Home List

Interview Startup

Categories Geen categoriePosted on

MIEP design – een droom wordt werkelijkheid

  • Er is geen lef nodig om een eigen onderneming te beginnen, slechts de wil
  • Hoe de Bitsing-methode je de zekerheid geeft dat het gaat lukken

Iedere ondernemer is ooit een keer voor zichzelf begonnen. Ik ook. Dat vond ik eng, dat heb je in de inleiding kunnen lezen. Je moet toch een inkomen hebben, hoe ga ik dat dan verdienen en wanneer dan?

Hoe groot is het percentage mensen dat als zelfstandig ondernemer aan de slag wil, maar het niet aandurft? Groot. Ik vond het daarom belangrijk om een motiverend en inspirerend verhaal in dit boek te hebben voor iedereen die droomt van een eigen onderneming of die net gestart is.

Het volgende verhaal gaat over Githa Minis, die het aandurfde om in een ogenschijnlijk kansloze situatie haar eigen bedrijf te beginnen, niet gedwongen, maar omdat het haar droom was. ‘Dankzij de Bitsing-methode’, zegt ze. We gaan het lezen, met haar eigen verhaal.

De eerste aanraking met Bitsing
Als afgestudeerde interieurarchitect lukte het door de economische crisis niet om een baan te vinden. Ik heb op z’n minst vijftig sollicitatiepogingen gedaan om bij een groot designbureau aan de slag te komen. ‘Onvoldoende ervaring.’ Ja, veel sollicitanten, weinig banen, dan kom je zonder ervaring nergens aan bod. Ik was gedwongen om werk te accepteren in de horeca. Toch wilde ik mijn droom en jarenlange studies niet opgeven.

Tijdens die baan leerde ik Frans kennen. Hij vertelde mij dat als ik een droom had dat ik die moest najagen, dat als ik als interieurarchitect voor mijzelf wilde beginnen dat ik dat gewoon moest doen. Zelf had ik altijd al die droom, maar ik wilde eerst ervaring op doen bij andere bedrijven in de branche. Frans overtuigde mij dat als ik de regels van bitsing zou volgen dat het mij dan gegarandeerd zou lukken.

Ik ben de uitdaging aangegaan. Niet omdat ik de gok durfde wagen, maar omdat ik na een kennismaking met de Bitsing-methodologie inzag dat het me zou gaan lukken, zorgeloos. Ik heb mijn baan in de horeca opgezegd en het interieurontwerpbureau MIEP design opgericht. Dag en soms zelfs nacht ben ik vol enthousiasme en vuur met mijn eigen onderneming bezig. Een geweldig gevoel is dat. Dankzij Frans en Bitsing kan ik mij bezig houden met mijn grootste passie en ben ik mijn droom aan het verwezenlijken.

MIEP design
De naam komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik heb van de Bitsing-methode geleerd dat je niet-kopieerbaar moet zijn en dat die niet-kopieerbaarheid tot uiting diende te komen in alles wat ik doe, dus dacht ik meteen ‘ook in de naam’ van mijn onderneming.

Een echte ‘eye-opener’ van Bitsing was dat de grote professionele designbureaus helemaal niet mijn concurrenten waren, dat ik daar ver weg van moest blijven. En dan te bedenken dat ik eerst nog dacht dat ik daar een baan moest zoeken.

Ik had namelijk geleerd over de ‘geldconcurrent’– waar geeft mijn doelgroep haar geld aan uit als het niet aan een interieurdesignbureau wordt besteed? Het antwoord was simpel: ze geven hun geld uit aan ‘zelf doen’, aan het zelf inrichten van hun woning. Mijn concurrent bleek niet het professionele designbureau te zijn, maar ‘de klant’ zelf. Dan moet ik mijn doelgroep overtuigen dat hun geld beter besteed is aan mij, dan aan het ‘zelf doen’. En dat gaat lukken als ze weten waarin in niet-te-kopiëren ben.

Ik ben op zoek gegaan naar wat mij nu niet-kopieerbaar maakt ten opzichte van dat ‘zelf doen’. Ik heb het gevonden aan de hand van de Bitsing-methode: Hollandse nuchterheid. Ik ben een geboren West-Fries, opgegroeid in een oer-Hollands gezin. Doe maar gewoon… je weet het wel. Ik vind op de een of andere manier dat alles Nederlands is voor mij. Dat ben ik gewoon.

Weet je wat het betekent als je in staat bent om de wetten van interieurdesign te combineren met Hollandse nuchterheid? Dan krijg je een interieur dat geweldig mooi is – om trots op te zijn – met respect voor het praktische leefgenot van degenen die erin gaan wonen. Geen rare fratsen, gewoon functioneel. Iedereen vindt het belangrijk om een mooi interieur te hebben, maar wat heb je eraan als er kinderen in rondlopen en het bevuilen? Heel vaak wordt de nadruk op design gelegd en niet op functionaliteit.

Nee, een voortvloeisel van design (beleving) met Hollandse nuchterheid (praktisch gebruik): doelmatig interieurdesign, alsof de klant het zelf zou hebben gedaan, met beide benen op de grond. Een echte MIEP, heel Nederlands.

