Home List

Workshops

Categories Geen categoriePosted on

Als je met Bitsing begint of begonnen bent en je wilt een van de deel-onderwerpen uitdiepen, dan kun je daarvoor workshops bijwonen. Je kiest hiervoor als je een specifiek vraagstuk hebt en dat samen met en onder begeleiding van een Bitsing master wilt aanpakken, met direct bruikbaar en praktisch uitvoerbaar antwoord op het vraagstuk.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • hoe doe ik mijzelf en mijn medewerkers doelgericht werken?
  • hoe blijf ik focussen op harde feiten?
  • hoe richt ik mijn organisatie het meest efficient in?
  • Waar mag je wel en geen arbeidstijd aan besteden?
  • hoe diep ik mijn niet kopieerbaarheid uit en win ik de strijd van de concurrenten?
  • hoe zorg ik ervoor dat ik klanten werf en behoud zonder aan de verkoopprijs te tornen?
  • hoe maak ik een BITSER management kalender?
  • hoe maak ik alle acties van mijn organisasties effectief?
  • hoe geef ik mijn medewerkers taken en kpi’s mee?

Om er ter stimulans enkelen te noemen.

Welk vraagstuk je ook hebt. Er is altijd een onderdeel in de Bitsing methode die je het antwoord geeft.


Mail mij de pdf met achtergronden van de volgende hulpprogramma's:

De groei van Saint Gobain Weber Beamix

Categories StoriesPosted on

SAINT-GOBAIN WEBER BEAMIX

Bas Huysmans – CEO

Saint-Gobain geeft werk aan 190.000 mensen in 64 landen. Het bedrijf is opgedeeld in vier divisies met elk zijn eigen vakgebied, die zo in elkaars verlengde liggen dat het een van de honderd meest innovatieve en grootste industriële bedrijven ter wereld is. Het bedrijf huisvest zeven algemene onderzoeksinstellingen, twaalf gespecialiseerde onderzoeksinstellingen en rond honderd ontwikkelingsafdelingen waar elk van de vier divisies gebruik van maken: de divisie innovatieve materialen, distributie bouw, verpakkingsmaterialen en bouwproducten. Ik heb een interview over deze laatste divisie, met Bas Huysmans, Managing Director van Saint-Gobain Weber Beamix – de grondleggers van de doe-het-zelf-markt.

Wat hebben zij gedaan met de Bitsing methode en wat kunnen zij je vertellen over vele malen sneller groeien dan de markt?

Bas Huysmans vertelt: ‘je moet altijd in beweging blijven. Stilstand is achteruitgang. Of om het metaforisch te zeggen ‘stilstaand water gaat stinken’. Om vooruit te gaan moet je soms het oude vertrouwde loslaten. Dat is voor sommige mensen niet gemakkelijk. Werken met de Bitsing methode betekende voor velen binnen ons bedrijf je begeven op onbekend terrein. Wat je dan krijgt is dat men in het begin altijd een beetje afwachtend is, van wat gaat er gebeuren. Hou daar altijd rekening mee, heb geduld en pak de zaken stap-voor-stap aan. Het hoeft niet in een keer 100% perfect te zijn. In de loop van tijd ziet men hoe serieus het is.

Wat je zult zien is dat heel veel mensen nog steeds vanuit het ‘ik denk dat-principe’ bezig zijn. We zijn gewend om met ‘aannames’ te werken. Wat wij hebben gedaan is geleidelijk aan toch veel meer proberen de dingen naar de feiten toe te brengen. Zoals het is, en niet zoals men denkt dat het is. De mensen zijn gewend om te werken vanuit een soort van ik heb een taak dus dan ga ik gewoon maar eens wat doen.

De Bitsing methode begrijpen dat is het probleem niet, maar de mensen ernaar laten handelen dat was bij ons een uitdaging. Daarom hebben we het stapje-voor-stapje laten integreren in onze dagelijkse operatie.

We zijn eerst begonnen met bewustwording van het omzetdoel. Dat alles wat we doen moet zorgen voor omzet. Die was behoorlijk ambitieus. Een aanzienlijke stijging in een door de recessie van de afgelopen vijf jaren beschadigde en wankelende bouwmarkt. Ga er maar eens aanstaan. Mensen waren murw geslagen door de negativiteit van de afgelopen jaren. Toch zijn we meteen de focus van de organisatie gaan verleggen op basis van de potloden-filosofie. We bleken heel veel tijd en geld te besteden aan markten, doelgroepen en producten die helemaal niet zo een groot aandeel in onze omzet hadden. Moet je bedenken dat het overgrote deel van onze omzet uit 1,3% van ons assortiment kwam? De verlegging naar de realistische focus deed ons meteen al groeien met 20%. Een geweldig hulpmiddel die potloden om iedereen in de organisatie te overtuigen van de noodzaak zijn focus te veranderen.

