Home List

Waarom Pfizer Bitsing plannen weggeeft

Categories Case studies 1Posted on

In een artikel op deze website staat een column over het adagium ‘het is gemakkelijker om geld uit te geven dan het te verdienen’. Het gaat over het gemak waarmee het kabinet, politici en overheden belastinggeld uitgeven. Geld dat door de gemeenschap is verdiend.

Waar komen de belastingopbrengsten vandaan?

Wist je dat 52% van de inkomsten van het Rijk komt uit arbeid-gerelateerde belastingen? Zoals, loonbelasting, inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting. 20% Komt uit btw, uit de aankopen die wij doen. Om even in perspectief te plaatsen waar het geld verdiend wordt. In feite betalen de werkenden voor het overgrote deel bij aan onze welvaart.

Al met al een gevulde belasting-pot waaruit de overheid én de voorzieningen in Nederland worden betaald.

Dan zou je zeggen dat de politiek wel goed nadenkt waaraan het gemeenschapsgeld besteed wordt. Dat is niet altijd waar.Het kabinet en de overheid springen heel gemakkelijk om met geld dat door anderen is opgebracht. Het gemeenschapsgeld wordt niet altijd aan de juiste dingen besteed, zoals de dingen die er werkelijk toe doen.

Geld voor de Gezondheidszorg

De laatste tijd hebben de media veel bericht over het gebrek aan geld in de (gezondheids-)Zorg. Een sector, dat niet voldoende toebedeeld krijgt uit de belastingopbrengsten. Sterker nog, op die laatste categorie is de laatste jaren categorisch bespaart.

De gevolgen zijn het afgelopen jaar – gedurende de corona crisis – hard bij vele Nederlanders binnengekomen.

Je hebt visie nodig om bewust te zijn waar het geld naar toe moet. En die visie vormt zich pas als je het geld dat je gaat uitgeven ook eerst zelf hebt moeten verdienen. Pas dan ga je kritisch kijken waaraan je het gaat besteden.

Pfizer is een organisatie met visie. Al decennialang helpt zij organisaties in de (gezondheids-)Zorg op eigen kracht de voor hun operatie benodigde financiële middelen te vergaren. Om minder afhankelijk te zijn van een politiek die verkeerde keuzes maakt en anderzijds om die keuze in hun voordeel te beïnvloeden (de lobby).

Ook de zorgorganisaties zijn geconfronteerd met een verandering van de marktomstandigheden, vergelijkbaar met die van de postmarkt, de telefonie en energiemarkt waar in het verleden ook de confrontatie met de marktwerking haar intrede heeft gedaan.

Hoe gaat een organisatie in de zorgsector in een vrije markt de continuïteit waarborgen?

Pfizer en Bitsing

Enige jaren geleden kwam Pfizer in contact met de grondlegger van Bitsing, Frans de Groot. De methode werd bij uitstek geschikt geacht om vooral de financiële continuïteit van organisaties te borgen.
Het contact mondde uit in een wel heel bijzonder traject. Pfizer heeft een Bitsing-programma aan de directie van het ziekenhuis cadeau gegeven om hen het antwoord te geven op de vraag wat hen te doen staat om die financiële continuïteit van hun organisatie te beschermen.

Een Bitsing programma cadeau

Na een intake, intern enquête-onderzoek, groepsworkshop, enkele validatie sessies en een training zag een Bitsing Continuïteitsplan het levenslicht, klaar om te worden uitgevoerd. Het Bitsing-plan overkoepelde de zeven wetenschappelijke succes-bepalende factoren (de Bitsing kernprincipes) voor continuïteit en groei en markeerde bijgevolg zeven onderdelen, een:

  • Doelplan
  • Strategisch plan
  • Marktbewerkingsplan
  • Tactische plan
  • Operationele plan
  • Garantieplan
  • Rendementsplan
  1. Het Doelplan

Met dit deel werd inzichtelijk gemaakt welk financieel bedrag cruciaal is voor het voortbestaan van de organisatie. De directie heeft een financiële analyse uitgevoerd aan de hand van het Continuïteits-model van Bitsing, waarmee werd voldaan aan het eerste kernprincipe van Bitsing: ‘neem altijd een continuïteits-doel als richtpunt. In deze case is dat een financieel doel.

  • Het Strategisch plan

Dit deel ging over keuzes maken en focus. Je wilt immers het doel bereiken. Door louter nog te focussen op harde feiten en afkerig te zijn van aannames, persoonlijke voorkeuren en interne politiek kon worden voldaan aan het tweede principe van Bitsing, namelijk: focus op feiten! Geen gemakkelijke opgave, maar o zo cruciaal voor het behalen van beoogd succes.

Middels een strategische feiten analyse (op basis van de zogeheten ‘potloden-filosofie’ van Bitsing) werd duidelijk bij welke geldbronnen het geld vandaan gehaald diende te worden en welke feitelijke focus en aandacht die bronnen van de organisatie nodig hadden om de doelkansen te maximaliseren.

  • Het Marktbewerkingsplan

Om het doel te bereiken, dienen doelgroep-personen benaderd te worden. Die komen voort uit de strategische analyse (zie punt 2). Het derde succesprincipe van Bitsing zegt dat je zorgt voor een onverslaanbare bewerking van die doelgroepen. Een marktbewerking, waarbij de concurrentie het nakijken wordt gegeven bij het verwerven van financiële middelen. Pas dan valt de keuze van een doelgroep op jou en bereik je het continuïteits-doel.

Een workshop sessie met de directieleden, alsmede een dwarsdoorsnede van medewerkers én de toepassing van het ‘niet-kopieerbaarheidsmodel’ van Bitsing heeft blootgelegd wat dat enige meest wezenlijke is dat de organisatie (het ziekenhuis) niet kopieerbaar maakt ten opzichte van andere concurrerende marktpartijen.

Onder de vlag van deze zogeheten niet-kopieerbaarheidspositionering gaan de markten en doelgroepen benaderd worden. Op naar het tactische deel van het plan.

  • Het Tactische plan

Een activiteitenanalyse met behulp van het ‘BITSER-model’ van Bitsing toonde welke activiteiten er nodig waren om alle barrières die het bereiken van het doel binnen de doelgroepen in de weg staan te overwinnen. Er kon worden voldaan aan het vierde principe namelijk: haal alles uit iedere persoon in de doelgroepen voor maximaal resultaat.