Ik had niet veel tijd nodig om deze naam te bedenken. Ik heb me namelijk laten leiden door de eisen die het BITSER-model stelt aan het creëren van bekendheid in een doelgroep – de eisen van de B-trede. Het is geen moeilijke naam, die toch verrast, de aandacht trekt, kort en krachtig is, die makkelijk blijft hangen en waarvan iedereen denkt dat die ‘m herkent.

Drie redenen om niet voor jezelf te beginnen
Als ik het weer eens met vrienden had over het starten van een eigen onderneming dan had ik genoeg munitie om te zeggen waarom ik er vooral niet aan moest beginnen: geen ervaring, onzekerheid en waar moet je beginnen, ik heb net m’n studie afgerond? Er zijn genoeg redenen om iets niet te doen, maar door Bitsing ben ik daar anders naar gaan kijken. Ik kreeg de reden in mijn schoot geworpen waarom ik wel mijn eigen onderneming zou moeten beginnen.

De enige reden om vandaag nog te beginnen
Toen Frans mij over Bitsing begon te vertellen kwam hij met allemaal feiten waar je niet omheen kan, die aantoonden dat je het moet doen en dat niets je in de weg staat waarom je het niet zou kunnen. Het waren de feiten die mij houvast boden, die mij dwongen tot niets anders dan te geloven dat ik het zou kunnen.

Ik heb mijn eigen Bitsing-plan gemaakt, ben eerst wat minder gaan werken bij het horecabedrijf, maar naarmate ik steeds meer onderdelen van mijn plan ten uitvoer bracht, werd het allemaal des te magischer. Het was heel raar, maar het was alsof een stem mij telkens influisterde: ‘Je hebt hier echt iets in handen, het kan niet misgaan, je moet alles geven.’ Het was natuurlijk mijn gevoel, maar dat kwam door de enorme positieve energie die er om mij heen ontstond. Er gebeurde van alles. Na twee maanden heb ik ontslag genomen en ben ik fulltime voor mijn eigen MIEP design aan de slag gegaan.

Mijn Bitsing-plan vertelde dat ik de focus moest richten op woningen die te koop staan. Met mijn ‘Hollandse nuchterheid’ heb ik een concept op de markt gebracht dat vier partijen in de woningmarkt in een klap blij maakt: de koper van een woning, de verkoper van een woning, de makelaar van de woning en ikzelf. Veel woningen die te koop staan zijn vervallen – gedateerd – waardoor potentiële kopers dat als een struikelblok ervaren.

Met mijn concept maak ik een virtuele metamorfose van het interieur van een woning die te koop staat: een compleet nieuw ontwerp van de gehele woning en uitgebeeld door middel van een ‘artist impression’. De woning wordt op basis van dit virtuele interieur te koop aangeboden, inclusief offerte van de verbouwing.

Meteen ziet de potentiële koper wat de woning te bieden heeft, hoe fraai het kan zijn in combinatie met de praktische functionaliteiten en wat het kost om straks over een prachtige woning te beschikken. Het bleek de drempel om een woning te kopen te verlagen. Woningen waar voorheen niet naar om werd gekeken kregen plots veel kijkers, een aantal zijn verkocht, inclusief het design en de verbouwing van mijn virtuele metamorfose. Ik ben nu bezig om meerdere makelaar aan mijn concept te binden.

Bij alles wat ik deed heb ik de eisen van Bitsing ernaast gelegd. Ik wist daardoor gewoon dat het zou lukken. Het klopt als een bus, je kunt er niet omheen. Iedereen aan wie ik mijn verhaal vertel is ervan overtuigd. Bitsing geeft geloof en vertrouwen, eens te meer omdat je kan toetsen dat het gaat lukken. Het is een houvast. Je investeert er veel in qua tijd en geld en dat doe je niet zomaar. MIEP design staat als een huis. Mijn plan is om er een goed lopend bedrijf van te maken met personeel.

Frans vroeg mij om samen te vatten wat ik van Bitsing heb opgestoken. Dit is mijn lijst, mijn toetssteen:

  1. Geef nooit geld uit voordat je het verdiend hebt.
  2. Investeer alleen tijd en geld in de ‘potloden met scherpe punt’.
  3. Zorg dat er behoefte is aan het product dat je verkoopt.
  4. Richt je op de koper van je product, dus weet wie je doelgroep is en spreek hun aan.
  5. Je concurrent is waar men het geld aan uitgeeft als ze dat niet bij jou doen.
  6. Doe geen verkoopaanbod als de reden dat men niet koopt ergens anders ligt.
  7. Zet je eigen probleem niet om in een campagne.
  8. Maak jezelf eerst kenbaar met je naam en merk en ga daarna pas verkopen.
  9. Vind je niet-te-kopiëren-eigenschappen, zorg ervoor dat je niet-te-kopiëren bent.
  10. Gebruik je niet-kopieerbare eigenschap in je boodschappen.
  11. Zorg ervoor dat mensen zelf gaan concluderen wat ze moeten doen, zeg niet wat ze moeten doen maar geeft ze een voorzetje.
  12. Blijf bij de feiten.
  13. De mensen moeten je eerst willen, voordat ze je gaan kopen.
  14. Je traffic is erg belangrijk, deze heb je nodig om de sale te krijgen.
  15. Zorg voor een risicoloze traffic/contact.
  16. Denk goed na over je middelen en boodschappen om je doel te bereiken, komen ze bij de mensen aan?
  17. Het middel wat je inzet is niet bepalend voor succes, de boodschap wel!
  18. Blijf focussen op je doel en wijk er niet vanaf!