Die focus betekent in de praktijk dat je je markten actief gaat bewerken. Dat hebben we gedaan met onze niet-kopieerbare-propositie: de voorsprong die we hebben als grondlegger van de doe-het-zelf markt: voorsprong door oorsprong.

Elk van de betrokken afdelingen hebben hun eigen deel van het BITSER-programma ter hand genomen. De B en I moest marketing doen bijvoorbeeld, T en S de verkoopafdeling en E en R de afdeling accountmanagement. Ze hebben allemaal hun eigen programma’s ontwikkeld met in de basis van ons gouden ei, voorsprong door oorsprong. Omdat iedereen bij ons wist wat dit betekende konden de afdelingen allemaal afzonderlijk van elkaar hun eigen afgeleide BI, TS en ER-programma’s ermee maken. Aan het slot is iedereen bijeengezet en daar hadden we een sluitend BITSER-programma, gemaakt door elk van onze afdelingen. Wat zo bijzonder was te zien dat we een bewustwording ermee hebben gecreëerd dat de afdelingen van op zichzelf staande entiteiten, een onlosmakelijk onderdeel van elkaar zijn geworden. Marketing is zich bewust dat Sales niet kan verkopen zonder B en I, en Sales de T en S moet realiseren voor accountmanagement, welke laatste die door Sales verworven klanten wel moet behouden want anders is alles van marketing en sales voor niets geweest. Saamhorigheid en collegialiteit werden zichtbare kernpunten binnen onze organisatie.

Mensen zien altijd eerst de berg groter worden, want loslaten is heel erg lastig.

Men zegt dan heel snel ‘ik heb het al zo druk’, of ‘bij mij werkt dat toch heel anders’.  Naarmate steeds duidelijker werd met ‘wat voor potlood is dat waar je mee bezig bent?’ en de rol die de afdelingen speelden binnen het BITSER-model ging het steeds gemakkelijker en nu bijna automatisch.

Als je in een woord omschrijft wat Bitsing voor je heeft gedaan, welk woord is dat dan?

‘Stroomlijnen! Dat is wel het key woord. Jij bent hier binnen gekomen met het verhaal dat iedereen binnen een organisatie met zijn eigen dingetje bezig is,

maar er eigenlijk geen mens is, die zich met het hele traject van begin tot eind bezig houdt. En wij van Saint-Gobain Weber Beamix, wij verkeerden in de situatie dat wij een marketingafdeling hadden en een salesafdeling hadden en een R&D afdeling en een productieafdeling, die allemaal hun eigen dingen deden. Die weliswaar raakvlakken met elkaar hadden en contactpunten maar die bepaald niet gestroomlijnd waren. Dus niet met en voor elkaar bezig waren.

En dat woord stroomlijnen is voor mij eigenlijk de tricker geweest om te zeggen van ‘dit klinkt als muziek in oortjes’. Daar kunnen we wellicht iets mee. Nou ja, ik denk dat je door de gestructureerde aanpak die Bitsing met zich meebrengt dat je een organisatie dwingt dat zijn troepen geharmoniseerd worden en gestructureerd aan de slag gaan om hetzelfde doel te bereiken. Dat is voor mij de aanleiding geweest om Bitsing te gaan doen en dat blijkt in de praktijk ook niet tegen te vallen.

De taal van verkoop is een totaal andere taal, dan de taal van marketing. En beide hebben een hoop drukte en een hoop actie en een hoop stress, maar het zijn een verschillende type drukte, actie en stress in een verschillende taal. Het is dus heel lastig om over die grens – hoe heet dat – voldoende empathie voor elkaar te hebben en op elkaars mogelijkheden en problemen in te spelen.

En door dit Bitsing proces, spreekt de organisatie veel meer één taal, iedereen weet nu wat een belangrijk product is, iedereen weet nu dat je een klant pas kunt verleiden tot koop als die je leuk vind. Het maakt eigenlijk niet meer uit of je aan de marketing of sales zijde zit, of productie en innovatie, je spreekt dezelfde taal, je begrijpt de bedoeling, en je ziet ook het effect van hetgeen wat de ander doet op jouw eigen business.

De interactie tussen die verschillende takken van sport, die zijn ineens veel meer aan elkaar gelinked en ook, ik zou zeggen bijna visueel geworden voor de mensen in de diverse afdelingen. De sales, marketing en after sales organisatie in het bijzonder.

