Home List

Bitsing en de Wetenschap

Categories Geen categoriePosted on

De wetenschappelijke onderbouwing van Bitsing met systeemdynamica

Een artikel door Dr. Andreas Größler, Prof. Etienne Rouwette, Prof.dr. Jac Vennix

We kwamen Frans de Groot voor het eerst tegen in het kader van het nieuwe European Master Programme in System Dynamics (EMSD). Het EMSD-programma is een tweejarig masterprogramma dat door vier Europese universiteiten wordt verzorgd, de universiteit van Bergen in Noorwegen, de universiteit van Palermo in Italië, de New University van Lissabon in Portugal, en tot slot de Radboud Universiteit van Nijmegen in Nederland, die als coördinator van het programma optreedt (www.europeansystemdynamics.eu).

De ontwikkeling ervan is gefinancierd door Europese Unie en op dit moment stelt de Europese Unie ook zogeheten Erasmus Mundus-beurzen ter beschikking, zodat er studenten uit de gehele wereld aan mee kunnen doen. Studenten die door ons geselecteerd worden, starten het programma in het eerste semester in Bergen, waar ze de grondbeginselen van systeemdynamicamodelbouw leren. Het tweede semester kunnen ze kiezen óf voor Palermo (toepassing systeemdynamica op vraagstukken van publiek en privaat management) óf voor Lissabon (sustainability-vraagstukken). Het derde semester komen ze allen naar Nijmegen, waar ze getraind worden in de toepassing van systeemdynamica in managementteams.

Bij de start van het programma verzorgde Frans een college in het genoemde programma, waar jaarlijks zo’n 25 studenten van over de hele wereld aan meedoen. Het was ons eerste EMSD-cohort en uiteraard waren we zeer nieuwsgierig en een beetje gespannen over hoe dat bij die groep studenten zou vallen.

Welnu, we hadden ons geen zorgen hoeven te maken. Frans is een begenadigd
verteller en de studenten hingen aan zijn lippen (en wij trouwens ook). Het college van Frans diende als opstap voor de EMSD-studenten, die vervolgens met behulp van systeemdynamica een poging deden het Bitsing-model na te bouwen en te kijken of systeemdynamica op de een of andere wijze iets kon toevoegen aan de Bitsing-methode en antwoord kon geven op de prangende vraag hoe het toch kan dat al die ‘Bitsende’ organisaties zo extreem groeien.

Op het eerste gezicht leek het tamelijk voor de hand liggend en niet zo ingewikkeld. Bitsing is immers te vertalen naar een keten, waarin de factoren die van invloed zijn op het behalen van doelen zich over de tijd en stapsgewijs ontwikkelen, als ware het een trap die iedereen doorloopt om bij het doel van een organisatie uit te komen. Systeemdynamica doet iets vergelijkbaars: het brengt de ‘bronketens’ van een organisatie in kaart (denk aan personeel, financiën, marketing, productie en zo meer) en de onderlinge samenhangen die tussen die bronketens bestaan. Die ‘samenhangen’ zorgen voor de dynamische ontwikkelingen in organisaties en hun omgeving.

Door de overeenkomsten kon het dus niet moeilijk zijn om het Bitsing-model om te zetten naar een dynamisch systeemdynamica-model. En op die manier zouden we Frans kunnen helpen om het antwoord op de inmiddels beider vraag te kunnen krijgen: “waarom werkt de Bitsing-methode zo goed en waarom is er geregeld sprake van een resultaat dat significant hoger dan de doelstelling ligt, zoals 300%?”.
Dat moesten wij als wetenschappers toch wel kunnen verklaren met onze modellen.

Maar dat bleek wat te voorbarig.
Omdat de Bitsing-methode voor iedereen nieuw was gingen de studenten in het eerste jaar de Bitsing-methode een-op-een vertalen in systeemdynamica. Het leverde voor iedereen het noodzakelijke inzicht in de Bitsing-methode op. In het tweede jaar hebben de studenten richting gegeven wat de toegevoegde waarde van systeemdynamica voor de Bitsing-methode zou kunnen zijn om daarmee de eerste delen van de antwoorden te vinden waar we naar op zoek zijn. In het jaar daarop is via het modelleren van casestudy’s de impliciete kennis die we over de werking van de Bitsing-methode hadden expliciet gemaakt. En dat was nodig omdat je anders niet in systeemdynamica kunt modelleren. Wij werden diverse verrast hoeveel inzichten we kregen uit de noeste arbeid van alle betrokkenen. En hoe helder en grijpbaar ze waren. Die inzichten konden direct gedeeld worden met organisaties die worstelden met het behalen van hun (groei)doelen. Inmiddels hebben alweer tientallen organisaties een veel beter inzicht gekregen in wat ten grondslag ligt aan het bereiken van hun doelen en hebben talrijke daardoor probleemloos hun doelstellingen bereikt.
We werken nu aan een algemeen ‘Bitsing-systeemdynamicamodel’, dat op allerhande organisaties kan worden toegepast. Om er zo voor te zorgen dat de bronnen en ketens waarmee een organisatie te maken heeft – zoals de management, marketing, sales en after sales-ketens – eenvoudig gevisualiseerd kunnen worden, wat geweldig helpt bij de communicatie over een doelvraag of een specifiek probleem.

