door continu vooruit te kijken en ontwikkelingen en alternatieven pro-actief in te zetten voor klanten. Ben je CEO, CFO of HRO dan weet je dat dit in de verzekeringsbranche een uitzonderlijke competentie is. Zo vertelde Niek Post van Kröller Boom dat hij zich ook richt op nieuwe risico’s voor het bedrijfsleven. “Zoals datalekken, of overstromingen door het steeds extremer wordende weer.”

Door risico’s, kosten en beheer voor organisaties te reduceren en complexe problemen te voorzien en te vereenvoudigen, is er meer te realiseren met minder. Gezond kapitaal, zowel in geld als medewerkers, biedt uiteindelijk de beste garantie om ook in de toekomst te kunnen blijven ondernemen.

Interview Startup

Categories Geen categoriePosted on

MIEP design – een droom wordt werkelijkheid

  • Er is geen lef nodig om een eigen onderneming te beginnen, slechts de wil
  • Hoe de Bitsing-methode je de zekerheid geeft dat het gaat lukken

Iedere ondernemer is ooit een keer voor zichzelf begonnen. Ik ook. Dat vond ik eng, dat heb je in de inleiding kunnen lezen. Je moet toch een inkomen hebben, hoe ga ik dat dan verdienen en wanneer dan?

Hoe groot is het percentage mensen dat als zelfstandig ondernemer aan de slag wil, maar het niet aandurft? Groot. Ik vond het daarom belangrijk om een motiverend en inspirerend verhaal in dit boek te hebben voor iedereen die droomt van een eigen onderneming of die net gestart is.

Het volgende verhaal gaat over Githa Minis, die het aandurfde om in een ogenschijnlijk kansloze situatie haar eigen bedrijf te beginnen, niet gedwongen, maar omdat het haar droom was. ‘Dankzij de Bitsing-methode’, zegt ze. We gaan het lezen, met haar eigen verhaal.

De eerste aanraking met Bitsing
Als afgestudeerde interieurarchitect lukte het door de economische crisis niet om een baan te vinden. Ik heb op z’n minst vijftig sollicitatiepogingen gedaan om bij een groot designbureau aan de slag te komen. ‘Onvoldoende ervaring.’ Ja, veel sollicitanten, weinig banen, dan kom je zonder ervaring nergens aan bod. Ik was gedwongen om werk te accepteren in de horeca. Toch wilde ik mijn droom en jarenlange studies niet opgeven.

Tijdens die baan leerde ik Frans kennen. Hij vertelde mij dat als ik een droom had dat ik die moest najagen, dat als ik als interieurarchitect voor mijzelf wilde beginnen dat ik dat gewoon moest doen. Zelf had ik altijd al die droom, maar ik wilde eerst ervaring op doen bij andere bedrijven in de branche. Frans overtuigde mij dat als ik de regels van bitsing zou volgen dat het mij dan gegarandeerd zou lukken.

Ik ben de uitdaging aangegaan. Niet omdat ik de gok durfde wagen, maar omdat ik na een kennismaking met de Bitsing-methodologie inzag dat het me zou gaan lukken, zorgeloos. Ik heb mijn baan in de horeca opgezegd en het interieurontwerpbureau MIEP design opgericht. Dag en soms zelfs nacht ben ik vol enthousiasme en vuur met mijn eigen onderneming bezig. Een geweldig gevoel is dat. Dankzij Frans en Bitsing kan ik mij bezig houden met mijn grootste passie en ben ik mijn droom aan het verwezenlijken.

MIEP design
De naam komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik heb van de Bitsing-methode geleerd dat je niet-kopieerbaar moet zijn en dat die niet-kopieerbaarheid tot uiting diende te komen in alles wat ik doe, dus dacht ik meteen ‘ook in de naam’ van mijn onderneming.

Een echte ‘eye-opener’ van Bitsing was dat de grote professionele designbureaus helemaal niet mijn concurrenten waren, dat ik daar ver weg van moest blijven. En dan te bedenken dat ik eerst nog dacht dat ik daar een baan moest zoeken.