Ik wist in het begin niet hoe of wat, maar nu weet ik zeker dat alles klopt. Het is allemaal zo feitelijk dat je er niet omheen kan. Door alle punten die ik heb geleerd is wat ik aanpak bij voorbaat al een succes. Ik heb het gevoel dat ik niemand meer hoef te overtuigen, gezien de veelheid van reacties die ik krijg. Alles was ik doe slaat aan.
Bitsing inspireert mij, het overtuigt en tegelijkertijd geldt: als je je eraan vasthoudt, bereik je je doel. Als ik even niet meer weet hoe of wat, dan pak ik mijn aantekeningen erbij en weet ik weer wat ik moet doen. Het is een handboek voor ondernemen.

Ik geniet ervan. Ik doe erdoor waar ik negen jaar voor gestudeerd heb. Het mooiste is dat ik nu elke dag als de dag erop zit, het bedrijf heb zien groeien, dat is echt vet.

Mijn droom is uitgekomen. Ik hoop dat iedereen die ook een eigen onderneming wil starten door mijn verhaal een droom in vervulling ziet gaan.

Githa Minis
Interieurarchitect van MIEP design

Winner Commercial Director of the year

Categories Geen categoriePosted on

Interview Selecta

Kristien Jansen

As I enter Selecta’s offices the first thing that greets me is the authentic and delicious aroma of fresh coffee. Selecta is the leading vending and coffee services company in Europe. The market leader (with a turnover of more than 740 million euros) employs 4,300 motivated people, who provide
 6 million customers in 18 countries with self-selected coffee, soda, snacks and candy on a daily basis, from 140,000 workplace and public sales points. The company was founded in 1957 in Switzerland, where its head office is located.
I’m visiting commercial director Kristien Jansen. Before starting the interview
I help myself to a delicious cup of coffee, sit down and enjoy what Kristien has to say how about setting goals, the creation of a positive brand experience, cooperation with top brands like Starbucks and the achievement of success. (Kristien was elected Commercial Director of the Year!)
“Participating in such an election is great fun. But winning the award is obviously
a nice boost. At the same time the next day is just business as usual, with or without this prestigious award”. That’s Kristien all over, sensible and down to earth. “You don’t want to get carried away by these things”, she says. “Two other women also made it to the final round. That was very unusual, because it is such a male preserve.
So if three women make it to the podium it’s great. They weren’t there because they were women. They were there as a result of their performance and, of course,
to win the prize. The fact that I won it does not, of course, diminish their individual achievements.”

Nevertheless, the jury thought you had earned the award. Would you like to share what you did with our readers?
“To achieve your ambitions, it is necessary that you have a clear goal. For me that goal is always linked to turnover growth. Because: no profit without turnover.
That’s what appealed to me so much about the Bitsing method – that you use turnover as your goal and focus all the resources
of the organisation in the achievement
of that turnover goal. Financial resources
are, of course, necessary for growth.
When I joined Selecta we had little financial resources to invest. If that’s a fact, you’ll just have to deal creatively with that situation – which is what I did. It appears that I had quite a few opportunities that I could deploy to achieve growth.
My ambition is to be number one in terms of the coffee experience. I put this question to my colleagues when I first came to work here and I got many different answers.
So, we first asked ourselves on how we
want our customers to experience us.
And ultimately, Frans, you used your Bitsing method to help us find our Golden Egg, which defined our point of difference.
Or, to use Bitsing terminology, made us uncopyable. The outcome was so simple, but so true. It was something that had always lain hidden in our organisation,
but which we had never raised.”

That was your independence wasn’t it? Being independent is what makes Selecta uncopyable?
Kristine answers, “Yes! Selecta has three USPs. The first is that we are European market leader. This means that we have
an organisation with room for innovation; one in which we are supported by plenty
of expertise and a wealth of best practices. This enables us to behave and operate like
a market leader, even in countries in which we are not. Our second USP is that we offer the best service. This is widely acknowledged and is supported by the fact that Starbucks chose us, as it’s exclusive partner. And if Starbucks selects you…well, everyone knows how proud Starbucks is of their brand and that they wouldn’t share it with just anyone. Which is where our third USP becomes relevant – the Golden Egg. We can always offer the solutions that fit our clients, because we are independent, not tied
to a particular brand of coffee, nor coffee machine. Bitsing helped us enormously in identifying our Golden Egg and also in identifying other USPs. The score map analysis showed us where we really differentiate ourselves from competition”.