Op termijn zal de dynamische analyse met systeemdynamica een aanvulling zijn op de rekenmodellen die Bitsing momenteel ondersteunen. De dynamische analyse kan vervolgens herhaald onder allerlei scenario’s, bijvoorbeeld een groeiende of juist krimpende markt, meer of minder concurrentie, of (het antwoord op onze vraag) wat ten grondslag ligt aan de explosieve groei. Naast het weergeven en testen van de ketens, zou dan uiteindelijk het hele verdienmodel van een bedrijf onder de loep genomen kunnen worden.

De ervaring met systeemdynamicamodellen, die gebruikt worden om strategische vraagstukken in een organisatie te analyseren en robuuste oplossingen te bedenken en te testen met behulp van het model, heeft namelijk geleerd dat je zo’n model niet vóór, maar mét de organisatie moet maken om draagvlak te creëren en om de implementatie van de gekozen strategie te garanderen. Dat betekent dus het faciliteren van managementteams om tot een gezamenlijk model te komen.

En uiteraard vereist het faciliteren van een groep mensen heel andere vaardigheden dan de louter analytische vaardigheden die nodig zijn om een systeemdynamicamodel te maken. En dat is ook wat dit EMSD-programma zo uniek maakt: de combinatie van analytische en sociale vaardigheden.

In de afgelopen jaar hebben we een aantal gefundeerde hypothesen ontwikkeld die een verdere verklaring zouden kunnen geven voor het succes van Bitsing. Deze zijn nu systematisch getoetst. Alhoewel het antwoord op de succesvraag in zicht is hebben we zelfs nog niet alle antwoorden die we graag zouden willen hebben, maar door systematisch te toetsen beginnen daar nu langzamerhand inzichten uit te komen, die we in het volgende jaar verder kunnen uitwerken en testen.

Het doel is om door dit onderzoek een koppeling tussen de Bitsing-methode
en systeemdynamica te maken die uiteindelijk de Bitsing-methode verder wetenschappelijk zal onderbouwen en daardoor nog effectiever zal maken. Hoe we daar exact moeten komen, weten we uiteraard ook nog niet precies, maar dat is niet zo vreemd, want was het niet Einstein die zei: ‘Als we wisten wat we deden, zou het toch geen onderzoek heten?’

Winnaar verkiezing “Commercieel directeur 2012” Thiemo van Spellen over Bitsing

Categories InspirationPosted on

THIEMO VAN SPELLEN–Commercieel Directeur Sandd
Winnaar verkiezing SMA Commercieel Directeur van het Jaar

Voor iemand die van nature vooral graag het laatste woord heeft, is het behoorlijk onwennig om voor één keer het eerste woord te hebben. Toch hoefde ik nog geen seconde na te denken over de vraag van Frans om het voorwoord in zijn betekenisvolle boek te schrijven. Het boek ‘Bitsing. Garanties voor Groei’.

Bij mijn verkiezing tot SMA Commercieel Directeur van het Jaar in Huis ter Duin zat Frans voor mij te juichen op de eerste rij. Nu zijn de rollen omgedraaid. Wat een grote eer om de aftrap te mogen verzorgen van het allereerste boek over het business management model waarover ik zo enthousiast ben geraakt in de laatste maanden. De bitsing methode wordt met groot succes toegepast door Postbedrijf Sandd waar ik Commercieel Directeur ben.

Frans de Groot werd bij Sandd geïntroduceerd door een strategieconsultant. Dit was nadat ik op advies van de strategieconsultant de keuze voor de Bitsing-methodiek al had gemaakt. Tijdens die eerste ontmoeting op een golfbaan in Apeldoorn voelden mijn collega’s en ik voor het eerst de ongekende energie en het aanstekelijke enthousiasme van Frans, de grondlegger van het model. De avond voorafgaand aan deze sessie zochten we elkaar alvast op via LinkedIn en kreeg ik van Frans het bericht: ‘Morgen lekker bitsen!’ Ik begreep hem eerlijk gezegd niet zo goed, maar die woorden kregen de volgende ochtend vanzelf betekenis. Frans begon de ochtend met vrolijk te vertellen dat hij een gekke bril droeg om- dat zijn ogen enkele dagen later gelaserd zouden worden. Om vervolgens direct te roepen dat onze wereld nooit meer hetzelfde zou zijn, omdat zijn model de garantie voor succes bood. Zelfs bij versierpogingen in de kroeg.

U kunt zich misschien voorstellen dat mijn collega’s mij aankeken alsof ze wilden vragen waar ik dit exemplaar nu weer vandaan had gehaald. Nog voor het einde van de ochtend was echter iedereen overtuigd. Het model bleek van voor naar achter te werken. Niet alleen door de wijze waarop Bitsing kijkt naar het noodzakelijke samenspel tussen strategie, marketing en sales. Maar ook doordat Bitsing sterk onderbouwd is met een rekenmodel dat exact aangeeft welke uitgaven en inspanningen in welke mate moeten worden verricht om een vooraf bepaald eindresultaat te behalen. De cases van gerenommeerde bedrijven spraken tot de verbeelding en de accreditatie van het Bitsing-model door diverse internationale opleidingsinstituten maakten indruk.

Nu ik met mijn team al geruime tijd werk met de Bitsing-methodiek, is het enthousiasme in de club alleen maar toegenomen. Wij hanteren Bitsing in feite als een strategie, sales-en-marketingcockpit. Op een overzichtelijke en zeer pragmatische manier geeft Bitsing mijn team per marktsegment duidelijkheid over de activiteiten die nodig zijn om het juiste resultaat te behalen. Het rekenmodel geeft bovendien haarfijn aan hoe verschillende activiteiten elkaar beïnvloeden, en geeft inzicht in de noodzaak om tussentijds bij te sturen. Het gevoel van vertrouwen dat we volledige controle over ‘ons voertuig’ hebben, is echter sterker dan ooit. Het energieniveau in het team is zichtbaar toegenomen. Dat geeft vertrouwen.

De publicatie van het boek’ Bitsing. Garanties voor Groei’ betekent dat de Bitsing-methodiek eindelijk toegankelijk wordt voor een veel groter publiek. Frans vestigt zijn naam als grondlegger van een van de best toepasbare business management methodieken die ik ken. Een bewezen methode bovendien.

Wanneer u na het lezen van dit boek besluit om ook te gaan ‘bitsen’ – en als u dat consequent blijft doen – dan zult u ervaren welke positieve effecten dit zowel intern als extern heeft. Ik wens u veel succes en plezier in uw business met behulp van de Bitsing-methodiek.

De staart van retail

Categories Geen categoriePosted on

Duis erat neque, tincidunt non risus eget, pulvinar viverra felis. Maecenas ut lacinia tellus. Integer eu eleifend nulla, et semper metus. Etiam a pretium mi. Curabitur et est magna. Phasellus tempus tempor facilisis. Maecenas viverra nunc sit amet dui feugiat, sit amet ultrices eros varius. Donec hendrerit dictum sapien et suscipit.

Continue reading “De staart van retail”

Hoe de Bitsing-methode het Fyra-debacle voorspelde

Categories Geen categoriePosted on

Nunc at bibendum erat, sit amet ullamcorper sem. Praesent eu ante vulputate, ullamcorper orci vel, auctor magna. Ut porttitor vel turpis in vulputate. Nulla vel nibh eu orci semper hendrerit non vitae ex. Suspendisse potenti. Pellentesque dapibus maximus ullamcorper. Nam feugiat porta faucibus. Aenean ultricies euismod metus id maximus. In ornare, ipsum quis imperdiet mollis, libero orci feugiat ligula, vitae aliquam leo arcu cursus lorem.