  • Het Operationele plan

Als je iets doet, wil je resultaat. Met het ‘Effectiviteitsmodel’ van Bitsing onder de arm konden de activiteiten van het Tactische plan (punt 4) getransformeerd worden naar effectieve programma’s. Om daarmee te voldoen aan het vijfde kernprincipe van de Bitsing-methode welke luidt: realiseer louter effectieve activiteitenprogramma’s intern (binnen de eigen organisatie) en ten aanzien van de externe doelgroepen.

Iedereen die bij de uitvoering van het plan betrokken werd kon deze als gevolg van deze Bitsing actieprogramma’s door de linies heen gestructureerd uitrollen. We willen dat ze op effectieve wijze binnen de Bitsing structuur te werk gaan.

  • Het Garantieplan

Dat klinkt lekker. En dat is het ook. Want, je kunt aan de hand van het ‘Voorspellend model’ van de Bitsing-methode voorspellen wat de resultaten van de programma-activiteiten zijn. Nog voordat ze worden uitgerold.

Er werd dus voorspeld. Dat is het zesde principe van Bitsing. Daarmee de zekerheid creërend dat het doel binnen handbereik ligt.

  • Het Rendementsplan

Daar waar het Garantieplan (punt 6) de effecten van de activiteitenprogramma’s voorspelt doet de rendementsanalyse van het ‘ROS-model’ van Bitsing financiële debacles voorkomen. ROS staat voor Remainder on Spend.

Continuïteit staat gelijk aan minder geld uitgeven dan dat erbinnen komt. Activiteitenprogramma’s kosten geld. Zo ook de hele operatie van het ziekenhuis. Het ROS-model, stelde de directie in staat om inzicht te krijgen in de financiële opbrengsten van elke programma-activiteit (zie punt 5) om zodoende feitelijk precies te bepalen welke budgetten aan een programma toegekend konden worden. Rendement verzekerd. Het zevende en laatste succesprincipe van Bitsing.

Deze allesomvattende mix van analyses bracht de ziekenhuis directie bij het zo wezenlijke antwoord op hun prangende vraag: “wat staat ons te doen om de continuïteit van onze organisatie te borgen?”

Met dank aan het mooie Pfizer.

New York: het TV-interview met Taryn W. Brill

Categories InspiratiePosted on

Deze episode van ‘New York Bestseller TV’ mag je niet missen.

Frans de Groot – grondlegger van de Bitsing methode – bespreekt zijn nieuwste boek ‘The Seven Laws of Guaranteed Growth, en het managementmodel dat duizenden organisaties en mensen over de wereld naadloos heeft geholpen hun doelen te bereiken, in deze nieuwe episode van New York Bestseller TV.

Naar het interview

Don’t advertise your problem

Categories ArticlesPosted on

Vele organisaties hebben onze revue gepasseerd. Een trend die wij zien bij nagenoeg alle organisaties is dat zij in termen van problemen denken.

Een logisch iets als je dit hebt geleerd. Mogelijk dat jij jezelf als lezer hier ook in kunt vinden:

Stel de omzet blijft achter…dan zijn we geneigd iets aan onze prijs te doen. Die zal wel te hoog zijn…
Of men bezoekt onze website of winkel niet. Ja dan lanceren we een ‘traffic’ campagne om dit probleem op te poetsen. Een veel gehoorde is: Ons imago is niet goed! Dus dan maar een campagne er tegenaan die vertelt hoe goed wij zijn…toch? De meest gehoorde blijft toch: Onze naamsbekendheid moet omhoog. Ze kennen ons niet. Als een gek radio en televisie inkopen en brullen maar…

Het werkt allemaal niet. Waarom dan niet? Om de doodsimpele reden dat niemand op je probleem zit te wachten. Tijdens de vele lezingen die wij geven stellen wij de vraag “wie wil mijn problemen weten?”. Sommigen vinden het vast leuk om te weten wat deze zijn, maar maximaliseren wij daarmee de kans dat de betreffende persoon/organisatie met ons gaat samenwerken? Lijkt ons van niet.

Ofwel als wij in problemen denken gaat dit niet voor oplossingen zorgen. Een perfecte toetssteen is door jezelf de volgende vraag te stellen:

De actie die ik nu wil gaan ondernemen, leidt deze tot het gegarandeerd behalen van mijn financiële doelstelling voor het komende jaar? Is het antwoord ‘nee’? Doe het dan even niet.

Natuurlijk hoor ik jullie al denken…’Wat dan in godsnaam wel?’

Eigenlijk tamelijk simpel. Je start altijd met het opschrijven van je levensbehoudende omzetdoelstelling. Met levensbehoudend bedoelen wij een omzet waar een organisatie niet behoeft te saneren, vet verbranden enzovoorts. Het betreft een organisatie waar de mensen salarisverhoging krijgen, groei realiseren…enzovoorts. Ofwel een gezonde organisatie met een gezonde omzetdoelstelling.

Helaas is het zo dat wij deze omzetdoelstelling nog niet zien. Een prachtige metafoor die wij al sinds jaar en dag hanteren is een plaatje van Aruba. Dat is ons levensbehoudende omzetdoelstelling. Ofwel daar willen we heen. Helaas komen we vaak uit bij de ijsschotsen van Alaska. Mooi wellicht, maar niet de doelstelling, daar wilde ik niet heen. Wat blijkt nu: Teleurstelling is vele malen groter dan succes!

Kom je echter wel een keer uit bij Aruba, tja dan heb je geluk. Maar hoe dat nou gelukt is valt niet te recapituleren. Wat we vaak zien is dat wanneer een organisatie succes boekt zij niet weet hoe dit gekomen is. En dat is jammer, toch?

De eerder genoemde doelstellingen zoals het hebben van naamsbekendheid, een goed imago, het verkrijgen van traffic of het realiseren van de verkoop…zijn boeien naar ons eind doel, Aruba.

Maak je een doelstelling van het hebben van naamsbekendheid, tja dat leidt niet gegarandeerd tot succes, je omzetdoelstelling…Aruba. Hebben van een goed imago? Onzin. Bezoekers: Ik kan nog zoveel verkeer naar mijn winkel hebben, maar leidt dit gegarandeerd tot succes? Neen. Of heel veel verkopen hebben, maar daar teveel voor betaald hebben en dan kan ik alsnog de deuren sluiten.

Kortom: terug naar waar het allemaal om draait. Een levensbehoudende omzetdoelstelling formuleren. Dat is je enige doelstelling.