So how did you use that; what did you
 do with it?
Kristien: “We expressed our independence in the theme of unlimited enjoyment. With Selecta, enjoyment is unlimited – and we used this uncopyable theme to communicate with our environment.
With our employees, our clients, our prospects and with other stakeholders. The Golden Egg supports the sales department in so far as it enables it to easily express what differentiates us. Look, what I believe is that when you’re selling something, which really contributes to the achievement of your client’s goals, you will make the difference. Our clients are all unique. They all have different objectives. So for us the task is very much focused on how we can ensure that each solution fits the client’s needs.

Does your independence enable you to de- liver that? Does it make you indeed uncopyable in relation to other market players?
Kristien: “Yes! That’s the important thing
- the Golden Egg. That’s what Bitsing has made clear to us. Another important thing: it made us think about our resources and the selection of media in the marketing, sales and after sales process.
It starts with the B. This is where we commence our carefully structured approach to our prospects. Our target group is facility managers. You have to stand out in order to gain awareness in this target group. We achieved this by sending them cookie tins bearing our name. We developed this campaign two years ago and are still using it.”

At the time you did a test on a very small number of recipients.
Only when this proved successful did you approach the entire market.
Kristien: “That’s right. We dispatch cookie tins every month, pro rata to the number of ‘I’s we require and the number of visits (‘T’s) we need in the relevant period. This makes it much easier for the marketing and sales departments to follow up with the next step and we get a significant improvement in conversion from
B to I and I to T.”

So how did you do the I and the T?
“Well, the cookie tin arrives empty.
But when you open it you confront the first step towards the I: a flyer in the tin refers you to a teaser website, where you can order your own cookies. You, the customer, deter- mine what happens, you make independent (our Golden Egg) decisions, you order your own cookies – and then we deliver. And so this is the first promotion towards the T. When we deliver the cookies you’ve ordered we make a follow-up appointment, for the real, hard T meeting. We use a tailor-made, risk-free non-commercial traffic offer for this. When we did the test it was an offer of sharing research information of an independent (coffee) survey amongst thousand employees.
Our current, risk-free offer depends on the topic, on what is happening at that time. So, at one time it could be ’the Coffee survey’, at another ‘fair trade’, or ‘sustainability’. It’s always a general subject, but one that always relates to the experience of coffee and our independency. Now, for instance, we’re sending cookie tins to a selection of the businesses that rank in ‘Great place to work’.
The interesting thing is that we thought this up ourselves. External agencies are often used for that, but we didn’t have the budget.
We were facing a growth challenge but
we also had to make profit. So, we had to be creative with the resources that we had. In this situation you have to consider your options carefully. You can only spend the money once, so the question is, what do you invest it in?”

So you put a whole lot of e ort into getting this right, but what did it ultimately deliver? Did it have effect and if so what?
“We had experienced a three-year decline, but after one year of Bitsing we had broken this trend and accomplished turnover growth. My team did this by no longer investing in blunt pencils: markets, target groups, products and initiatives. Instead we used the available time in a productive way, as prescribed by the pencils analysis. In addition, we compared our marketing, sales and after sales activities with the Bitser steps, to check that each target group on a particular step was getting the attention it deserved. This provided a clear overview of the roles of our marketing and sales departments,
as well as account management. While previously marketing had expected sales to do everything and, of course, vice versa. We got a lot of help in making the right choices by checking, a few times a year, where we are investing our time and available budget – using the pencils analysis and the BITSER steps.”

So what role will Bitsing play in your future?
Kristien is firm. “We will keep using it. It’s automatic now – part of our daily processes. It defines what we have to do. For instance if our European market leader position means we have to innovate, if we have to try out something new, we no longer blindly commit people and use budgets already allocated
for other purposes. We don’t touch them. We examine step by step whether the innovation will develop into something worthwhile, whether it has the potential to become a sharp pencil. We also do things like entering partnerships in order to limit risks and maintain the correct degree of focus. When you are forced to not just throw money at an opportunity you become far more creative in your approach.”

And then you received the commercial director of the year award.
Kristien continues, her tone modest, “Yes, I am proud that we turned the trend around in the two and a half years that I’ve been here. My motto is ‘dream it, believe it, achieve it’. Which is also about our dream – to be the number one coffee experience. You have to make your dream concrete. Each department has given its own interpretation to our dream. Keeping our core values and Golden Egg in mind.

Retail magic

Categories ArticlesPosted on

Toys XL interview: “retail magic – with Bitsing!”

Eddy Assies is the General Manager of Toys XL. Assies moved into the ‘real’ toy business in 2012, working for Toys XL. We asked Eddy a few questions about his experience, as general manager of the business, with the application of Bitsing, and what the business consequences were for Toys XL.

Question: You’ve now been implementing a Bitsing master plan for a few months. What are the differences between this and your previous approach?

Eddy: ”Bitsing introduces structure, efficiency and direction. Thanks to the Bitsing plan, we know what we have to do. All our choices are now governed by the Bitsing pencils strategy. The pencil strategy ensures that you always make the right choices for your organisation.”