Ik had namelijk geleerd over de ‘geldconcurrent’– waar geeft mijn doelgroep haar geld aan uit als het niet aan een interieurdesignbureau wordt besteed? Het antwoord was simpel: ze geven hun geld uit aan ‘zelf doen’, aan het zelf inrichten van hun woning. Mijn concurrent bleek niet het professionele designbureau te zijn, maar ‘de klant’ zelf. Dan moet ik mijn doelgroep overtuigen dat hun geld beter besteed is aan mij, dan aan het ‘zelf doen’. En dat gaat lukken als ze weten waarin in niet-te-kopiëren ben.

Ik ben op zoek gegaan naar wat mij nu niet-kopieerbaar maakt ten opzichte van dat ‘zelf doen’. Ik heb het gevonden aan de hand van de Bitsing-methode: Hollandse nuchterheid. Ik ben een geboren West-Fries, opgegroeid in een oer-Hollands gezin. Doe maar gewoon… je weet het wel. Ik vind op de een of andere manier dat alles Nederlands is voor mij. Dat ben ik gewoon.

Weet je wat het betekent als je in staat bent om de wetten van interieurdesign te combineren met Hollandse nuchterheid? Dan krijg je een interieur dat geweldig mooi is – om trots op te zijn – met respect voor het praktische leefgenot van degenen die erin gaan wonen. Geen rare fratsen, gewoon functioneel. Iedereen vindt het belangrijk om een mooi interieur te hebben, maar wat heb je eraan als er kinderen in rondlopen en het bevuilen? Heel vaak wordt de nadruk op design gelegd en niet op functionaliteit.

Nee, een voortvloeisel van design (beleving) met Hollandse nuchterheid (praktisch gebruik): doelmatig interieurdesign, alsof de klant het zelf zou hebben gedaan, met beide benen op de grond. Een echte MIEP, heel Nederlands.

Ik had niet veel tijd nodig om deze naam te bedenken. Ik heb me namelijk laten leiden door de eisen die het BITSER-model stelt aan het creëren van bekendheid in een doelgroep – de eisen van de B-trede. Het is geen moeilijke naam, die toch verrast, de aandacht trekt, kort en krachtig is, die makkelijk blijft hangen en waarvan iedereen denkt dat die ‘m herkent.

Drie redenen om niet voor jezelf te beginnen
Als ik het weer eens met vrienden had over het starten van een eigen onderneming dan had ik genoeg munitie om te zeggen waarom ik er vooral niet aan moest beginnen: geen ervaring, onzekerheid en waar moet je beginnen, ik heb net m’n studie afgerond? Er zijn genoeg redenen om iets niet te doen, maar door Bitsing ben ik daar anders naar gaan kijken. Ik kreeg de reden in mijn schoot geworpen waarom ik wel mijn eigen onderneming zou moeten beginnen.

De enige reden om vandaag nog te beginnen
Toen Frans mij over Bitsing begon te vertellen kwam hij met allemaal feiten waar je niet omheen kan, die aantoonden dat je het moet doen en dat niets je in de weg staat waarom je het niet zou kunnen. Het waren de feiten die mij houvast boden, die mij dwongen tot niets anders dan te geloven dat ik het zou kunnen.

Ik heb mijn eigen Bitsing-plan gemaakt, ben eerst wat minder gaan werken bij het horecabedrijf, maar naarmate ik steeds meer onderdelen van mijn plan ten uitvoer bracht, werd het allemaal des te magischer. Het was heel raar, maar het was alsof een stem mij telkens influisterde: ‘Je hebt hier echt iets in handen, het kan niet misgaan, je moet alles geven.’ Het was natuurlijk mijn gevoel, maar dat kwam door de enorme positieve energie die er om mij heen ontstond. Er gebeurde van alles. Na twee maanden heb ik ontslag genomen en ben ik fulltime voor mijn eigen MIEP design aan de slag gegaan.