Natuurlijk moet je daar veel voor doen. Een bergbeklimmer kan ook niet ineens op de top van de berg staan immers. Daar moet hij voor klimmer en klauteren. Het is een opgave. Maar als je doet aan Bitsing weet je dat je gegarandeerd de top behaalt. De bekende bloemen bij de finish! En dat willen we allemaal.

Een levensbehoudende doelstelling wordt alleen gehaald als de organisatie zich houdt aan de wetten van de Bitsing Methodologie. Deze methodologie bestaat uit 7 guiding principles en worden gevoed aan de hand van 25 wetten, welke inhoud krijgen met 8 modellen die op hun beurt gevoed worden door 156 analyse criteria. Onder de 8 modellen scharen zich het ‘predictive modelling’ model dat resultaten (en rendementen) van investeringen en activiteiten vooraf voorspelt.

De methode van Bitsing is voor zo ver wij weten het enige model of methodiek dat vooraf voorspelt dat een organisatie haar omzetdoelstellingen gaat halen.

En daar zijn we best trots op!

ROI is out, ROS is in

Categories ArticlesPosted on

Investeer niet meer geld in wat je doet dan dat het kan opbrengen
Een prachtig advies. Maar hoe doe je dart? Hoe zorg je ervoor dat wat je doet ook meer geld oplevert dan dat het kost? Je gaat, om te beginnen nooit meer lukraak budgetten ter beschikking stellen voor activiteiten waarvan niet bekend is of ze wel rendement opleveren en niet verliesgevend zijn. Zo goed als iedereen, ja zo goed als iedereen, investeert blindelings in alles en nog wat. Als je met de Bitsing-methode gaat werken, gebeurt dit niet. Dan zal er pas geld aan een activiteit worden besteed als zeker is dat die activiteit meer geld oplevert dan ze kost. Je kunt rendement waarborgen; in bedrijfseconomische termen wil men dat nog wel eens ROI noemen, maar hier zul je lezen dat dit een onzin begrip is.

Wat ROI nu echt betekent
Het begrip ‘ROI’ staat bekend als ‘return on investment’. Oftewel: ROI staat voor wat je terugkrijgt op een investering. Maar wat is dat? Wat krijg je terug op je investering? Dat kan in deze omschrijving van alles zijn. In de traditionele economische wereld is het begrip ‘ROI’ veel te vrij te vertalen en heeft het geen diepere betekenis. Je hebt met het lezen van de artikelen op deze website allang door dat de Bitsing-methode symbool staat voor het nieuwe economische handelen, waarbij niets aan een ‘vrije vertaling’ van iemand wordt overgelaten. In de wereld van Bitsing bestaat het begrip ROI, ‘return on investment’, niet. Want wat als je ‘return’ een financieel verlies is en je organisatie als gevolg daarvan kapotgaat? Je kunt een prachtige ‘return’ met een investering realiseren, zelfs omzet en nieuwe klanten, en toch failliet gaan omdat je er te veel voor hebt betaald. Organisaties waarbij dit gaande is staan dagelijks in het nieuws: Blokker, ABNAMRO met een verlies van 1.500 banen, en zo zijn er zo veel meer. Veel te veel.

Vanaf nu gaan we het alleen nog maar hebben over ROS. In de definitie van de Bitsing-methode betekent dat je een ‘remainder on spend’ tegemoet kunt zien: je houdt meer geld over (remainder) dan je voor het behalen van doelstellingen hebt besteed (spend). Het oude economische denken is blij met een ‘return on investment’, het nieuwe economische handelen met Bitsing gaat uit van wat je aan een besteding overhoudt: ‘remainder on spend’. Daar gaat het om. Bij voorkeur spreek je dan ook liever niet meer over ‘investeringen’, maar over ‘bestedingen’. Immers, bij een investering weet je nooit wat je ervoor terugkrijgt, bij een besteding weet je dat wel. Stel je jezelf ooit de vraag: ‘Hoeveel heb ik vandaag in de supermarkt geïnvesteerd?’ Nee, je zegt: ‘Hoeveel heb je vandaag in de supermarkt besteed?’ Vergeet ROI, verwelkom ROS: ‘remainder on spend’.


Het voorkomen van financiële debacles

‘We doen aan ROI,’ is een opmerking die al te vaak wordt gebezigd. Als je daar dan op doorvraagt, blijkt dat men achteraf meet of een activiteit een return heeft opgeleverd. Ja, achteraf kun je van alles onderzoeken. Maar als je echt financieel succes wilt behalen, moet je een manier hebben om vooraf al inzicht te hebben of een activiteit ROS oplevert, een remainder.

Het voorspellen van rendement (ROS)
Hoe zorg je ervoor dat acties meer geld opbrengen dan ze kosten, zodat je altijd geld op je bankrekening overhoudt? Als je dat weet, ben je verzekerd van ‘remainder on spend’ (ROS). Met behulp van de Bitsing-methode is het mogelijk om het rendement, de ROS van activiteitenprogramma’s te voorspellen. Dat doe je letterlijk met het ‘voorspellende model’ van de methode.

Teneinde financiële debacles te voorkomen – bijvoorbeeld door een lukraak budget voor iets beschikbaar te stellen zonder te weten wat het gaat opleveren – is het absoluut noodzakelijk dat het rendement (de ROS) van de activiteitenprogramma’s inzichtelijk wordt gemaakt. Dan is het de besteding waard.

52% Omzetgroei voor Bertram + De Leeuw Uitgevers

Categories Case studies 2Posted on

Hendrik de Leeuw: ‘Het is echt bijzonder wat een beetje focus al niet kan doen!’

Door Frans de Groot, grondlegger van Bitsing

Het is maandagochtend als er een mail bij mij binnenkomt. ‘Emile vroeg zich nog af of we in aanmerking komen voor jouw Groei Award!!’ Het komt van Hendrik de Leeuw, die samen met Emile Blomme de uitgeverij Bertram + De Leeuw bestiert. ‘Als je boven de 30% in omzet groeit, en je hebt de Bitsing-methode toegepast, dan verdien je de Groei Award’, mail ik terug. De reactie van Hendrik laat niet lang op zich wachten: ‘Nou hou je vast: Wij zijn ten opzichte van vorig jaar 52% in omzet gegroeid! Wat een beetje focus al niet kan doen!’