Question: What else has the Bitsing pencils strategy done for Toys XL?

Eddy: ”Lego was identified as one of the Bitsing ‘focus products’ at Toys XL. In other words Lego played a dominant role in our turnover. According to Bitsing thinking, the product should therefore receive a corresponding degree of attention. The reaction at Toys XL was therefore to establish a 100% Lego store. We also laid out all of our stores according to the proportionate turnovers indicated by the Bitsing methodology. We no longer apply the traditional retail formulae which prescribe that your ‘money maker’ product should be placed in the back of the shop, in order to lure the customer to walk through the entire shop. Bitsing prescribes that you must use the actual ranking of product turnover. If Lego dominates, then that must be the first product you see when you enter the store. Playmobil is the second most important brand at Toys XL, so after being impacted by the Lego sensation the customer must enter the world of Playmobil, followed by the other products, pro rata to their turnover ranking.”

Question: What else appealed to you about the Bitsing approach?

Eddy: ”The idea of the ‘risk-free offer’. Bitsing told us that if you want to attract store visits you should make a risk-free and, in particular, a non-commercial offer. The offer should be free of any threshold to acceptance and attractive enough to motivate people to visit one of our stores. This requires more than a simple discount. Bitsing calls this a risk-free offer.
“So we claimed the ”wish list” during the St Nicholas (a Dutch tradition, early in December) and Christmas periods. Children could fill in their wish lists for presents and throw them into a wishing well, which we constructed especially for this purpose. These cardboard wishing well displays were supplied to every store so that children could throw their wish lists into them. These wishing wells were then placed just inside the store entrances and a winner was then drawn from these entries. The winners won every product on their wish list.

“Children brought their wish lists to the stores in the company of one of their parents, which then increased our store traffic enormously. The wishes could, of course, also be delivered digitally, which also ensured more online traffic to our web shop.”

Question: Were there other surprises that emerged from Bitsing and were applied by Toys XL?

Eddy: “Yes, certainly. We always thought that mothers and grandparents spent the money in our shops. This was an assumption. The Bitsing analysis shows that it was actually fathers. And that was in fact so. The father pays for the products at the checkout and the mother and children influence the father and stimulate the purchase. As a result, we started to focus more on fathers in our communication.”

Question: Which Bitsing element, applied by Toys XL, turned out to be the most significant and was responsible for the most change? Eddy: “Bitsing provides an analysis which reveals exactly what makes your organisation uncopyable. It’s not a strengths and weaknesses analysis, such as we are familiar with, but a tool that ensures that Toys XL will be unbeatable in the marketplace. In Bitsing language, ‘unbeatable’ means that Toys XL’s messages to the market are unique – it’s communication which our can never equal or imitate. It’s quite an experience to implement this. After all, if you say or do something in the market which others can copy, that doesn’t make you any more attractive than them – but according to Bitsing we had something really unusual. So what was it that made us uncopyable? The Bitsing analysis revealed that we were a “Dutch child with American parents”. We are, after all, derived from Toys ‘R’ Us, the world’s biggest toy store, which originated in America. And the largest Toys ‘R’ Us store in the world is situated – where else- on Times Square in New York. While our competition in the Netherlands is Intertoys and Bart Smit – and they come from Volendam, a small fishing village! The difference is obvious.

“Bitsing revealed our uncopyable factor and this what Toys XL have applied. We do business, for instance, with a mixture of the traditional Dutch emphasis on common sense and business sense, combined with thinking big and being service orientated in a typically American way. Which is why we chose for a marketing communication approach that uses typically American traditions, such as Black Friday and Cyber Monday. On these days American shoppers go completely crazy, because the shops are open for 24 hours and stacked with special offers.” Question: Do you have more success stories in which Bitsing methodology has played a role?

Eddy: “Yes. Something that I personally found interesting happened at the Meet and Greet at the Spiellmesse, the big toy fair in Nuremberg, in Germany. Lego was so impressed by our approach that they rewarded us with some special benefits. So Toys XL now receives its Lego shipments before all the other toy stores in the Netherlands. We won’t be surprised if we get Apple Store scenarios unfolding, with kids camping outside shops in sleeping bags in order to be the first to get the latest Lego Chima or Lego Ninjago items!
“As a result of this success story we are busy opening our second Lego store and, by the end of the year , we plan to have four Lego stores.”

Question: How would you describe what Bitsing has done for Toys XL, in one sentence?

Eddy: “retail magic !”

The 20 Bitsing rules

Categories Geen categoriePosted on

The Bitsing method consist of 20 proven strategies and tactics which have helped businesses of all sizes to achieve their financial and commercial objectives, even in times of recession! The rules have been proven to be successful across a wide range of industries, sectors and clients. Ranging from golabal multinationals to the single entrepreneur and even Governments.

Here are the proven Bitsing rules that must be followed to ensure success.