Mijn Bitsing-plan vertelde dat ik de focus moest richten op woningen die te koop staan. Met mijn ‘Hollandse nuchterheid’ heb ik een concept op de markt gebracht dat vier partijen in de woningmarkt in een klap blij maakt: de koper van een woning, de verkoper van een woning, de makelaar van de woning en ikzelf. Veel woningen die te koop staan zijn vervallen – gedateerd – waardoor potentiële kopers dat als een struikelblok ervaren.

Met mijn concept maak ik een virtuele metamorfose van het interieur van een woning die te koop staat: een compleet nieuw ontwerp van de gehele woning en uitgebeeld door middel van een ‘artist impression’. De woning wordt op basis van dit virtuele interieur te koop aangeboden, inclusief offerte van de verbouwing.

Meteen ziet de potentiële koper wat de woning te bieden heeft, hoe fraai het kan zijn in combinatie met de praktische functionaliteiten en wat het kost om straks over een prachtige woning te beschikken. Het bleek de drempel om een woning te kopen te verlagen. Woningen waar voorheen niet naar om werd gekeken kregen plots veel kijkers, een aantal zijn verkocht, inclusief het design en de verbouwing van mijn virtuele metamorfose. Ik ben nu bezig om meerdere makelaar aan mijn concept te binden.

Bij alles wat ik deed heb ik de eisen van Bitsing ernaast gelegd. Ik wist daardoor gewoon dat het zou lukken. Het klopt als een bus, je kunt er niet omheen. Iedereen aan wie ik mijn verhaal vertel is ervan overtuigd. Bitsing geeft geloof en vertrouwen, eens te meer omdat je kan toetsen dat het gaat lukken. Het is een houvast. Je investeert er veel in qua tijd en geld en dat doe je niet zomaar. MIEP design staat als een huis. Mijn plan is om er een goed lopend bedrijf van te maken met personeel.

Frans vroeg mij om samen te vatten wat ik van Bitsing heb opgestoken. Dit is mijn lijst, mijn toetssteen:

  1. Geef nooit geld uit voordat je het verdiend hebt.
  2. Investeer alleen tijd en geld in de ‘potloden met scherpe punt’.
  3. Zorg dat er behoefte is aan het product dat je verkoopt.
  4. Richt je op de koper van je product, dus weet wie je doelgroep is en spreek hun aan.
  5. Je concurrent is waar men het geld aan uitgeeft als ze dat niet bij jou doen.
  6. Doe geen verkoopaanbod als de reden dat men niet koopt ergens anders ligt.
  7. Zet je eigen probleem niet om in een campagne.
  8. Maak jezelf eerst kenbaar met je naam en merk en ga daarna pas verkopen.
  9. Vind je niet-te-kopiëren-eigenschappen, zorg ervoor dat je niet-te-kopiëren bent.
  10. Gebruik je niet-kopieerbare eigenschap in je boodschappen.
  11. Zorg ervoor dat mensen zelf gaan concluderen wat ze moeten doen, zeg niet wat ze moeten doen maar geeft ze een voorzetje.
  12. Blijf bij de feiten.
  13. De mensen moeten je eerst willen, voordat ze je gaan kopen.
  14. Je traffic is erg belangrijk, deze heb je nodig om de sale te krijgen.
  15. Zorg voor een risicoloze traffic/contact.
  16. Denk goed na over je middelen en boodschappen om je doel te bereiken, komen ze bij de mensen aan?
  17. Het middel wat je inzet is niet bepalend voor succes, de boodschap wel!
  18. Blijf focussen op je doel en wijk er niet vanaf!

Ik wist in het begin niet hoe of wat, maar nu weet ik zeker dat alles klopt. Het is allemaal zo feitelijk dat je er niet omheen kan. Door alle punten die ik heb geleerd is wat ik aanpak bij voorbaat al een succes. Ik heb het gevoel dat ik niemand meer hoef te overtuigen, gezien de veelheid van reacties die ik krijg. Alles was ik doe slaat aan.
Bitsing inspireert mij, het overtuigt en tegelijkertijd geldt: als je je eraan vasthoudt, bereik je je doel. Als ik even niet meer weet hoe of wat, dan pak ik mijn aantekeningen erbij en weet ik weer wat ik moet doen. Het is een handboek voor ondernemen.