Hendrik de Leeuw en Emile Blomme zijn de eigenaren van Bertram + De Leeuw Uitgevers, bekend van boeken van onder meer Annemarie van Gaal, Mascha Feoktistova, Marianne Zwagerman, Marc Lammers, Lekker & Simpel en jawel van de Nederlandstalige versie van mijn eigen boek Bitsing. Garanties voor groei’. Bitsing is de wetenschappelijke managementmethode waarmee organisaties, werknemers en individuele personen probleemloos hun doelstellingen bereiken, met een vooraf voorspeld resultaat en rendement op de activiteiten en investeringen.  

‘Het gaat goed met jullie!’

‘Ja! Het gaat bijzonder goed,’ zeggen Hendrik en Emile. ‘Voor een deel is dat alleen al terug te voeren op het feit dat je wát doet en wat van je laat horen. Niks doen leidt ook tot niks. Het is een gekke markt met een crisis die voor velen heel vervelend uitpakt. Je kunt dan stil gaan zitten en wachten, of je kunt nu juist gaan dóórpakken… en dat hebben wij gedaan’. 

‘Niets doen en stil zitten is geen optie!’

‘Hoe pakt die crisis door de maatregelen van het kabinet voor de branche uit?’

Emile: ‘De boekensector doet het over het algemeen best aardig. De markt in Nederland plust dit jaar zes, zeven procent. En dat is voor uitgeverijen goed. Maar de boekhandel, die heeft het gewoon moeilijk. De online verkoop gaat weliswaar sky high. Die groeit dit jaar wel vijfentwintig procent. Maar ik denk dat negentig procent daarvan de groei is van Bol.com. En als je daar als traditionele boekhandel niet op inspeelt, dan mis je omzet’. 

‘Maar jullie zijn nog veel harder in omzet gegroeid, zeven keer meer dan de markt’

Hendrik: ‘Wij hebben onze toekomstvisie langs de ‘potloden-filosofie’ van de Bitsing-methode gelegd, en die zegt, dat je de focus van je bedrijf moet richten op de omzet-makers. Jij noemt ze ook wel de geldbrengers. En als je die geldbrengers dan aandacht geeft naar gelang hun aandeel in de omzet, dan groei je. Dat hebben wij ook zo gedaan. Jouw Bitsing methode symboliseert omzetmakers, die geldbrengers, met potloden. Uit onze analyse bleek dat onze omzet via de online verkoopkanalen verreweg de grootste was. Dus dat was ons zogeheten ‘scherpste potlood’ en dat verdient bijgevolg dan ook de meeste aandacht.’

‘Richt je op geldmakers…al het andere is leuk maar brengt je niet wat nodig is namelijk…omzet!

Emile: ‘Boekhandels kwamen onverwacht bij ons zelfs pas op de vierde plaats – ons vierde potlood. Maar die kregen naar verhouding meer aandacht en daarbij vergaten we ons scherpste potlood, de onlinekanalen. We hebben onze strategische focus daarop aangepast. De aandacht werd verdeeld in overeenstemming met het aandeel van de omzetmaker in onze omzet. En dat heeft ons geen windeieren gelegd. Met niet heel veel meer titels dan afgelopen jaar, hebben we door een juiste focus te leggen meer omzet gehaald’, aldus Hendrik. 

‘Hoeveel meer omzet?’

Hendrik: ‘Onze omzet staat nu 52% boven vorig jaar. En dat loopt nog verder uit, kan ik je vertellen. En door de scherpere focus op de geldmakers hebben we efficiënter gewerkt en hebben we een veel hoger rendement behaald’.

‘52% meer omzet en bijna 8 keer harder groeien dan de hele markt en dat me een kleine aanpassing van de focus…’

‘Wat heeft jullie toepassing van Bitsing nog meer blootgelegd?’

Hendrik: ‘We hebben zoals gezegd heel goed naar het strategische potloden-focusmodel van je methode gekeken, en we hebben ons gerealiseerd dat sommige kanalen te weinig aandacht kregen. Dat hebben we rechtgezet. En met resultaat’. 

‘Zo zijn onze auteurs, die lezingen geven, ook een interessant afzetkanaal voor ons zo bleek’, zegt Emile. ‘We hebben gezocht naar mogelijkheden om samen met hen de zichtbaarheid te vergroten’. 

‘Zo organiseerden we een evenement in de Jaarbeurs waar jij, Frans, als een van de sprekers over Bitsing optreedt, met Marianne Zwagerman als voorzitter en drie andere auteurs van populaire boeken. En ook het seminar rond het boek ‘De hamster in je brein’, met Dick Swaab en Erik Scherder. Ook als evenementen uiteindelijk niet konden doorgaan vanwege corona, pikken we al veel mee met de publiciteit eromheen. Alleen al de publiciteit rondom een evenement heeft ons geholpen.’ 

Hendrik: ‘Dat geldt ook voor publicitaire aandacht die onze auteurs krijgen in het algemeen. Dat communiceren we nu ook in onze eigen kanalen. Consequent’. ‘Als één van onze auteurs in de pers komt, wil je dat ook aan je andere auteurs laten zien. En aan je volgers’, vult Emile hem aan.

Wat is je het meeste bijgebleven van de Bitsing methode?’

‘Het zichtbaar maken van Bertram + de Leeuw, en het op de juiste wijze zichtbaar maken van je merk, dat is iets wat mij het meeste bij is gebleven’, zegt Emile. ‘Proberen te verkopen zonder dat ze je kennen, heeft geen zin.’

‘De bekendheid, de aanwezigheid van ons merk, daar werken we nu meer aan dan we de afgelopen jaren hebben gedaan, en dan vooral via de social media uiteraard. Snel, betaalbaar en met een enorm bereik in het hart van onze doelgroepen. Dat heeft zeker geleid tot meer omzet. Een eenvoudige post die niet ‘verkopend’ is wordt 17.000 keer bekeken op facebook, terwijl wij het jaar begonnen met zo’n 60 volgers. Alleen dat is al bizar.

‘Ik zeg vaak: je mag pas verkopen na de verkoop en dan is het niet meer nodig’

‘Dat klopt helemaal’, zegt Hendrik. ‘We hebben ook geleerd met emotie te communiceren, in plaats van rationeel met het harde product en verkoopverhalen.

‘Ga niet verkopen!’