Applying the 20 rules means that your organisaion has been Bitsed which means it will reach its objectives with a guarantee. Althought the 20 Rules have an surpising positive effect on the total business, they have 7 major effects:

  1. You will always set an objective that is crucial for the continuity of your business or organisation.

  2. Achievement of your goals will be ensured.

  3. The approach of you markets will be unbeatable and outclass competition.

  4. You will get everything out of every person in every target group – in order to achieve maximum results.

  5. You will only deploy effective activity programmes.

  6. The results of your actions will be predicted before rolling them out.

  7. Positive (financial) return is ensured.

  • Rule 1 – Communicate, because without communications no action, no results
  • Rule 2 – Never act on intuition, your action will not survive the competitive storm
  • Rule 3 – Don’t choose the wrong direction, you will arrive wrong
  • Rule 4 – Run your business to make money, not to spend money
  • Rule 5 – It’s not about what you think, it’s about what you need
  • Rule 6 – Bridge barriers, not your problems
  • Rule 7 – The money is in the message, not in the creativity or the media
  • Rule 8 – Be unbeatable
  • Rule 9 – Carry out with one voice, one face, one personality
  • Rule 10 – Make target groups conclude your messages
  • Rule 11 – Not all target audiences are relevant
  • Rule 12 – Help every person along the 6 phases of the Bitsing model
  • Rule 13 – Don’t give employees an objective, give them a task
  • Rule 14 – One action is not able to deliver what an other can
  • Rule 15 – Don’t make your problem the message
  • Rule 16 – Do not move until you see future results
  • Rule 17 – One source is not the other
  • Rule 18 – Never spend more money than your action can earn
  • Rule 19 – The moment of disappointing results is the moment of wrong timing
  • Rule 20 – Foreseeing is the essence of governance

Interview Toys XL “…magie op de winkelvloer”

Categories StoriesPosted on

Eddy Assies is General Manager bij ToysXL Nederland. Voorheen is Assies werkzaam geweest bij ondermeer Bas Group en Dexcom en Dixons. Eveneens speelgoed, maar vooral mannen speelgoed, aldus Assies.
In 2012 heeft Assies de overstap gemaakt naar speelgoed en rapporteert aan de Blokker Holding en De Hoge Dennen, beiden eigenaar van het concern ToysXL.

Wij hebben Eddy een aantal vragen gesteld hoe hij als General Manager de aanpak van BiTS ervaart en wat de gevolgen hiervan zijn geweest voor de organisatie ToysXL.

Vraag: Je bent nu enkele maanden bezig met het uitvoeren van het BiTS Masterplan. Merk je verschillen ten opzichte van voorgaande aanpakken?

Eddy: “BiTS brengt structuur, efficiency en richting. We weten dankzij het plan wat we moeten doen”.

Eddy: “Alle keuzes die wij maken doen we aan de hand van de so called potloden strategie van BiTS. De potloden strategie is een aanpak die ervoor zorgt dat je altijd de juiste keuzes maakt als organisatie”.

Vraag: Zou je iets meer kunnen vertellen wat de ‘potloden strategie van BiTS’ heeft gedaan voor ToysXL?

Eddy: “Een van de BiTS focus producten bleek bij ToysXL Lego te zijn. Of wel deze domineert in de omzet. BiTS zegt dat deze dan de juiste aandacht moet krijgen. Het is daarom dat ToysXL heeft gekozen om een 100% Lego store te realiseren. Ook worden alle winkels heringedeeld conform de juiste verhoudingen die BiTS methodologie als uitkomst geeft. Niet langer zoals de traditionele winkel formules die voorschrijven dat je ‘moneymaker’ achterin het filiaal moet liggen om zo de consument door je hele winkel te ‘lokken’. BiTS voorschrijft dat je de juiste verhoudingen moet toepassen. Lego domineert dan zie je Lego meteen bij binnenkomst. Playmobil maakt na Lego de omzet van ToysXL vandaar dat je na de Lego sensatie in de wereld van Playmobil komt gevolgd door alle andere producten die naar rato domineren.

Vraag: Wat sprak jou nog meer aan van de BiTS aanpak?

Eddy: “Het risicoloze aanbod. BiTS zegt dat wanneer je bezoekers naar je winkel wilt krijgen je hen risicoloos en vooral niet commercieel moet benaderen. Zij moeten een aanbod krijgen die voor hen drempelloos is en aantrekkelijk genoeg om hen in beweging te krijgen naar een van onze winkels. Dat doe je niet met een korting.
BiTS noemt dit een risicoloos aanbod. Wij claimden ‘de verlanglijst’ tijdens Sinterklaas en Kerst. Kinderen konden hun verlanglijstje invullen en deze in onze, speciaal voor deze gelegenheid gemaakte, wens put gooien. Iedere winkel was voorzien van een kartonnen wens put waar de verlanglijstjes in gegooid konden worden.
Kinderen konden direct bij de voordeur hun verlanglijstje in de ‘wensput’ gooien en wij trokken daar een winnaar uit. De winnaar won alle producten op zijn verlanglijstje. De kinderen brachten hun verlanglijstje met een van de ouders en daarmee steeg ons bezoek aan de winkels enorm. Natuurlijk konden de verlanglijstjes ook digitaal ingeleverd worden hetgeen gezorgd heeft voor meer online verkeer naar onze webshop”.

