Bitsing maakt werk van het UWV

Categories Case studies 1Posted on

De geschiedenis van de Bitsing-methode kent drie grote mijlpalen.

1. Borgen van Continuïteit en Groei

De eerste mijlpaal gaat bijna dertig jaar terug. Toen in 1993 de fundamenten van de Bitsing-methode werden ontdekt. De methode bleek probleemloos de Continuïteit en Groei van bedrijven, instellingen en andere organisaties te kunnen borgen.

In de jaren die daarop volgden wisten steeds meer organisaties de weg naar Bitsing te vinden. In alle uithoeken van de wereld zijn er talrijke mee aan de slag gegaan, gedurende welke er een uitzonderlijk aantal bedrijven, organisaties en instellingen naar voren kwam, dat explosief groeiden, soms met het magische percentage van meer dan 300.

2. Groeien Zonder Schade

De 2e mijlpaal openbaarde zich in 2008, toen de financiële crisis uitbrak. Bitsing, en de over-presterende resultaten die de methode boekte werd onderwerp van wetenschappelijke studies in het European Master Program of System Dynamics (EMSD). Waarin vier toonaangevende Europese Universiteiten participeerden, waaronder de afdeling ‘Research Methodology’ van Radboud Universiteit.

De Bitsing-methode bleek een verborgen kracht te hebben. Door zijn uitzonderlijke effectiviteit en focus deed het organisaties groeien zonder verspilling en zonder dat het ten koste ging van mens, maatschappij en milieu. De term ‘Bitsing. Groeien zonder schade’ werd geboren. Het is niet bekend dat een andere methode deze krachtige 2-deling in zich heeft.

3. Groeien als Mens

De 3e mijlpaal heeft zich dit jaar aangemeld. Bitsing doet organisaties continueren en groeien, zonder schade. Het bleek voor velen de reddingsboei gedurende de lock downs, wist de werkgelegenheid positief te beïnvloeden, mensen aan een baan te helpen en zelfs de work-life balance van velen op orde te brengen. Bitsing speelde ook een maatschappelijke rol.

UWV pakt maatschappelijk uitdagingen aan met Bitsing

De maatschappelijke effecten die de Bitsing-methode heeft is niet aan het oog ontsnapt van het Uitkeringsinstituut voor Werknemersverzekeringen, kort gezegd het UWV.

Dat als eerste maatschappelijke instantie, Bitsing is gaan inzetten om: ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen, en om de diversiteit binnen organisaties een positief waardevolle impuls te geven’.

Het UWV

Werkzaam in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voor degenen, die het niet weten zorgt het UWV voor een deskundige en efficiënte uitvoering van de werknemersverzekeringen, zoals de WW, WIA, WAO, WAZ, Wazo en Ziektewet. Daarnaast biedt UWV arbeidsmarkt- en gegevensdiensten.

Mens en maatschappij
Het UWV onderkent als geen andere dat mensen op hun best zijn als ze met werk kunnen deelnemen aan de maatschappij. Omgekeerd functioneert de maatschappij op zijn best als zoveel mogelijk mensen er met werk aan deelnemen. Betekenisvol te zijn.
Het verschil maken door werken voor mensen te bevorderen en daarmee hun deelname aan de maatschappij. Bitsing gaat hier een mooi resultaat aan toevoegen om trots op te zijn. En als werken onmogelijk is, de mensen het gevoel geven dat de maatschappij er omgekeerd ook voor hun is, door onder meer te zorgen voor inkomen. UWV interesseert zich in de mens en behandelt ze met respect.

De mens centraal
Niet de instantie. UWV is een organisatie van mensen voor mensen. Samen werken medewerkers aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen, en waarop iedereen kan bouwen. Voor een samenleving waarin iedereen meedoet en waar iedereen ertoe doet. De menselijke maat.

UWV is trots op de resultaten die ze samen met publieke en private partners behalen. En daar gaan we met Bitsing een paar mooie sterren aan toevoegen.

Vier kerntaken

Tot slot de vier kerntaken van het UWV.

Werk: stimuleren mensen om aan het werk te blijven of nieuw werk te vinden. Door samen te werken met gemeenten en private partijen, en werkgevers te ondersteunen bij het vinden van personeel.

Indicatiestelling: volgens vaste heldere criteria beoordelen van ziekte en arbeidsongeschiktheid, als grondslag voor re-integratie en het benutten van participatiemogelijkheden.

Uitkeren: verzorgen van tijdige en correcte uitkeringen als werken niet of niet direct mogelijk is.

Gegevensbeheer: ervoor zorgen dat mensen slechts 1 keer gegevens over werk en uitkering aan de overheid hoeven te geven. Weg met al die rompslomp.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

UWV wil een positieve impact op mens, milieu en maatschappij hebben. Zoals, de Bitsing methode heeft bewezen dat ook te hebben. Alle medewerkers, klanten en partners van UWV maken zich hart om met elkaar een duurzame bijdrage te leveren.

UWV wil een organisatie zijn met een divers personeelsbestand waar iedereen zich welkom en thuis voelt. Ook is de ambitie dat de bedrijfsvoering uiterlijk in 2030 klimaatneutraal is. Daarnaast focust UWV zich op de principes van de circulaire economie, met zo veel mogelijk waarde-behoud van grondstoffen, producten en materialen.

De strategie die UWV als totale organisatie volgt is ambitieus en vraagt een flinke inspanning van de interne organisatie en iedereen daarbuiten. Want, uiteindelijk doen we allemaal mee. Het vertrouwen is er dat de medewerkers hier een goede invulling aan zullen geven. En vanzelfsprekend gaan we ervoor zorgen dat Bitsing daar intern en extern een positieve bijdrage aan levert.
Met aantoonbaar resultaat!

We beginnen met een pilot in Brabant!

Dus zet je schrap Brabant…

We houden je op de hoogte!