Daardoor krijgen ze ook meer respect voor elkaars werk?

Bas bevestigend: ‘ja. Doordat je van elkaar beter begrijpt wat je aan het doen bent, en waarom je dingen aan het doen bent, is er ook wederzijds meer genegenheid om met elkaar daaraan mee te werken, er aan mee te helpen. En dat daarmee dus het effect van een ieders inspanningen ook wordt verstrekt, dat werkt weer motiverend. En dat leidt weer tot een betere inzet en een betere prestatie en dan heb je daarmee bijna als het goed is een zichzelf versterkende cycle.’

En wat we dus nu aan het doen zijn is om dat stapsgewijs een niveau verder te trekken.

‘Ja, wat je ziet is als je een nieuwe taal leert, dat je in de eerste fase enorm je best doet om woordjes en vervoegingen te leren, en dat je dus de taal begint te kennen, maar dat je hem nog niet spreekt. En wij zitten in de fase waarbij we de taal kennen, waarbij we ons kunnen redden als we op vakantie zijn, maar als het nou gaat over het voeren van de business dan spreken we de taal nog niet goed genoeg. En dat is ook de aanleiding waarom ik heb besloten om om vloeiender die taal te leren.’

Wat voor effecten zie je nog meer?

‘Ik zie intern dat wij beter zicht beginnen te krijgen op de plannen van de nabije toekomst. Dus waar we tot nu toe vanuit ‘het buik-gevoel’ dingen deden, producten ontwikkelden, acties voerden, zijn we nu meer planmatig bezig en kunnen we het interne apparaat beter voorbereiden. We zijn dus aan de ontwikkelkant meer gericht aan het ontwikkelen. En aan de operations kant zijn we beter voorbereid op wat we gaan verkopen. En aan de marketing en saleskant zijn we gerichter de markten aan het bewerken. Ik heb daar duidelijk vooruitgang ervaren.

Met name omdat marketing en verkoop veel meer nagedacht hebben over wat we moeten doen, is het voor mijn mensen ook gemakkelijker om naar productie en logistiek toe te communiceren, wat er verwacht moet worden.

Wat heel erg lastig is, het niet doen van dingen die we altijd hebben gedaan. Mensen hebben in eerste instantie de neiging om Bitsing erbij te doen. Ze zien het als een verhoging van de workload. Zo van ze hebben weer iets verzonnen. Maar naarmate de eerste stappen zijn gezet en de stappen vorderen zul je zien dat ze steeds enthousiaster worden en bewust zijn dat Bitsing eigenlijk heel erg verlichtend is.

Je bent nu aan groeien?

Bas: ‘Ja. We groeien ruim twee keer de markt. Dat betekent dat we marktaandeel aan het pakken zijn. En ja, dat ligt dus ergens aan. Dat ligt natuurlijk voor een deel aan de organisatie, met een management dat veel structuur in zijn lijf heeft, en dat ligt aan het feit omdat we als organisatie meer gefocust bezig zijn. En dat de besluiten die we genomen hebben veel meer gebaseerd zijn op feiten, dan op gevoelens. We volgen nog steeds ons buikgevoel, maar het proces om te beslissen is enorm versneld, door het feit dat we naar het Bitsing plan zijn gaan kijken, en dat we daardoor veel beter naar de cijfers zijn gaan kijken.

Doordat we vijf jaar crisis achter de rug hadden, en jij binnen kwam net toen het weer een beetje licht begon te worden, en er weer een beetje lucht begon te ontstaan, kwam je met een positief verhaal, met een heel simpel verhaal, een verhaal dat ik als techneut gewoon helemaal begreep. Dat is belangrijk. Het is zo simpel als het maar zijn kan. Je hebt het gebracht op een manier die door zijn simpelheid zo inzichtelijk is dat iedereen die het hoort zegt ‘ja natuurlijk dat wist ik dat allang, maar laten we het maar doen’. Want het is zo logisch, dat het niet anders kan dan werken.

Je bent op het goede moment binnen komen wandelen met een leuk verhaal dat aansloot bij mijn behoefte om hier die interne hut eens wat op te schudden en strakker in een treintje achter elkaar te zetten. Met een logica die ik kan bevatten, zonder moeilijke kerstbomen. Nou ja en dat heeft mij doen besluiten om Bitsing te gaan doen.

Iedere ondernemer wil resultaat.