Het is ontzettend leuk om je energie te stoppen in bijvoorbeeld de bekendheid onder je afnemers, zodat zij je weer zien zonder dat je meteen iets verkoopt, zonder dat je duwt. Je ziet dan dat meer mensen je gaan waarderen. Zeg maar: de ‘i’ van de Bitsing methode.’

‘De praktijk leert dat iemand je moet willen, voordat die je gaat kopen om bij je te blijven kopen. Hoe meer mensen je willen, des te meer er automatisch gaan kopen en blijven. Dus dat ‘willen’ – op de een of andere manier is dat heel erg goed gelukt’ 

Emile glimlacht, ‘Hiervoor had Hendrik het al even over communiceren met emotie. Wat mij in dat kader opvalt is dat we denken bijzonder te zijn door het product dat we aanbieden. Maar dat is het niet. Boeken kan iedereen aanbieden… maar dan? En toen kwam jij met de opmerking dat je mensen doet ‘willen’ als je hen vertelt waarin je niet kopieerbaar bent. Dat het gaat om wat je bent, en niet om wat je doet, zoals boeken verkopen. Want, de ene keer doe je iets goed en de andere keer doe je iets verkeerd. Dat wat je doet kun je aanpassen. Maar wat je bént kun je niet aanpassen. En dat is de emotie waardoor je niet kopieerbaar bent’. 

‘Wat zijn jullie dan, wat een andere uitgeverij niet is’

Hendrik: ‘Wij zijn, als onze uitgeverij een persoon zou zijn, iemand die met hart en ziel de parels in de markt zoekt en weet te vinden. Of dat nou gaat om auteurs, of zoals we net noemden de samenwerking met de kanalen, onze klanten of organisaties. We hebben een neus voor de verborgen parels. Daarom hebben we van die bijzondere verhalen, van auteurs mét een verhaal. Als je zo’n parel gevonden hebt, dan moet je snel kunnen reageren. En dat doen we. Met een flinke dosis enthousiasme en aanstekelijke gedrevenheid. En dat hebben we frequent en consequent uitgedragen. Dat we dit zijn.

Bij een andere uitgeverij zegt de redacteur misschien: Ja ziet er interessant uit hoor, maar daar moeten we een vervolgafspraak voor maken, dat wil ik eerst overleggen in het redactieoverleg’

Emile: ‘Het feit dat wij de beslissingen zelf nemen, dat we gepassioneerd zijn en dat je als auteur niet te maken hebt met iemand die best wel vriendelijk is maar gebonden is aan een organisatie die niet de slagkracht heeft, dat maakt dat topauteurs die in gesprek zijn met meerdere uitgeverijen en kanalen, tóch voor ons gaan. 

‘Vertel waarin je niet kopieerbaar bent en niet wat je allemaal (geweldig) doet!’

Hendrik: Een boek hoeft niet meteen een succes te zijn, maar als de inhoud goed is, dan heb je een titel voor het leven. Daar slaan wij op aan. En dan: We doen het samen met de auteur. Tijdens het schrijfproces zijn we een klankbord en denken we graag mee. En we redigeren zelf de tekst tot op de komma. Daar blijkt ons enthousiasme ook uit. Dat is en maakt het zo mooi bij ons’.

‘Dat gaat verder dan puur en alleen boeken uitgeven’

Hendrik: ‘Ja, want een auteur vraagt zich natuurlijk af of we iets hebben met de inhoud van zijn boek. Terwijl het ons meer gaat om de auteur. We doen het samen, en daarom dat een auteur bij ons ook de helft van het resultaat krijgt. Dus we bespreken samen de planning, de lancering, de marketing, en daar nemen we de adviezen van de Bitsing-methode in mee’.

Emile: ‘Wij zijn ondernemend. We kijken naar de mens achter het verhaal en achter het kanaal. Als je alleen al zegt ‘daar komen we wel uit’, dan heb je de auteur, de retail en bijvoorbeeld Bol natuurlijk al snel mee.’

‘De strategie van veel volgers’

Hendrik: ‘Ik ben echt wel warm gelopen voor Instagram. Het geeft veel informatie over de markt, waar je ook nog eens direct mee kunt communiceren.

‘Je hebt wel iemand nodig die dit aanstuurt en coördineert. Want, via de Bitsing-methode hebben we berekend hoeveel personen we met welke boodschap en welk medium moeten bereiken om omzetgroei te realiseren. Dat volgen we en dat moet gemanaged worden uiteraard.’

‘Maar als je dat dan heel goed doet, dan groei je met 52%’, zegt Emile lachend.

‘Bouw je eigen bestand met (potentiële) kopers en word je eigen medium door zelf met ze te communiceren.’

‘Hoe gaan jullie verder?’

Emile: ‘We gaan voort met online, om een nóg grotere schare volgers te creëren. Die strategie gaan we verder uitbouwen. Dan heb je er ook echt lol in, want je ziet effect. En als je eenmaal een bereik hebt, waarom zouden we dan onze kookboek-activiteit niet uitbreiden met de online verkoop van kookbenodigdheden? Of een samenwerkingsverband met een supermarkt? Je moet spreiding durven te zoeken in het verlengde van je expertise, maar wel volstrekt anders dan wat je nu doet. Het oude niet weggooien, juist niet, maar het aanvullen met het ‘nieuwe’. 

Hendrik: ‘Een grote groep volgers, en met beleid kijkende naar nieuwe kanalen en nieuwe producten, daar blijven we in innoveren. Hoe groter de groep die we bereiken en hoe breder ons assortiment, des te groter de omzet die je eruit kunt halen en dan heb je iets…van waarde.’

‘En we kunnen Bitsing evenzo goed inzetten om bekende auteurs te werven en aan ons te binden. Dat gaan we dus ook gewoon doen. Dat is ook focus’.

‘Wat willen jullie met deze ervaring de lezer vandaag meegeven?’

Hendrik: ‘We hebben heel lang een strategie van ‘meer van hetzelfde’ gehad. Zoals meer boeken uitgeven. Meer, meer, meer! Nieuw, nieuw, nieuw! Maar werkt dat wel? Heeft dat wel zin? Nou, eigenlijk niet. Bitsing heeft ons geholpen zonder grote risico’s nieuwe mogelijkheden te verkennen, zonder het bestaande te verloochenen. En dat wordt steeds concreter. Door de Bitsing methode toe te passen, krijg je steeds meer grip. Je begrijpt de structuur en het proces. En ooit zal het een vanzelfsprekend automatisme zijn’.