Ik geniet ervan. Ik doe erdoor waar ik negen jaar voor gestudeerd heb. Het mooiste is dat ik nu elke dag als de dag erop zit, het bedrijf heb zien groeien, dat is echt vet.

Mijn droom is uitgekomen. Ik hoop dat iedereen die ook een eigen onderneming wil starten door mijn verhaal een droom in vervulling ziet gaan.

Githa Minis
Interieurarchitect van MIEP design

Interview Toys XL “…magie op de winkelvloer”

Categories StoriesPosted on

Eddy Assies is General Manager bij ToysXL Nederland. Voorheen is Assies werkzaam geweest bij ondermeer Bas Group en Dexcom en Dixons. Eveneens speelgoed, maar vooral mannen speelgoed, aldus Assies.
In 2012 heeft Assies de overstap gemaakt naar speelgoed en rapporteert aan de Blokker Holding en De Hoge Dennen, beiden eigenaar van het concern ToysXL.

Wij hebben Eddy een aantal vragen gesteld hoe hij als General Manager de aanpak van BiTS ervaart en wat de gevolgen hiervan zijn geweest voor de organisatie ToysXL.

Vraag: Je bent nu enkele maanden bezig met het uitvoeren van het BiTS Masterplan. Merk je verschillen ten opzichte van voorgaande aanpakken?

Eddy: “BiTS brengt structuur, efficiency en richting. We weten dankzij het plan wat we moeten doen”.

Eddy: “Alle keuzes die wij maken doen we aan de hand van de so called potloden strategie van BiTS. De potloden strategie is een aanpak die ervoor zorgt dat je altijd de juiste keuzes maakt als organisatie”.

Vraag: Zou je iets meer kunnen vertellen wat de ‘potloden strategie van BiTS’ heeft gedaan voor ToysXL?

Eddy: “Een van de BiTS focus producten bleek bij ToysXL Lego te zijn. Of wel deze domineert in de omzet. BiTS zegt dat deze dan de juiste aandacht moet krijgen. Het is daarom dat ToysXL heeft gekozen om een 100% Lego store te realiseren. Ook worden alle winkels heringedeeld conform de juiste verhoudingen die BiTS methodologie als uitkomst geeft. Niet langer zoals de traditionele winkel formules die voorschrijven dat je ‘moneymaker’ achterin het filiaal moet liggen om zo de consument door je hele winkel te ‘lokken’. BiTS voorschrijft dat je de juiste verhoudingen moet toepassen. Lego domineert dan zie je Lego meteen bij binnenkomst. Playmobil maakt na Lego de omzet van ToysXL vandaar dat je na de Lego sensatie in de wereld van Playmobil komt gevolgd door alle andere producten die naar rato domineren.

Vraag: Wat sprak jou nog meer aan van de BiTS aanpak?

Eddy: “Het risicoloze aanbod. BiTS zegt dat wanneer je bezoekers naar je winkel wilt krijgen je hen risicoloos en vooral niet commercieel moet benaderen. Zij moeten een aanbod krijgen die voor hen drempelloos is en aantrekkelijk genoeg om hen in beweging te krijgen naar een van onze winkels. Dat doe je niet met een korting.
BiTS noemt dit een risicoloos aanbod. Wij claimden ‘de verlanglijst’ tijdens Sinterklaas en Kerst. Kinderen konden hun verlanglijstje invullen en deze in onze, speciaal voor deze gelegenheid gemaakte, wens put gooien. Iedere winkel was voorzien van een kartonnen wens put waar de verlanglijstjes in gegooid konden worden.
Kinderen konden direct bij de voordeur hun verlanglijstje in de ‘wensput’ gooien en wij trokken daar een winnaar uit. De winnaar won alle producten op zijn verlanglijstje. De kinderen brachten hun verlanglijstje met een van de ouders en daarmee steeg ons bezoek aan de winkels enorm. Natuurlijk konden de verlanglijstjes ook digitaal ingeleverd worden hetgeen gezorgd heeft voor meer online verkeer naar onze webshop”.

Vraag: Waren er nog verrassende elementen die ToysXL heeft toegepast?