Er zijn er genoeg die miljoenen besteden aan projecten waarvan ze geen idee hebben of en wat die gaan brengen. Heel apart. Het succes van Bitsing staat en valt met hoe strikt waar je het Bitsing plan uitvoert. Als we het een beetje doen gaat het niet werken. Je mag heus andere zaken erbij doen, een beetje eigenzinnigheid die moet je wel blijven houden. Maar ik geloof dat als je het Bitsing plan maar half doet dat het geen enkele zin heeft.

Met Bitsing doe je niet een actietje hier en een actietje daar. Je doet het hele verhaal. En dat heeft het effect gehad dat wij groeien. Hadden wij niet gebitst, dan hadden we die acties misschien ook gedaan, maar dan hadden wij denk ik maar 25% van het totale noodzakelijke pakket gedaan. En had het dan iets opgeleverd? Vraagteken! Doordat je het nu eigenlijk helemaal doordenkt, van a tot z, maak je er een compleet verhaal van, vang je de prospect en de klant veel dieper in die fuik, en kan die niet meer achteruit zwemmen.

Ik denk dat wat wij tot nu deden, wij deden wel die acties, wij hingen wel die fuik in het water, maar het lokkertje was maar tot de eerste ring van de fuik en als die vis slim was, dan draaide die om en dan zwom die snel de andere kant uit.

En nu hebben we zes lokkertjes – de BITSER-kokkers – waardoor hij zo diep in de fuik zit dat ie echt niet meer achteruit kan. En omdat die op een manier wordt aangesproken die hoort bij de Bitser-trede waar hij op staat, is het altijd een blije vis!’ zegt Bas lachend.

‘Het verhaal is compleet. De ‘voorsprong door oorsprong’ slogan kun je vandaag de dag eigenlijk niet meer missen, want het staat op de wagens, het staat op de filmpjes, het staat op de acties die we doen, het staat op de commercials die we uitzenden, online, in alles.

Wat is dat ene centrale dingetje waarvan je zegt dat is heel kenmerkend binnen ons bedrijf, voor het succes?

‘Service. De klant staat centraal, de klant heeft gelijk, de klant zeurt nooit, en wij hebben altijd een oplossing. Omdat wij een ster zijn in het bedenken van creatieve oplossingen. Dat is ook onze valkuil. Dus wij zijn heel erg lang brandweermannetjes geweest, he, van de ene brand naar de andere brand, dan was het klaar, dan waren we een minuut blij en dan gingen we weer naar de volgende fik, maar het blijkt dat wij een topservice leveren waarmee we ons echt onderscheiden in de markt, waardoor klanten naar ons toekomen op het moment dat ze een probleem hebben waar ze eigenlijk niet uitkomen. En het grappige is dat het heel vaak gaat om logistieke problemen en niet om producten. Als het logistiek lastig is, ingewikkeld is, uitdagend is, dan bellen ze ons. Bijvoorbeeld het project van windmolens in de oceaan, die naar beneden aan het zinken waren. Dan bellen ze naar ons met de vraag ‘jongens wij hebben hier een probleem, hoe gaan we dit oplossen’. En wij verzinnen dan ter plekke een oplossing. Dus we zijn, naast het feit dat we een enorm breed standaard assortiment hebben, zowel aan de producten als aan de logistieke kant, daarnaast nog steeds in staat om echt vanuit de klant te denken in oplossingen en creatieve systemen te verzinnen waarmee we het probleem ook echt kunnen oplossen.

Het grappige is dan dat prijs helemaal niet meer relevant is, dus het maakt niet uit wat het dan kost, want je lost een probleem op dat zoveel keren groter is dan wat onze oplossing kost. Die klant is altijd blij.

In principe hebben wij in de afgelopen 50 jaar zoveel ervaring opgebouwd, op zoveel terreinen en oplossingen, als we zorgen dat deze bibliotheek goed bereikbaar blijft, dat we zo ongeveer voor ieder probleem wel een oplossing al een keer hebben uitgevoerd. Als het moet kunnen we alles. Dus het hele Sait-Gobain Weber Beamix apparaat is ook gebouwd, dat is een belangrijke pijler, op flexibiliteit.

Dus alles wat we doen, alles dat we investeren moet onze flexibiliteit vergroten en mag het niet beperken.

Wat ik de lezer mee zou willen geven is dat je je niet moet beperken tot een paar producten, en een enkele doelgroep. Dat is een stuk minder bedrijfszeker. Want als de markt instort dan ben je uitgespeeld. Om in de potlodentermen te spreken, ‘door je omzet uit slechts een enkel potloodproduct of doelgroep te halen, ben je heel kwetsbaar, als je daar geen punt meer aan kan slijpen’.