Emile: ‘Ik denk dat veel uitgeverijen over het algemeen wat afwachtend zijn. Actieve promotie van hun eigen bedrijf, dat is niet des uitgevers. Maar ja, dan groei je ook niet. 

Dus om terug te komen op de Bitsing-methode, zou ik zeggen: Proberen te verkopen zonder naamsbekendheid heeft geen zin. Dat vind ik een hele sterke. En…niet te vergeten…focus je op de geldmakers. Alle rest is bijzaak.

Kijk, de basis voor elke onderneming is continuïteit. En die continuïteit waarborg je door voldoende omzet te maken. Jouw Bitsing methode is waarschijnlijk een van de weinige, zo niet enige toegepaste methode, die vanaf zijn oorsprong continuïteit als doel neemt. Dat continuïteits-doel is het eindpunt van alles wat je met elkaar doet, of zou moeten doen. Ik heb van andere methodieken nog nooit gehoord dat ze continuïteit als doel nemen, ook marketing niet. En dat is toch waar je je op moet richten. En dat hebben wij gedaan met als resultaat 52% omzetgroei.’

‘En het succes dat we hebben werkt aanstekelijk, dan wil iedereen meedoen. Dat is leuk. Dan gaan mensen meedenken. Komen ze met ideeën, en stellen eigen ambitieuze doelen. En dan gaat het ze nog lukken ook!’

Bertram + de Leeuw is de winnaar van de Bitsing Groei Award. Een verdiende bekroning voor hun uitzonderlijke presentatie! Een plekje in de ‘hall of fame’ van de Wereld van Bitsing!’

Meer over:
Bertram + de Leeuw, www.bertramendeleeuw.nl
De Bitsing methode, www.bitsing.nl
#1 Managementboek bestseller: Bitsing. Garanties voor groei, 5e druk

Hoe woningcorporatie de Key groeide met de Bitsing-methode

Categories Case studies 2Posted on

Na een harde dag werken blies ik wat stoom af in de stamkroeg aan de haven bij mijn kantoor. Niet wetend dat er behoorlijk wat commotie gaande was. Er werd namelijk een winnaar bekendgemaakt van het innovatiefste idee van de buurt. De prijs werd uitgereikt door de directeur wonen van De Key. Ik raakte in gesprek en zoals dat dan gaat werden de visitekaartjes uitgewisseld. Het bleek Lidy van der Schaft te zijn, een ontzettend leuk en open mens.

Niet lang daarna zagen we elkaar weer. Echter, dit keer om de Bitsing- methode te bespreken. Het had haar geprikkeld. Lidy – als directeur van een woningcorporatie – was enthousiast geraakt, want in de Bitsing-methode zit een verborgen mogelijkheid om er woningen door te verkopen. Zij besloot het uit te proberen; de woningmarkt zat toch op slot en als er dan iets was waarmee je de deur kon openen, dan was dat de Bitsing-methode wel.

Interview met Lidy van der Schaft

Nu precies een jaar later loop ik weer binnen bij De Key op een van de mooiste plekjes in Amsterdam. In de kamer van Lidy van der Schaft geniet ik weer van het prachtige oer-Amsterdamse uitzicht over de Amstel.

Mijn prangende vraag wordt vrijwel direct beantwoord. ‘Is de doelstelling gehaald?’ vraag ik. ‘De doelstelling is gehaald,’ zegt Lidy. ‘Er zijn ruim 240 woningen ver- kocht.’

Even frons ik mijn wenkbrauwen. Want hoewel ik weet dat je met de Bitsing-methode altijd je doel bereikt, ben zelfs ik verbaasd dat het toch weer is gelukt in de moeilijkste markt die je kunt bedenken. De woningmarkt zit op slot, zegt men. De woningmarkt zit helemaal niet op slot, zo blijkt maar weer.

Het plan voorspelde al dat wij het zouden halen. Ik had hier ook alle geloof in, maar als je dan weer hoort dat de praktijk heeft uitgewezen dat het gelukt is… ja, dan overvalt je een moment van euforie. Wow! Weer!

Op de vraag wat de Bitsing-methode gebracht heeft, antwoordt Lidy: ‘Wij kregen meer dan verwacht retour.’ Ze vertelde dat Bitsing een fundament heeft gelegd voor de organisatie, een basis. Haar woorden zijn letterlijk: ‘Bitsing heeft aan de basis gestaan van de verandering hoe wij naar de dingen zijn gaan kijken, dat wij ons moesten richten op feiten, en aannames links moesten laten liggen. Bitsing reikte die handvatten aan waardoor wij de juiste focus kregen.’

De successen kan je nooit volledig toedichten aan de methode, want er zijn natuurlijk allerlei andere acties die bijdragen aan je resultaat. Maar Bitsing heeft wel het fundament gelegd, en vanuit het fundament kun je gaan bouwen, waardoor er bijna twee keer zoveel woningen zijn verkocht als het jaar daarvoor en een ambitieus doel is gehaald.

Zo vertelt Lidy dat ‘het hebben van een stevig fundament ervoor zorgt dat je ineens gaat kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn. Zo hebben we meer kansen ontdekt. Wij zijn bijvoorbeeld intensief bezig gegaan met zittende huurders en onze studenten die wij in huis hebben. Deze mogelijkheden hadden wij anders nooit kunnen ontdekken.’ De Key ervoer eveneens: ‘Doordat Bitsing werkt met feiten ga je de juiste keuzes maken.’ Lidy geeft aan dat ‘het ons in staat stelde met de juiste doelgroep te praten’, de doelgroep die de omzet zou brengen.

Op de vraag of de Bitsing-aanpak nog meer heeft gedaan voor haar organisatie, komt er iets prachtigs naar voren. ‘Wij waren onbewust onbekwaam. Bitsing is een methode om bewust te worden dat je dingen fout doet, hierdoor werden wij bewust onbekwaam. Vervolgens reikte de Bitsing-methode de juiste handvatten aan om onze fouten te corrigeren naar wat moet, daardoor werden wij bewust bekwaam. Door vervolgens de Bitsing-programma’s uit te rollen word je onbewust bekwaam en dat hebben wij flink gemerkt. Het team van De Key is in één jaar tijd gepro- fessionaliseerd. Je wordt in staat gesteld de talenten te herkennen in je organisatie. Dit doordat de basis, het fundament, is gelegd door de Bitsing- methode,’ aldus Lidy.