Vraag: Waren er nog verrassende elementen die ToysXL heeft toegepast?

Eddy: “Ja zeker. Wij dachten altijd dat de moeder of groot ouders het geld uitgaven bij onze winkels. Dit was een aanname. De BiTS analyse wees uit dat het de vader was. Dit bleek feitelijk zo te zijn. Vader betaalt de producten bij de kasse en moeder en kinderen beïnvloeden de vader tot het aansporen van de koop. Wij zijn ons in de communicatie meer gaan focussen op vaders”.

Vraag: Welk element van de BiTS is het meest wezenlijke dat je toegepast hebt en voor verandering heeft gezorgd?

Eddy: “BiTS hanteert een analyse dat exact naar voren weet te halen wat jouw organisatie, volgens BiTS, niet-kopieerbaar maakt. Geen sterktes en zwaktes analyses zoals we deze kennen, maar een methode die ervoor zorgt dat ToysXL haar markten onverslaanbaar bewerkt. Met onverslaanbaar bedoelt BiTS dat wij als ToysXL iets naar de markten communiceren wat onze concurrent nimmer kan zeggen. Dat is een gave exercitie. Immers als je iets zegt of doet wat een ander ook kan dan maakt dat jou niet aantrekkelijker. BiTS vond bij ons iets wel erg bijzonders. Wat maakt ons niet kopieerbaar? Na de BiTS analyse kwam naar voren dat wij een ‘Nederlands kind zijn met Amerikaanse Ouders’. Wij stammen af van Toys ‘R’ us. ’s-Werelds grootste speelgoedzaak en komt van origine uit Amerika. Op Time Square, waar beter, staat ’s werelds grootste Toys ‘R’ us speelgoedzaak. Onze concurrenten in Nederland zijn Intertoys en Bart Smit en komen uit Volendam.
Time square vs. Volendam…zegt u het maar.
ToysXL heeft de ‘niet-kopieerbaarheid’, gevonden door BiTS, toegepast. Omdat wij handelen met de oer Hollandse nuchterheid en zakelijk inzicht en het grootse denken en de service gerichtheid van de Amerikanen dat als geen ander kunnen, hebben wij gekozen voor een communicatie aanpak waar typisch Amerikaanse tradities zijn toegepast zoals een Black Friday en een Cyber monday. Dit zijn dagen waar Amerika helemaal los gaat en zich gek koopt omdat de winkels 24 uur open zijn met speciale prijzen”.

Vraag: Zijn er nog meer succesverhalen die mede te danken zijn aan de BiTSing Methodologie?

Eddy: “Ja. Een interessante vond ik zelf bij de meet & greet in Nurnberg bij de Spiellmesse was Lego onder de indruk van onze aanpak dat zij ons op een voetstuk hebben geplaatst. Dat wil zeggen dat wij als ToysXL alles van Lego eerder geleverd krijgen dan de andere speelgoed winkels in Nederland. Wij sluiten dan ook niet uit dat er zich Apple taferelen zullen voltrekken voor onze winkels met kinderen in slaapzakken voor bijvoorbeeld de nieuwste items van een Lego Chima of Lego Ninjago!
Wegens dit succes zijn we bezig onze tweede Lego store te openen en willen eind 2013 4 Lego stores hebben”.

Vraag: Hoe zou jij de BiTS willen in een zin voor ToysXL willen omschrijven?

Eddy: “…magie op de werkvloer!”.

NIMA presenteert: Masterclass Bitsing

Categories Geen categoriePosted on

Woensdag 4 april, de NIMA Masterclass zit erop:

”Bedankt voor al je enthousiasme en inspiratie gisteren”.

“Mooie methode heb je met Bitsing.”

“Thanks voor je – nu al – inspirerende avond bij NIMA.”

“Was enorm inspirerend. Nu aan de slag met alle opgedane kennis en inzichten”

“WoW wat een power! BITSing methode voor Ondernemers door Frans de Groot. Echt een aanrader!”

 “Wat een uitstekende mastercourse gisterenavond van Frans de Groot…heel pragmatisch en direct toepasbaar in je bedrijf. Een absolute aanrader. Geen hoogdravend gedoe, maar definiëren van concrete doelstellingen op basis van cijfers en feiten en MEETBAAR|VOORSPELBAAR resultaat; ik zou zeggen gaan als je ambitieus bent!!!!”

Veel te weinig, maar gelukkig toch nog drie keer per jaar geeft de grondlegger van Bitsing een heerlijk inspirerende Masterclass over zijn methode. Hoe je er het perfecte businessplan mee maakt, of ontdekt hoe vele duizenden organisaties over de wereld zijn geholpen met een adembenemende omzet en rendementsgroei, en niet te vergeten met het werven van toptalent in onmogelijke markten, het vergroten van de motivatie en prestaties van medewerkers, het veranderen van gedrag. Welk doel heb jij eigenlijk voor ogen?