Doe aan spreiding en gebruik de potloden-filosofie daarvoor. Het gaat altijd wel ergens goed en het gaat altijd wel ergens slecht. Maar die mix, die maakt het dat je comfortabel in die markt kunnen bewegen. Bitsing helpt ons om ons te focussen en te concentreren, en soms een paar dingen te laten vallen. Dingen geen omzet maken, of niet renderen. Zo hebben wij dat gedaan. En niet onverdienstelijk. Inmiddels groeien we 22%.

De wereld van Bitsing

Categories MethodPosted on

Bitsing is een revolutionaire business management-methode van Hollandse bodem, die door 1000-en organisaties (van multinational tot zzp-er) wordt ingezet bij het behalen van doelen. Bitsing komt voort uit langdurig wetenschappelijk- en praktijkonderzoek en bestaat uit 7 stappen die ontegenzeggelijk doelen doen bereiken met een vooraf voorspeld resultaat en rendement. Bitsing is onderdeel van het door de Europese Commissie gefinancierde European Master Program, waarin vier gerenommeerde Europese universiteiten deelnemen, heeft talrijke organisaties geholpen met een adembenemende omzet- en rendementsgroei, met efficiënter opereren zonder banenverlies, het vergroten van de prestaties van medewerkers, het werven van toptalent en personen bij het creëren van de ideale work-life balance. Iedereen kan ermee werken.

Bitsing hulpprogramma’s voor grote organisaties

Categories Geen categoriePosted on

Ben je werkzaam bij een bedrijf, instelling of andere organisatie met meer dan 250 werknemers vraag dan onderaan deze pagina de pdf aan met achtergrondinformatie over een of meer van de volgende Bitsing hulpmiddelen.

INSPIRATIE | INTRODUCTIE IN DE WERELD VAN BITSING

Voor als je gedurende een vol anderhalf uur door de grondlegger van Bitsing, Frans de Groot geïntroduceerd wilt worden in de bijzondere Wereld van Bitsing. In de complete theorie en praktijk. Wat het is, hoe het werkt en vooral wat het voor anderen heeft gedaan.

Voor als je een specifiek vraagstuk of uitdaging binnen je eigen organisatie hebt, waar je een van de zeven principes van Bitsing (zie einde document) perfect op los kunt laten. Denk aan onderwerpen als juiste doelen stellen, of focusseren op feiten, of de effecten van niet kopieerbaar zijn, of resultaten van je werkzaamheden voorspellen, etc.). Een lezing is de snelste manier om de uitdaging die je hebt in een ander licht te plaatsen.

Om zijn Bitsing-methode te introduceren bij het grote publiek schreef grondlegger Frans de Groot de #1 managementboek bestseller ‘Bitsing. Garanties voor Groei’ en voor de internationale markt het boek ‘The Seven Laws of Guaranteed Growth’. Inmiddels worden zijn boeken in meer dan 172 landen verkocht. Handige verdiepende naslagwerken voor als je zelf met Bitsing bezig bent, of onder begeleiding van een van de hulpprogramma’s.

COMPLEET TRAJECT | BITSING VAN A TOT Z VOLTOOIEN

Een persoonlijk begeleidingstraject is geschikt als je alle facetten van Bitsing onder professionele begeleiding wilt toepassen zonder betrokken werknemers extra te belasten. Het type coaching is bepaald door de fase van implementatie waarin je bent aanbeland. Zo is er een gestructureerd vast coaching-traject bij het maken van het Bitsing doelplan (fase 1), en bij de optimalisatie en realisatie activiteitenprogramma’s (fase 2), en bij het managen en monitoren van de uitrol van Bitsing gerelateerde activiteiten (fase 3).

Voor als je medewerkers in zeven lessen opgeleid wilt zien worden in de theorie die achter Bitsing en zijn modellen schuilgaan. Opleiding A: maak je eigen Bitsing doelplan. Opleiding B: optimaliseer interne processen en en realiseer Bitsing activiteitenprogramma’s. Opleiding C: leer Bitsing actieprogramma’s te managen en monitoren.

Deelnemen kan in-company binnen de eigen organisatie met de eigen collega’s of in een groep met participanten uit uiteenlopende organisaties (maximaal 10).

DEELTRAJECT | UITGELICHT ONDERDEEL VAN BITSING

Voor als je een specifiek vraagstuk hebt en een afzonderlijk onderwerp van Bitsing wilt aanpakken en dat samen met en onder begeleiding van een Bitsing master wilt uitvoeren.

Voor als je louter getraind wilt worden in een afzonderlijk onderdeel van Bitsing om er daarna zelf mee aan de slag te gaan. Je grijpt een van de zeven onderdelen van Bitsing aan en voert deze na de training zelf uit.

Voor als je op afroep advies en coaching wilt hebben, en de keuze over het aantal momenten dat dit nodig denkt te hebben.


Mail mij de pdf met achtergronden van de volgende hulpprogramma's:

Bitsing opleiding B (na de start)

Categories Geen categoriePosted on

Bitsing Opleiding B met post-hbo-certificaat
De opleiding die gaat over de opvolging van de uitkomsten van je Bitsing plan bestaat uit zeven online lessen van elk 2 uur. Elke les behandelt een van de operationele modules:

Les 1. Bitsing plan transformeren naar plan voor behalen korte termijn doel

Les 2. Optimaliseren interne organisatie en processen

Les 3. Vormgeven van de niet kopieerbare marktbewerking

Les 4. Creatieve ontwikkeling van BITSER-ideeën

Les 5. Realisatie van Programma Management kalender

Les 6. Opzet pilot (test) en meet, registratie en monitoring systeem

Les 7. Kpi/taken instructies operationele teams

Na elke les ga je met een opdracht naar huis om zelf met de praktische tools aan het werk te gaan. Stapsgewijs voer je je eigen Bitsing doel plan uit. 

Praktijkvoorbeelden geven een verhelderend blik op de werking van de tools.

Onder begeleiding en in een kleine groep mede participanten werk je vanuit het actief leer principe aan de opdrachten waarbij de uitkomsten van jouw eigen plan centraal staan. Sturend op resultaat!


Werkplannen Bitsing fase 2: Bitsing uitvoering

Bitsing opleiding A – starten met Bitsing

Persoonlijke coaching

Categories Geen categoriePosted on

Met persoonlijke coaching is Bitsing snel en goed geïmplementeerd. Een gecertificeerd Bitsing professional (Bitseteer) neemt namelijk al het werk uit handen en ontwikkeld jouw Bitsing Doelplan en helpt iedere betrokken medewerker bij de uitvoering.

Om te Starten (Bitsing-plan)

Via een vast gestructureerd stappenplan ontwikkelt de Bitseteer het Bitsing Doelplan voor jouw bedrijf, instelling of andere organisatie. De Bitseteer doet de analyses, resultaten verwerking, concluderende analyses en rapportages. Het enige dat van jou en je collega’s is verwacht is het verstrekken van informatie.

Na afloop van het 7-stappen-traject (want dat is het) krijgen de betrokken medewerkers een training rondom de praktische tools, waarmee zij de woorden van het Bitsing-plan transformeren naar daden. Continuïteits- en Groeidoel bereikt!

Na de Start (executie)

Met persoonlijke coaching helpt de Bitseteer het Bitsing-plan snel en goed uit te voeren, zodat de doelen ook daadwerkelijk worden bereikt. Het succes van de fraaiste plannen en strategieën zit immers in de kwaliteit van de uitvoering, de executie. De gecertificeerde Bitsing professional is de verzekering dat dit tot in de punten perfect gebeurt. In de wandelgangen noemt men dit uitvoerende traject ook wel BOE: Bitsing Operational Excellence!

Via een serie van modules en werkzaamheden komen de volgende onderdelen aanbod:

  1. Realisatie Periode Doelplan (voor het behalen van het Continuïteit- en Groeidoel voor een korte opeenvolgende periode).
  2. Interne Organisatie Optimalisatie (alle neuzen dezelfde kant op met juiste focus, optimale inzet van medewerkers en arbeidstijd en optimalisatie interne processen).
  3. Vormgeven van Niet Kopieerbare Boodschappen (primair voor de marketing, sales en aftersales medewerkers).
  4. Ontwikkeling van Effectieve Bitsing Actieprogramma-ideeën (al dan niet met externe hulp).
  5. Realisatie van Bitsing Programma Management Kalender. Lekker makkelijk om te zien wat er wanneer en waarmee gedaan gaat worden.
  6. Opzet pilot (een test) met meet, registratie, rapportage en monitoring systeem teneinde de bijzondere effecten van Bitsing ‘in het overzichtelijk klein’ te ervaren.
  7. Instructies Bitsing taken en kpi’s aan operationele teams.

Na afloop van het traject kan het behalen van je Continuïteit- en bij voorkeur ambitieuze Groeidoel niet meer mis gaan…Champagne!