Eddy: “Ja zeker. Wij dachten altijd dat de moeder of groot ouders het geld uitgaven bij onze winkels. Dit was een aanname. De BiTS analyse wees uit dat het de vader was. Dit bleek feitelijk zo te zijn. Vader betaalt de producten bij de kasse en moeder en kinderen beïnvloeden de vader tot het aansporen van de koop. Wij zijn ons in de communicatie meer gaan focussen op vaders”.

Vraag: Welk element van de BiTS is het meest wezenlijke dat je toegepast hebt en voor verandering heeft gezorgd?

Eddy: “BiTS hanteert een analyse dat exact naar voren weet te halen wat jouw organisatie, volgens BiTS, niet-kopieerbaar maakt. Geen sterktes en zwaktes analyses zoals we deze kennen, maar een methode die ervoor zorgt dat ToysXL haar markten onverslaanbaar bewerkt. Met onverslaanbaar bedoelt BiTS dat wij als ToysXL iets naar de markten communiceren wat onze concurrent nimmer kan zeggen. Dat is een gave exercitie. Immers als je iets zegt of doet wat een ander ook kan dan maakt dat jou niet aantrekkelijker. BiTS vond bij ons iets wel erg bijzonders. Wat maakt ons niet kopieerbaar? Na de BiTS analyse kwam naar voren dat wij een ‘Nederlands kind zijn met Amerikaanse Ouders’. Wij stammen af van Toys ‘R’ us. ’s-Werelds grootste speelgoedzaak en komt van origine uit Amerika. Op Time Square, waar beter, staat ’s werelds grootste Toys ‘R’ us speelgoedzaak. Onze concurrenten in Nederland zijn Intertoys en Bart Smit en komen uit Volendam.
Time square vs. Volendam…zegt u het maar.
ToysXL heeft de ‘niet-kopieerbaarheid’, gevonden door BiTS, toegepast. Omdat wij handelen met de oer Hollandse nuchterheid en zakelijk inzicht en het grootse denken en de service gerichtheid van de Amerikanen dat als geen ander kunnen, hebben wij gekozen voor een communicatie aanpak waar typisch Amerikaanse tradities zijn toegepast zoals een Black Friday en een Cyber monday. Dit zijn dagen waar Amerika helemaal los gaat en zich gek koopt omdat de winkels 24 uur open zijn met speciale prijzen”.

Vraag: Zijn er nog meer succesverhalen die mede te danken zijn aan de BiTSing Methodologie?

Eddy: “Ja. Een interessante vond ik zelf bij de meet & greet in Nurnberg bij de Spiellmesse was Lego onder de indruk van onze aanpak dat zij ons op een voetstuk hebben geplaatst. Dat wil zeggen dat wij als ToysXL alles van Lego eerder geleverd krijgen dan de andere speelgoed winkels in Nederland. Wij sluiten dan ook niet uit dat er zich Apple taferelen zullen voltrekken voor onze winkels met kinderen in slaapzakken voor bijvoorbeeld de nieuwste items van een Lego Chima of Lego Ninjago!
Wegens dit succes zijn we bezig onze tweede Lego store te openen en willen eind 2013 4 Lego stores hebben”.

Vraag: Hoe zou jij de BiTS willen in een zin voor ToysXL willen omschrijven?

Eddy: “…magie op de werkvloer!”.

NIMA presenteert: Masterclass Bitsing

Categories Geen categoriePosted on

Woensdag 4 april, de NIMA Masterclass zit erop:

”Bedankt voor al je enthousiasme en inspiratie gisteren”.

“Mooie methode heb je met Bitsing.”

“Thanks voor je – nu al – inspirerende avond bij NIMA.”

“Was enorm inspirerend. Nu aan de slag met alle opgedane kennis en inzichten”

“WoW wat een power! BITSing methode voor Ondernemers door Frans de Groot. Echt een aanrader!”

 “Wat een uitstekende mastercourse gisterenavond van Frans de Groot…heel pragmatisch en direct toepasbaar in je bedrijf. Een absolute aanrader. Geen hoogdravend gedoe, maar definiëren van concrete doelstellingen op basis van cijfers en feiten en MEETBAAR|VOORSPELBAAR resultaat; ik zou zeggen gaan als je ambitieus bent!!!!”

Veel te weinig, maar gelukkig toch nog drie keer per jaar geeft de grondlegger van Bitsing een heerlijk inspirerende Masterclass over zijn methode. Hoe je er het perfecte businessplan mee maakt, of ontdekt hoe vele duizenden organisaties over de wereld zijn geholpen met een adembenemende omzet en rendementsgroei, en niet te vergeten met het werven van toptalent in onmogelijke markten, het vergroten van de motivatie en prestaties van medewerkers, het veranderen van gedrag. Welk doel heb jij eigenlijk voor ogen?

Na een periode van meer dan twintig jaar van wetenschappelijk en praktijkonderzoek (honderden bedrijven, organisaties en personen zijn al die jaren gevolgd bij het behalen van hun doelen) ontdekte Frans de Groot de zeven revolutionaire inzichten die leiden tot onherroepelijk succes. Dat je in zeven stappen probleemloos en versneld doelen bereikt.

Hij heeft die inzichten vertaald naar een zevental tijdloze factoren en daar – samen met een aantal universiteiten – modellen omheen gebouwd, zodat het niet zo ingewikkeld is om ermee aan de slag kan.

Tijdens zijn Masterclasses neemt Frans de Groot de deelnemers mee langs de zeven succesbepalende factoren en modellen, en laat zien dat het behalen van de moeilijkste doelen kinderlijk eenvoudig is.

Ok, hier zijn dan die zeven factoren (en weet je meteen wat er in de masterclass aan de orde komt):

 

  1. Er is slechts één enkel doel dat cruciaal is voor het voortbestaan van je organisatie: het Continuïteits-doel. Je gaat met de MC weten wat dat is en die van jezelf formuleren.

 

  1. Hoe fijn is het als je er zeker van bent dat je je doel altijd bereikt? Dat gaat je lukken door je keuzes en focus te baseren op feiten. Gehoord van de ‘Potloden-filosofie’? Die helpt je aan de feiten en dat je prioriteiten en focus juist zijn

 

  1. Alleen als je onverslaanbaar bent geef je anderen het nakijken. Je bent onverslaanbaar als je niet te kopiëren bent. Hoe kom je achter de niet kopieerbaarheid van jouw bedrijf of organisatie? Nou, dan zal het niet-kopieerbaarheidsmodel je enorm inspireren.

 

  1. Als je alles uit iedere persoon in een markt en doelgroep weet te halen, bereik je het ongelofelijk maximale resultaat. Daar liggen slechts een 6-tal acties aan ten grondslag. Ja, slechts zes! De zogeheten zes acties van het BITSER-model. Je gaar ermee werken.

 

  1. De dingen hebben pas nut als ze effectief zijn, het beoogde werk voor je doen. Maar wat ligt nu echt ten grondslag aan effectiviteit…zes woorden, die je als je ermee geconfronteerd bent nooit meer van je leven loslaat!

 

  1. De resultaten van je acties vooraf voorspellen kan niet, horen wij bijna altijd zeggen! Nou, dan weten degenen die dat zeggen niet hoe dat moet. Het voorspellende model van de Bitsing methode doet je resultaten van je activiteiten voorspellen nog voordat je ze uitrolt. Succes verzekerd!

 

  1. Als onderneming is het wel belangrijk dat je financieel rendement maakt. Op z’n minst geen verlies. Want, dan is het snel gedaan. De laatste stap, die grondlegger Frans de Groot gaat behandelen is het model van zijn Bitsing-methode waarmee je altijd minder geld en energie in activiteiten investeert dan dat deze zullen opbrengen. Je gaat voorspellen wat de positieve rendementen zijn van je geplande acties. Dat is een prettig vooruitzicht.

 

De volgende NIMA Masterclass staat alweer in de startblokken. Zodra de data bekend zijn laten we het je weten. Klik hier en je ontvangt ze automatisch in je emailbox.