Continue reading “Hoe de Bitsing-methode het Fyra-debacle voorspelde”

Het verbinden van de wetenschap met de praktijk

Categories Geen categoriePosted on

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla non mauris lobortis, interdum lorem eu, dapibus tortor. Quisque vel porta sapien, sit amet suscipit metus. Mauris sed ligula nec neque tristique maximus. Cras ac nunc tincidunt, porttitor ligula vitae, rhoncus mauris. Sed ut euismod lacus. Aenean mollis viverra diam, ac mattis sapien suscipit id. Praesent tristique enim est, dictum malesuada elit varius vel. Proin sollicitudin commodo pellentesque. Nunc tincidunt, felis quis placerat ullamcorper, dui libero ullamcorper diam, pulvinar iaculis leo enim ut sapien. Nulla facilisi. Vestibulum eget tortor felis. Phasellus dictum lectus suscipit ex placerat tempor. Maecenas tempus dapibus odio lobortis hendrerit.

Continue reading “Het verbinden van de wetenschap met de praktijk”

De onzin van ROI

Categories Geen categoriePosted on

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec efficitur massa mauris, sit amet euismod magna scelerisque ac. Mauris vel maximus purus, ut blandit sapien. Mauris iaculis lorem a sapien volutpat, nec ullamcorper nibh egestas. Suspendisse luctus nisi at viverra ultricies. Cras vitae convallis urna. Vestibulum pellentesque non neque et tincidunt. Ut ultricies facilisis elit, ac aliquet risus laoreet vitae. Praesent eu augue elit. Maecenas quis eros turpis.

Continue reading “De onzin van ROI”

De betekenis van focus

Categories Geen categoriePosted on

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Praesent et libero sit amet mi molestie accumsan. Nunc ut vehicula lectus, sed consectetur libero. Sed elementum in metus in sagittis. Nunc bibendum arcu nisl, id volutpat tellus scelerisque eget. Vivamus rutrum imperdiet fringilla. Sed quis sapien id enim aliquet porttitor. Aenean imperdiet nisl felis, nec posuere mi suscipit vitae. Integer nec suscipit nulla.

Continue reading “De betekenis van focus”

De spreker die bij iedereen het “wauw”-gevoel neerlegt

Categories StoriesPosted on

Frans de Groot is een samenwerking gestart met de Speakers Academy. Hij is daar te boeken voor lezingen, workshops en masterclasses op het gebied van ondernemerschap, omzetgroei, motivatie, succes en positiviteit.

BIOGRAFIE:

Frans de Groot is business coach, ondernemer en grondlegger van de wetenschappelijke Bitsing-methode waarmee hij succesvol honderden organisaties heeft gecoacht in het behalen van hun financiële, commerciële en operationele doelen. Frans doceert zijn methode aan diverse Universiteiten en Hogescholen. Hij is tevens auteur van de nr. 1 managementboek bestseller ‘Bitsing, Garanties voor Groei’.

De Groot startte in ’93 zijn eigen marketing- en communicatiebureau met een indrukwekkend trackrecord van awards (EFFIE, Echo’s, Clio, Eurobest e.a) en werd zelfs ‘Worldwide’s Best Creative’. Interessanter vond hij de vraag waarom de campagnes voor zijn klanten keer op keer leidden tot significante omzetgroei en wat bleek? Gedurende het bestuderen van de campagnes ontdekte hij dat ze een 7-tal dingen gemeen hadden. Met deze zeven revolutionaire inzichten ontdekte hij het geheim van onherroepelijk succes.

In zijn lezingen vertelt hij over deze 7 succeswetten. Toehoorders krijgen niets te horen van wat ze al weten, doch alles wat ze nog niet weten. Spectaculaire praktijkvoorbeelen geven de ene eye-opener na de andere. Frans implementeert zijn Bitsing-methode bij organisaties als Fokker, Terres des Hommes en Jamie Oliver.

Interesse? Ga naar https://www.speakersacademy.com/nl/spreker/frans-de-groot/

Frans de Groot bij de Speakers Academy

Categories StoriesPosted on

Sinds de start in 1997 is Speakers Academy uitgegroeid tot de absolute marktleider in de sprekersbranche. Met duizenden aanvragen per jaar, honderdduizenden bezoekers op de website en meer dan een kwart miljoen lezers van het eigen ACADEMY Magazine, heeft Speakers Academy een unieke positie verworven als toonaangevend sprekersinstituut.

Frans de Groot wordt regelmatig geboekt als spreker. In zijn lezingen vertelt hij aan de hand van de 7 kenmerken van de Bitsing-methode hoe je succes garandeert. Toehoorders krijgen niets te horen van wat ze al weten, doch alles wat ze nog niet weten. Spectaculaire praktijkvoorbeelden geven de ene eye-opener na de andere. De lezingen van Frans zijn gewaardeerd met een gemiddelde van 9,3.

Bekijk de pagina hier.