Mail mij het stappenplan van persoonlijke coaching


Meer nieuws➜➜➜

Categories NieuwsPosted on

Meer nieuws over de Wereld van Bitsing, de methode, de wetenschap, de gebruikers, resultaten en de media.

Bitsing fase 2.

Categories NieuwsPosted on

In de tweede fase van Bitsing implementatie zet je de woorden van je Bitsing plan (welke je met fase 1 hebt ontwikkeld) om in concrete…

Daden!

Het wat je dient te doen om de continuïteit en groei van je organisatie te borgen wordt hier getransformeerd naar hoe en waarmee je dat doet.

Het moment is aangebroken om interne processen te optimaliseren en effectieve activiteitenprogramma’s te ontdekken. Zowel extern (ten aanzien van je markten en doelgroepen) als intern (binnen de eigen organisatie). Succesvol je doelen bereiken zit ‘m in de juiste executie!

Ter ondersteuning kun je gebruik maken van de volgende Bitsing hulpmiddelen:

Deze fase van Bitsing implementatie bestaat uit de uitvoering van de volgende modules:

  1. Realisatie Periode Doelplan (voor het behalen van het Continuïteit- en Groeidoel voor een korte opeenvolgende periode).
  2. Interne Organisatie Optimalisatie (alle neuzen dezelfde kant op met juiste focus, optimale inzet van medewerkers en arbeidstijd en optimalisatie interne processen).
  3. Vormgeven van Niet Kopieerbare Boodschappen (primair voor de marketing, sales en aftersales medewerkers).
  4. Ontwikkeling van Effectieve Bitsing Actieprogramma-ideeën (al dan niet met externe hulp).
  5. Realisatie van Bitsing Programma Management Kalender. Lekker makkelijk om te zien wat er wanneer en waarmee gedaan gaat worden.
  6. Opzet pilot (een test) met meet, registratie, rapportage en monitoring systeem teneinde de bijzondere effecten van Bitsing ‘in het overzichtelijk klein’ te ervaren.
  7. Instructies Bitsing taken en kpi’s aan operationele teams.

Niets en niemand staat je meer in de weg om je Continuiteit- en Groeidoel waar te maken. Het is dan slechts nog een kwestie van ‘uitrollen‘.

Veranderen. Begin er niet aan!

Categories ArticlesPosted on

Een van de modekreten van deze tijd is het woord ‘verander management’. Alsof veranderen je naar successen brengt. Er zijn twee aspecten die je moet weten van het woord ‘veranderen’. Het bestaat uit de delen ‘ver’ en ‘anderen’. Hetgeen zegt: ‘hou het ver bij je vandaan’ en ‘laat het over aan anderen’.

Als je met je auto de weg kwijt bent, dan verander je toch ook niet van auto? Je slaat hooguit een andere weg in. Niet veranderen, maar een andere weg inslaan, het anders doen met bestaande middelen en mogelijkheden. Succes heeft echt niets te maken met veranderen, maar met anders doen. Een klein verschil van handelen, maar met grote gevolgen.

Verandermanagement is een aanslag op je organisatie. Het is nog nooit gelukt om mensen te veranderen. Wel om ze anders te laten denken en de dingen anders te laten doen. Ik spreek in dat kader dan ook liever over ‘anders-management’. Organisaties, die zeggen dat ze succesvol zijn geworden door te veranderen hebben niets anders gedaan dan het anders te doen. Ze zijn helemaal niet veranderd. Is Coca Cola veranderd? En Apple? En Microsoft en Shell? Degenen, die juist zijn gaan veranderen hebben grote risico’s genomen en hebben vaak de slag verloren.

Briljante bedrijven, die zelf de wereld veranderden, mislukten omdat ze gingen veranderen. Compac, een van de grootste leveranciers van PC’s in de wereld, ging ten onder nadat het opging in een software gigant (HP). MCI Worldcome, ging failliet doordat mega fusies dit miljarden verdienende Amerikaanse discount telecombedrijf deden veranderen. Eastern Airlines veranderde van postbezorger naar een van de vier grootste luchvaartmaatschappijen van Amerika, maar kon de worsteling van deze verandering niet aan en verdween van de kaart. General Foods Corp., die merken kocht die buiten zijn core lagen werd zelf gekocht door Philip Morris, ja van de sigaretten waarna het in rook opging. Firestone, de bandenproducent, probeerde te groeien met de productie van een compleet nieuw soort band en het liep leeg. Consumenten Electronics Manufacturer RCA was geroemd om zijn historie van innovaties – het was het eerste bedrijf dat wereldwijd elektronische Televisies verkocht begon het bedrijf te diversifiëren buiten het bereik van de traditionele business. Haar expansie was zo snel en zo verafgelegen dat het bedrijf onbeheersbaar werd. AltaVista, de zoekmachine (groter dan Google) vernietigde zichzelf door onnodige complexiteit aan haar interface toe te voegen. Wil je er meer? Google dan even.