‘Onze organisatie is groot, divers en bestaat uit een aantal eilanden, waar iedereen een eigen taal spreekt. Doordat wij met de hele organisatie aan Bitsing zijn gaan doen zijn wij allen dezelfde taal gaan spreken. Gevolg is dat wij nog beter zijn gaan samenwerken. Samenwerken blijkt altijd beter te werken en dat is precies wat de Bitsing-methode heeft gedaan.’

Op de vraag of niet alleen de directie het prettig vond, maar of de medewerkers het ook zo hebben ervaren, is het antwoord vrij simpel. ‘Je leert goed kijken wie je in je team wilt hebben. Je pikt de voorlopers er zo uit en die moet je hebben. Onze medewerkers hebben de Bitsing-methode als heel fijn ervaren. Waarom? Het faciliteert en ondersteunt hen. Hoe doe je de dingen nu, hoe pak je het aan… Bitsing bood hun allen houvast. Ze kunnen ergens op terugvallen en dat is bijzonder prettig.’

Iets waar Lidy ook lyrisch over is, is haar website. ‘Van een passief statische website is deze dankzij de methodologie getransformeerd tot een actieve website die intensief wordt ingezet naar de doelgroepen. Doordat er zo efficiënt gewerkt wordt en de juiste focus er ligt, zijn wij nu in staat om deze aanpak door te trekken naar onze andere takken als studentenhuisvesting en bijvoorbeeld de verkoop en verhuur van parkeerplaatsen.’

Ze vervolgt: ‘Nu – een jaar later – bitsen wij nog dagelijks. Door de geleverde structuur krijg ik nu wekelijks keurig alle staatjes op mijn bureau. Staatjes die feitelijk aantonen hoe het nu staat met de verkoop en onze omzet. Zo kunnen wij adequaat reageren en inspelen op de markt als wij een trendbreuk ontdekken. Wederom door te kijken naar de feiten zoals deze vandaag zijn.’

Wil je snel weten wat de Bitsing-methode is en hoe je ermee kunt werken, ga hier naar het boek ‘Bitsing – garanties voor groei’.

De meest toegepaste methode voor het borgen van continuïteit

Categories Geen categoriePosted on

De continuïteit van een organisatie is van vitaal belang voor het voortbestaan ervan. Het behouden van de stabiliteit en het succes van een bedrijf of instelling is een grote uitdaging, vooral in tijden van verandering en onzekerheid. Daarom is het van cruciaal belang dat bedrijven en organisaties een methode hebben om hun continuïteit te waarborgen.


Een van de meest effectieve methoden voor het borgen van continuïteit is de Bitsing-methode. Deze methode is ontwikkeld door Frans de Groot en wordt wereldwijd toegepast. De Bitsing-methode is gebaseerd op een wetenschappelijke benadering van het optimaliseren van bedrijfsprocessen. De methode richt zich op het verhogen van de productiviteit en het verminderen van verspilling en kosten, om zo de continuïteit van de organisatie duurzaam te waarborgen.

Een belangrijk onderdeel van de Bitsing-methode is het creëren van een duidelijke strategie en visie voor de organisatie. Door een heldere koers te bepalen en deze actief te communiceren naar alle medewerkers, kunnen organisaties ervoor zorgen dat iedereen in de organisatie zich richt op hetzelfde doel. Dit vergroot niet alleen de betrokkenheid van medewerkers, maar zorgt er ook voor dat iedereen in de organisatie bijdraagt aan het behalen van de strategische doelen.

Een ander belangrijk aspect van de Bitsing-methode is het meten en analyseren van de prestaties van de organisatie. Door continu te meten en te analyseren hoe de organisatie presteert, kunnen zwakke plekken en verbeter-mogelijkheden worden geïdentificeerd. Hierdoor kan de organisatie tijdig ingrijpen om haar prestaties te verbeteren en haar continuïteit te waarborgen.

Daarnaast richt de Bitsing-methode zich op het werven van klanten en optimaliseren van de klanttevredenheid. Door te focussen op de behoeften van klanten en deze centraal te stellen in de bedrijfsvoering, kunnen organisaties ervoor zorgen dat ze blijven voldoen aan de eisen van klanten en dat klanten loyaal blijven aan de organisatie. Dit is van groot belang voor de continuïteit van de organisatie, omdat klanten een belangrijke bron van inkomsten zijn.

Naast het optimaliseren van de klanttevredenheid, richt de Bitsing-methode zich ook op het werven van toptalent en het optimaliseren van de medewerkerstevredenheid.


De Bitsing-methode is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en omvat 7 bewezen stappen, die elkaar opvolgen en elkaar versterken om de continuïteit te borgen.

Een van de stappen is het identificeren van de kritieke succesfactoren van de organisatie. Dit zijn de factoren die van cruciaal belang zijn voor het succes van de organisatie en waarop de organisatie zich moet richten om haar continuïteit te waarborgen.

Een van de belangrijkste principes van Bitsing is dat een organisatie zich moet richten op het bereiken van haar doelen door middel van een gestructureerd proces. Dit proces bestaat uit een aantal fasen, waaronder het vaststellen van de doelen en de belangrijkste succesfactoren, het opstellen van een plan om deze doelen te bereiken, en het monitoren en bijsturen van de voortgang.

Een ander belangrijk aspect van Bitsing is dat het gericht is op het optimaliseren van de prestaties van de organisatie. Dit wordt gedaan door te werken aan de belangrijkste succesfactoren die de prestaties van de organisatie beïnvloeden. Deze factoren worden geïdentificeerd en geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat de organisatie haar doelen kan bereiken en haar continuïteit kan waarborgen.

Bitsing omvat ook een aantal strategieën om ervoor te zorgen dat medewerkers van een organisatie zich inzetten voor het behoud van de continuïteit. Het is belangrijk dat medewerkers begrijpen wat de doelen van de organisatie zijn en hoe hun werkzaamheden bijdragen aan het behalen van deze doelen. Dit kan worden bereikt door middel van training, communicatie en beloningssystemen.

Een ander belangrijk aspect van Bitsing is dat het gericht is op het meten van de prestaties van de organisatie. Dit wordt gedaan door middel van Bitsing Performance Insights (BPI’s) die specifiek zijn ontworpen om de prestaties van de organisatie te meten en te verbeteren. Door regelmatig de prestaties van de organisatie te meten, kan de organisatie snel reageren op veranderingen in de omgeving en haar strategieën bijsturen om haar doelen te bereiken en haar continuïteit te waarborgen.