Na een periode van meer dan twintig jaar van wetenschappelijk en praktijkonderzoek (honderden bedrijven, organisaties en personen zijn al die jaren gevolgd bij het behalen van hun doelen) ontdekte Frans de Groot de zeven revolutionaire inzichten die leiden tot onherroepelijk succes. Dat je in zeven stappen probleemloos en versneld doelen bereikt.

Hij heeft die inzichten vertaald naar een zevental tijdloze factoren en daar – samen met een aantal universiteiten – modellen omheen gebouwd, zodat het niet zo ingewikkeld is om ermee aan de slag kan.

Tijdens zijn Masterclasses neemt Frans de Groot de deelnemers mee langs de zeven succesbepalende factoren en modellen, en laat zien dat het behalen van de moeilijkste doelen kinderlijk eenvoudig is.

Ok, hier zijn dan die zeven factoren (en weet je meteen wat er in de masterclass aan de orde komt):

 

  1. Er is slechts één enkel doel dat cruciaal is voor het voortbestaan van je organisatie: het Continuïteits-doel. Je gaat met de MC weten wat dat is en die van jezelf formuleren.

 

  1. Hoe fijn is het als je er zeker van bent dat je je doel altijd bereikt? Dat gaat je lukken door je keuzes en focus te baseren op feiten. Gehoord van de ‘Potloden-filosofie’? Die helpt je aan de feiten en dat je prioriteiten en focus juist zijn

 

  1. Alleen als je onverslaanbaar bent geef je anderen het nakijken. Je bent onverslaanbaar als je niet te kopiëren bent. Hoe kom je achter de niet kopieerbaarheid van jouw bedrijf of organisatie? Nou, dan zal het niet-kopieerbaarheidsmodel je enorm inspireren.

 

  1. Als je alles uit iedere persoon in een markt en doelgroep weet te halen, bereik je het ongelofelijk maximale resultaat. Daar liggen slechts een 6-tal acties aan ten grondslag. Ja, slechts zes! De zogeheten zes acties van het BITSER-model. Je gaar ermee werken.

 

  1. De dingen hebben pas nut als ze effectief zijn, het beoogde werk voor je doen. Maar wat ligt nu echt ten grondslag aan effectiviteit…zes woorden, die je als je ermee geconfronteerd bent nooit meer van je leven loslaat!

 

  1. De resultaten van je acties vooraf voorspellen kan niet, horen wij bijna altijd zeggen! Nou, dan weten degenen die dat zeggen niet hoe dat moet. Het voorspellende model van de Bitsing methode doet je resultaten van je activiteiten voorspellen nog voordat je ze uitrolt. Succes verzekerd!

 

  1. Als onderneming is het wel belangrijk dat je financieel rendement maakt. Op z’n minst geen verlies. Want, dan is het snel gedaan. De laatste stap, die grondlegger Frans de Groot gaat behandelen is het model van zijn Bitsing-methode waarmee je altijd minder geld en energie in activiteiten investeert dan dat deze zullen opbrengen. Je gaat voorspellen wat de positieve rendementen zijn van je geplande acties. Dat is een prettig vooruitzicht.

 

De volgende NIMA Masterclass staat alweer in de startblokken. Zodra de data bekend zijn laten we het je weten. Klik hier en je ontvangt ze automatisch in je emailbox.

 

Bitsing goes down under!

Categories Geen categoriePosted on

Spaces (Regus) Australia presents:

BITSING GOES DOWN UNDER!

Sydney – 9 March 2018 (Last seats available)

Free admittance.

#1 Best-selling author, Frans de Groot, and founder of the Bitsing Methodology visits Australia and gives two of his acclaimed inspirational lectures about the world’s first business management model that guarantees success – The Bitsing Method, for FREE!

For everyone who wants to learn about the proven ‘Seven Laws of Guaranteed Growth’. Experience how the biggest multinationals and thousands of entrepreneurs around the world reached their goals seamlessly and even grew by amazing percentages of over 300 Percent!

This event has passed, stay tuned for the next session!

FRANS DE GROOT is A #1 best-selling author and the pioneer of Bitsing, a business goal-achievement method that achieves breath-taking results. More than twenty years of scientific and practical research preceded his discovery of the method. Frans lectures on Bitsing in the European Master’s program, at several universities and at various tertiary colleges. With his business, The Bitsing Company, Frans helps thousands of people and organizations to simply and efficiently achieve their goals, every day.

Alweer de 5e druk…

Categories Geen categoriePosted on

…van de #1 managementboek bestseller ‘Bitsing. Garanties voor Groei’ is overal verkrijgbaar. Met alles over een van ’s-werelds populairste doel-bereiks-methode, nieuwe voorbeelden, leerzame interviews van gebruikers.

Bitsing praktijkseminar met grondlegger Frans de Groot

Categories Geen categoriePosted on

Het is ons gelukt om een praktijkseminar met de grondlegger van Bitsing te organiseren, op 29 januari aanstaande. Eindelijk is er weer eentje, na een jaar.

Kun jij niet wachten om de knepen van Bitsing te leren? Schrijf je dan hieronder in.