Veranderen kan leiden tot ontslag van medewerkers, tot onnodige bezuinigingen en meer ellende. Dat wil je toch niet voor je organisatie? Anders doen leidt tot continuïteit en groei, tot meer omzet en meer rendement en boven alles tot plezier, positiviteit en een mooi (arbeids)leven.

De beste manier om met verandering om te gaan is dus zelf niet te veranderen. Dat gaat vanzelf. Dat heet automatische aanpassing, of wel evolutie. Wie denkt en doet nog hetzelfde als tien jaar geleden? Je hebt je automatisch aangepast aan de ontwikkelingen om je heen. Ontwikkelingen vormen daarom doorgaans geen enkel probleem voor de mens. Toen de televisie kwam, de mobiele telefoon, zelfs de auto en nu internet en social media pasten wij ons gedrag automatisch aan. We communiceerden meer, waren beter geïnformeerd, werden beter en zijn overal bereikbaar. De meest aanpassingen worden zonder probleem door ons en maatschappij opgenomen. Weliswaar ontwikkelt er zich van alles, maar wij omarmen die nieuwe mogelijkheden en situaties en passen ons als vanzelf aan. Het kost soms alleen een beetje tijd en gaat het volgens sommigen niet snel genoeg.

Als iemand je zegt te veranderen, zegt die dat je van jezelf moet gaan vervreemden. Dat een man een vrouw moet worden en andersom een vrouw, een man. Opgelegd veranderen lukt niemand. Je bent zoals je bent en aanpassen kost tijd. Als je nu bezig bent met veranderprocessen in je organisatie stop ermee. Het gaat erom dat je doet wat nodig is om je continuïteits-doel te halen, het doel waarmee je aantoonbaar geld verdient om de organisatie gezond te continueren. En dat is iets anders dan veranderen. Dat is de dingen iets anders doen, zodat je ongemerkt meegaat met nieuwe ontwikkelingen. Anders doen, die andere weg inslaan in plaats van auto verwisselen dat kun je wel aan iedereen vragen en dat kan ook iedereen. Stel je loopt buiten in de zon, plots komt er een regenbui aanzetten. Je steekt je paraplu op om niet nat te worden…wat er verandert is dat je omgeving van droog, nat is geworden. Het enige dat je anders hebt gedaan is een paraplu opsteken om droog te blijven. Ben je veranderd, of ben je iets anders gaan doen?

Zo is het ook met je organisatie. Je doet het nu niet verkeerd, wat verander management suggereert. Je doet alleen nog niet wat nodig is om de garantie te hebben dat je je continuïteits-doel gaat behalen. De kracht van de Bitsing-methode is dat je niet hoeft te veranderen. Je gaat de dingen gewoon anders doen.

Ga om te beginnen zelf eens kijken of je de dingen anders kunt doen. Besteed je bijvoorbeeld nu niet heel veel tijd en geld aan iets waarvan je helemaal niet weet of dat succesvol voor je uitpakt, terwijl je datgene waarmee je heel veel omzet en winst maakt aan het verwaarlozen bent? In hoeverre wordt een ontwikkeling in je bedrijf, je markt of in de economie dat feitelijk nog maar heel klein is, heel belangrijk in je organisatie gemaakt? De aankoop van Retail-producten en diensten via internet bijvoorbeeld zal in 2018 slechts 8,8% van de totale wereldwijde retailmarkt voor zijn rekening nemen. Nog geen tiende van de mark. Ga je je daar dan verschrikkelijk druk om maken?
Neem mijn advies ter harte: het begrip ‘verander-management’ staat voor het managen dat je veranderen ver bij je vandaan houdt en overlaat aan anderen.

Who are Bitsing?

Categories FeaturedPosted on

Businesses, governments, not-for-profit and other organizations ranging from multinationals to the smallest, one-man operations were applying the method to achieve their objectives
- simply and easily, in a wide variety of business sectors and in challenging markets. Bitsing appeared to work – for everyone.

So get started!

The Bitsing method is for everyone involved in achieving the objectives of a company, institution or other organisation.
From global brand to start-ups. You could be a CEO, entrepreneur, manager, salesperson, foreman, professional or student. Bitsing is to inspire and coach you and will provide valuable insights for everyone.