Een van de belangrijkste voordelen van de Bitsing-methode is dat het een gestructureerde aanpak biedt voor het borgen van de continuïteit van een organisatie. Het helpt organisaties om hun doelen te bereiken en zich aan te passen aan veranderingen in de omgeving. Door middel van Bitsing kan een organisatie haar prestaties verbeteren en haar continuïteit waarborgen, waardoor het bedrijf of de instelling kan blijven groeien en bloeien.

Waarom is continuïteit zo belangrijk voor organisaties?

Waarom is continuïteit zo belangrijk voor organisaties?

Categories Geen categoriePosted on

Het belang van continuïteit kan niet genoeg benadrukt worden.

1.
Allereerst is continuïteit van vitaal belang voor de werkgelegenheid, banen en de inkomens van medewerkers. Een organisatie die in staat is om haar activiteiten voort te zetten, zelfs in tijden van verandering, economische crises en onzekerheid, heeft een betere kans op voortbestaan dan organisaties die dat niet doen.

2.
Ten tweede kan het bijdragen aan het verhogen van de efficiëntie en effectiviteit van de organisatie, waardoor zij beter in staat is om haar doelstellingen te bereiken.

3.
Daarnaast kan het helpen om de risico’s van onvoorziene omstandigheden te beperken. Door het creëren van een solide basis, kan de organisatie sneller reageren op veranderingen in de markt of in de omgeving, waardoor zij beter in staat is om zich aan te passen en te overleven.

4.
Maar continuïteit gaat ook over het vermogen om te blijven voldoen aan klantbehoeften.
Dit komt, omdat klanten vaak de belangrijkste bron van inkomsten zijn voor een organisatie en daarom essentieel zijn voor het voortbestaan ervan.
Als een organisatie niet in staat is om te blijven voldoen aan de behoeften van haar klanten, kan dit leiden tot een afname van de verkoop en uiteindelijk tot financiële problemen en zelfs faillissement.

5.
Daarnaast helpt continuïteit organisaties om hun concurrentiepositie te versterken. Organisaties, die in staat zijn om hun activiteiten voort te zetten, zelfs tijdens moeilijke tijden, hebben een concurrentievoordeel ten opzichte van anderen die dat niet kunnen.

6.
Een andere belangrijke reden waarom continuïteit belangrijk is, is dat het bijdraagt aan het opbouwen van een sterke reputatie. Organisaties die in staat zijn om hun activiteiten voort te zetten worden gezien als betrouwbaar en stabiel. Dit draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen bij klanten, medewerkers, leveranciers en andere belanghebbenden.


Continuïteit gaat dus verder dan alleen het behalen van financiële doelstellingen, het gaat ook om het kunnen voldoen aan klantbehoeften, het hebben van tevreden medewerkers, het blijven innoveren en groeien, én het opbouwen van een sterke reputatie.

Dit onderstreept het belang van continuïteit voor iedereen. Niet alleen voor bedrijven, maar ook voor instellingen en andere organisaties die streven naar duurzaam succes.

Bij het werken aan continuïteit is het belangrijk niet alleen te focussen op het vermijden van risico’s, maar ook op het vinden van kansen om te groeien en te innoveren. Door proactief te zoeken naar nieuwe kansen, kunnen organisaties hun vermogen om te continueren en te groeien vergroten.

De meest toegepaste methode voor het borgen van continuïteit

Deelname aan de Bitsing Masterclass

Categories Geen categoriePosted on

Reserveer hieronder je plek voor de Masterclass ‘De Wereld van Bitsing’ van vrijdag 24 februari 2023 voor 495,- (per deelnemer). Na je inschrijving krijg je direct via email een bevestiging. Geen email ontvangen? Check dan even je spambox. Tot de 24e februari!

Deelnemen aan de Bitsing Masterclass

Bitsing hulpprogramma’s voor micro organisaties, zzp en starter

Categories Geen categoriePosted on

Ben je werkzaam bij een bedrijf, instelling of andere organisatie met minder dan 10 werknemers vraag dan onderaan deze pagina de pdf aan met achtergrondinformatie over een of meer van de volgende Bitsing hulpmiddelen.

INSPIRATIE | INTRODUCTIE IN DE WERELD VAN BITSING

Voor als je gedurende een vol anderhalf uur door de grondlegger van Bitsing, Frans de Groot geïntroduceerd wilt worden in de bijzondere Wereld van Bitsing. In de complete theorie en praktijk. Wat het is, hoe het werkt en vooral wat het voor anderen heeft gedaan.

Om zijn Bitsing-methode te introduceren bij het grote publiek schreef grondlegger Frans de Groot de #1 managementboek bestseller ‘Bitsing. Garanties voor Groei’ en voor de internationale markt het boek ‘The Seven Laws of Guaranteed Growth’. Inmiddels worden zijn boeken in meer dan 172 landen verkocht. Handige verdiepende naslagwerken voor als je zelf met Bitsing bezig bent, of onder begeleiding van een van de hulpprogramma’s.

COMPLEET TRAJECT | BITSING VAN A TOT Z VOLTOOIEN

Voor als je medewerkers in zeven lessen opgeleid wilt zien worden in de theorie die achter Bitsing en zijn modellen schuilgaan. Opleiding A: maak je eigen Bitsing doelplan. Opleiding B: optimaliseer interne processen en en realiseer Bitsing activiteitenprogramma’s. Opleiding C: leer Bitsing actieprogramma’s te managen en monitoren.

Deelnemen kan in-company binnen de eigen organisatie met de eigen collega’s of in een groep met participanten uit uiteenlopende organisaties (maximaal 10).

DEELTRAJECT | UITGELICHT ONDERDEEL VAN BITSING

Voor als je een specifiek vraagstuk hebt en een afzonderlijk onderwerp van Bitsing wilt aanpakken en dat samen met en onder begeleiding van een Bitsing master wilt uitvoeren.

Voor als je louter getraind wilt worden in een afzonderlijk onderdeel van Bitsing om er daarna zelf mee aan de slag te gaan. Je grijpt een van de zeven onderdelen van Bitsing aan en voert deze na de training zelf uit.

Voor als je op afroep advies en coaching wilt hebben, en de keuze over het aantal momenten dat dit nodig denkt te hebben.


Mail mij de pdf met achtergronden van de volgende hulpprogramma's: